Koppelingsplaten / Versnellingsbakolie (Vraag aangepast)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
dat zeer zeker bij Volvo, die moet je rustig schakelen. Zelfs mijn 240 oldtimer moet je rustig schakelen. Dat opgefokte schakelen zie je bij die kleine auto's van tegenwoordig. Goedkoop iedere onderdeel die toegepast is.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Tja, ik heb er ook last van.
Het is alleen als ie steenkoud is, en alleen van 1 naar 2. Gaat effe wat moeilijk, maar idd wat je al zegt gewoon rustig erin zetten.
Het is alleen als ie steenkoud is, en alleen van 1 naar 2. Gaat effe wat moeilijk, maar idd wat je al zegt gewoon rustig erin zetten.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Waardeloos zo langzaam als die R bakken schakelen. Maar ja uit de tijd waaruit onze Volvo's stammen schakelden alleen de jappen echt lekker en soepel. Doet toch een hoop af aan het rij plezier voor mij, een van de weinige dingen waar ik me aan kan ergeren in mijn 480.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 02:16
Ik ben erachter gekomen hoe je de Volvo goed moet schakelen.
Er zit een soort van beveiliging op de bak die er volgens mij voor zorgt dat je in een relatief "te" hoge snelheid niet kan schakelen naar de 1 en 2e versnelling. Als ik lage snelheden rijd, dan is schakelen totaal geen probleem.
Heb ik dit juist?
Er zit een soort van beveiliging op de bak die er volgens mij voor zorgt dat je in een relatief "te" hoge snelheid niet kan schakelen naar de 1 en 2e versnelling. Als ik lage snelheden rijd, dan is schakelen totaal geen probleem.
Heb ik dit juist?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 566
- Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10
Zo'n gevoel heb ik ook ja?!?
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
- 440rijder
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
- Locatie: Heerhugowaard
Dat klopt, en de meeste auto's hebben deze beveiliging. Wat wel eens helpt als je toch wilt schakelen is een dot gas bijgeven zodat de verschillende delen (as, motor) t.o.v. elkaar minder snelheidsverschil hebben.
- 440rijder
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
- Locatie: Heerhugowaard
Double clutching is de enige term die ik ervoor ken, was vrij gebruikelijk bij de oudere auto's als ik mij niet vergis, het moeilijk schakelen (waar het om draait in dit topic) is dus wellicht deels de bedoeling ter bescherming van de bak.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32
Double clutching of tussengas geven inderdaad.
Was gebruikelijk bij (oude) auto's die geen synchromesh hadden. Zijn ze versleten heb je hetzelfde effect.
Dat moeilijke schakelen in dit topic zal wel een beveiliging zijn. Hoe dat zit weet ik niet, maar als je het kan opheffen door (tussen)gas de geven, denk ik dat het te maken heeft met (een expres gebrek aan) synchromesh.
Was gebruikelijk bij (oude) auto's die geen synchromesh hadden. Zijn ze versleten heb je hetzelfde effect.
Dat moeilijke schakelen in dit topic zal wel een beveiliging zijn. Hoe dat zit weet ik niet, maar als je het kan opheffen door (tussen)gas de geven, denk ik dat het te maken heeft met (een expres gebrek aan) synchromesh.
- arjen-440
- 3rd Gear member
- Berichten: 401
- Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24
als je boven ene bepaalde snelheid bent kan je idd niet of nauwelijks terug schakelen naar de 1 later ook naar de 2.
Als je auto moeilijk schakeld enzo...
weet je zeker dat je schakelstang goed afgsteld is?
en dat je schakel kogels nog goed zijn?
Als je auto moeilijk schakeld enzo...
weet je zeker dat je schakelstang goed afgsteld is?
en dat je schakel kogels nog goed zijn?