Chiptunen V70 D5

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
charly
3rd Gear member

Is er iemand die weet of er in België (Vlaanderen) ook zo'n gelijksoortig bedrijfje te vinden is?
mjeuring
3rd Gear member

Heb mijn D5 ergens in mei/juni ook bij Tunex laten tunen. Ik kon geen input geven op het tunen, volgens mij wordt elke D5 standaard aangepast. EGR klep kon niet geheel afgesloten worden, maar ach een paar extra paarden voor €225 gaf de doorslag.
Totdat de motormanagement computer terug geplaatst werd en de auto niet meer wilde starten. Wat men ook deed, oude software terug, weer proberen de auto startte niet. "Dit is ons nog nooit gebeurt".
Intussen was het vrijdagavond 17:00 en de Volvo garages in de buurt waren gesloten. Volkswagenbus mee naar huis gekregen en ze zouden zaterdag de auto naar een Volvo dealer slepen. Zaterdag contact gehad en er zou een nieuwe computer in moeten, deze moest besteld worden en zou in de loop van de week geregeld worden.
Maandag de dichtsbijzijnde Volvo dealer in 's Heerenberg gebeld (Doetinchem) omdat ik dacht dat de 2e sleutel ook ingeleerd moest worden, dit was niet nodig. Maar mijn Volvo was er nog nooit geweest. Wel kende men de firma Tunex en had men vaker een controlunit in D5's voor ze vervangen.
Affijn alles achteraf goed opgelost, vrijdag werd de auto netjes bij mijn werk in Almelo gebracht en ik hoefde niets te betalen voor de hele operatie. Maar een echt lekker gevoel had ik er niet bij.
Verbruik is bij dezelfde rijstijl (veel 80-100 km wegen) 5% minder geworden. Inhalen op 2 baans wegen gaat me nog een keer m'n rijbewijs kosten, want van 80 - 160 gebeurt in een poep-van-een-scheet ;-)
Echter vol gas geven in de 5 bij 2000 toeren is niet lekker, zo rond 2200 toeren begint er iets te klapperen, zelf denk ik het het mogelijk een motor ophangrubber is. Voorlopig geef ik onder de 2500 toeren practisch nooit vol gas. Binennkort maar eens de rubbers controleren.

Al met al heb ik er wat mixed-feelings bij.

Marinus
XC70 D5 MY2009 Afbeelding
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
edraket
7th Gear member

Kan tunex dan niet aangeven waar een probleem kan liggen? kan ook aan de software liggen. Als er teveel koppel bij een te laag toerental wordt opgehoest kan de auto gaan schudden/klapperen. Tunex moet je ook verder helpen vind ik. De verantwoordelijkheid stopt niet bij het laden van de software!

Ik denk dat het zowiezo niet slim is om een auto op koppel te tunen. Koppel is leuk om de medepassagiers te imponeren met een kortstondige duw in de rug, en het slopen van vliegwielen en koppelingen. Pk's zijn goed voor de echte duw in de rug en snelheid!
Mijn S60 D5 met fasttech chip loopt alleen nog maar mooier dan voorheen, geen geklapper, niks.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Joppe68
1st Gear member

Beste dieselrijders,

Bedankt voor al jullie reacties. Het blijkt toch wel dat de verschillen in verbruik tussen de D5's van diverse modeljaren groot zijn. Van nauwelijks 1:13 bij rustig rijden tot 1:17 bij stevig rijden op de snelweg. Dat laatste verbruik had ik met mijn S80 D5 uit 2002. Ik begrijp die verschillen niet. Inmiddels hoorde ik dat de Euro4 D5's (ik meen vanaf 2006) onzuiniger zouden zijn dan de eerdere types. De mijne (2005) zou een Euro3 motor hebben en dus relatief zuiniger moeten zijn. Nou nee dus! En daar koop je toch een D5 voor of niet? Bovendien staat hierboven een forumlid dat met een 2006 D5 wél zuinig rijdt.

Afijn, kritisch en aanhouder als ik ben, toch even naar de dealer geweest. Ze kunnen daar lang niet alles meten, maar een hoog verbruik is volgens hen vaak te wijten aan de injectoren (vuil of een keer benzine getankt), een niet goed functionerende luchtmassameter of ergens een losse turboslang.

Dat laatste was niet het geval. De LMM schijnt zulke grote marges te hebben dat Volvo niet zelf kan meten in hoeverre deze niet goed zou functioneren. Wat ze wel konden meten zijn de brandstofcorrecties op de 5 injectoren met de bijbehorende toerentallen. Hier kwam het volgende uit voor de 5 cilinders (toerental/correctie):

1: 686 / 7.02 mm3
2: 696 / 6.53 mm3
3: 702 / 5.96 mm3
4: 700 / 0 mm3
5: 712 / 35.81 mm3 !!!!!

Misschien dat er onder jullie iemand is die dit voor mij kan interpreteren? Logisch nadenkend zou je zeggen dat de injector op de 5e cilinder wel extreem veel gecorrigeerd moet worden. Kan dit mijn hoe verbruik van 1:13,5 bij 120km constant verklaren?

Ik merk ook dat de automaat naar 2 en 3 heel schokkerig schakelt als ik heel rustig optrek. Alsof de computer denkt dat ik op een circuit zit en stevig wil opschakelen. Kan dit te maken hebben met een niet goed functionerende LMM?

In oktober laat ik een volledige diagnose doen bij Diesel Büchli in Harderwijk. Daar kunnen ze na 2 a 3 uur precies zeggen of er iets mis is en zo ja wat (injectoren of LMM).

Ik hou jullie op de hoogte want ik vind het nog steeds vreemd dat de auto zoveel verbuikt terwijl ik in vergelijking met mijn oude S80 D5 bijna als een oud vrouwtje over de weg ga.

Groeten,
Joost
pedro sr.
2nd Gear member
Contacteer:

Joost,

Een hoog verbruik komt niet door een defecte LMM, daar gaat hij enkel mider van verbruiken.
Een defecte LMM kan wel je automaatbakprogramma verstoren, de lmm is namelijk het primaire lastsignaal en dus bepalend voor het schakelgedrag.
Het verschil op de injectoren is veel te groot, misschieen een vervuilde klep op injector, gebruik eens een goede reiniger van Tunap bijvoorbeeld, kan goed helpen.
.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
gevanje
4th Gear member

@Joost. 2 vragen over je s80, was dat ook een geartronic en heb je het verbruik ervan gemeten of afgelezen op de BC?
euerw
5th Gear member

zag trouwens iemand hier vragen of de rica chip ook zo`n zelfde is???? volgens mij doet Rica alleen maar via obd en zit niet te knippen en plakken in een chip das een beetje achterhaald dacht ik :computer:
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
pedro sr.
2nd Gear member
Contacteer:

Dacht het niet.
.
--------------------------- Tune your Volvo -------------------------------
euerw
5th Gear member

pedro sr. schreef:Dacht het niet.
met name de D5, toch?
Thijs
7th Gear member

Echter vol gas geven in de 5 bij 2000 toeren is niet lekker, zo rond 2200 toeren begint er iets te klapperen, zelf denk ik het het mogelijk een motor ophangrubber is. Voorlopig geef ik onder de 2500 toeren practisch nooit vol gas. Binennkort maar eens de rubbers controleren.
Ik heb van het weekend bij fasttech laten chippen. OA waar ze veel rekening mee hielden was het gedrag tussen 1800 en 2500 toeren, waar dus het duall mass vliegwiel het meeste op fijn kl... krijgt. Hierop is de hele tuning afgestemd.
Ik vrees dat dit bij jou dus niet gedaan is en ze niet het koppel in dit toerengebied hebben begrensd...
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
mjeuring
3rd Gear member

edraket schreef:Kan tunex dan niet aangeven waar een probleem kan liggen? kan ook aan de software liggen. Als er teveel koppel bij een te laag toerental wordt opgehoest kan de auto gaan schudden/klapperen.
Diverse rubbers van de motorophanging verangen en het probleem is nu weg.
Ik denk dat het zowiezo niet slim is om een auto op koppel te tunen. Koppel is leuk om de medepassagiers te imponeren met een kortstondige duw in de rug, en het slopen van vliegwielen en koppelingen. Pk's zijn goed voor de echte duw in de rug en snelheid!
Mijn S60 D5 met fasttech chip loopt alleen nog maar mooier dan voorheen, geen geklapper, niks.
- Ik had geen enkele inbreng v.w.b. hoe er getuned werd.
- Vermogen = koppel x toerental.

Als je bij hetzelfde toerental meer vermogen wilt hebben zit er niets anders op dan het koppel te verhogen.
Alleen meer vermogen > 4500 rpm zit ik niet op te wachten.

Marinus
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Precies, het gaat er bij de D5 om dat ie nog lekkerder pakt onder in zijn toeren. En de Geartronic heeft last van een gat. Als je gas geeft gebeurd er een seconde niets waarna de ervan door gaat. Dit is echt irritant.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
MM
2nd Gear member

Ik kan alleen maar zeggen dat ik heel veel plezier heb van de tuning (gekozen voor fasttech). De auto pakt veel vlotter op en is gewoon soepel geworden. Dat tuning geen enkel probleem kan opleveren durf ik niet te stellen. Die vraag kan ik pas over 5 jaar beantwoorden. Wel denk ik dat je met lomp rijgedrag zonder tuning minstens zo veel kan slopen als met tuning en zorgvuldig rijgedrag. Maar da's meer een gevoel....
Vooralsnog ben ik blij met mijn keus, ik rij weer met plezier! (minstens zo veel lol als met mijn vorige 2.5T, en als ik even baal van het dieseldreuntje dan kijk ik even naar het gemiddeld verbruik en dan kan ik er weer even tegen)
Maarten
850 2.5 [1995]
V70 Classic 2.5 [1999]
V70 2.5T AWD [2003]
V70 D5 215pk (Fasttech) Sport- en Seasonline [2007]
edraket
7th Gear member

mjeuring schreef:
edraket schreef:Kan tunex dan niet aangeven waar een probleem kan liggen? kan ook aan de software liggen. Als er teveel koppel bij een te laag toerental wordt opgehoest kan de auto gaan schudden/klapperen.
Diverse rubbers van de motorophanging verangen en het probleem is nu weg.
- Ik had geen enkele inbreng v.w.b. hoe er getuned werd.
- Vermogen = koppel x toerental.

Als je bij hetzelfde toerental meer vermogen wilt hebben zit er niets anders op dan het koppel te verhogen.
Alleen meer vermogen > 4500 rpm zit ik niet op te wachten.

Marinus
Dat weet ik, ik bedoel dat bijvoorbeeld 500Nm bij 2000 toeren veel minder vermogen oplevert dan 400 Nm bij 3500 toeren. Dat laatste levert dus een veel snellere auto op, en het eerste een gevoelsmatig snellere auto. Uiteraard hangt e.e.a. ook van de versnellingsbak af. Als je bijvoorbeeld een oer D5 hebt rijd je over het algemeen op de snelweg met relatief hoge toerentallen, en dan is het lekker dat de turbo boven 3500 toeren niet inkakt. Je kunt de turbo veel eerder heel veel koppel laten leveren, en dat resulteert dus in een inkakkende turbo bij hogere toerentallen

Een goed voorbeeld vind ik een V50 2.0D. Deze motor voelt erg krachtig aan, hij doet het echter alleen maar bij lage toeren goed. Deze motor voelt krachtiger aan dan mij S60D5 zonder chip. Als je de stopwatch erbij pakt is hij heel veel trager. En ik laat mijn auto niet tunen om mijzelf of de buurman te imponeren maar het eindresultaat.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Fredhead
Geartronic member

Dat gevoel had ik dus ook, dat de 2.0D in de V50 krachtiger aanvoelde dan de D5 uit mijn vorige S60.

Net wat jij zegt, hij is ondertussen wel trager
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
euerw
5th Gear member

hans anesthesie schreef:Precies, het gaat er bij de D5 om dat ie nog lekkerder pakt onder in zijn toeren. En de Geartronic heeft last van een gat. Als je gas geeft gebeurd er een seconde niets waarna de ervan door gaat. Dit is echt irritant.
heb deels gelijk in maar....., das alleen vanuit stilstand als je als eerst weg wil zijn bij het stoplicht, je moet dan een handbak kopen lijkt mij, het voordeel vind ik wel dat ie niet tegen mijn rem aan zit te drukken zoals oude autom dat als je even niet oplet ie al weg loopt
mjeuring
3rd Gear member

edraket schreef:Dat weet ik, ik bedoel dat bijvoorbeeld 500Nm bij 2000 toeren veel minder vermogen oplevert dan 400 Nm bij 3500 toeren. Dat laatste levert dus een veel snellere auto op, en het eerste een gevoelsmatig snellere auto.
OK, snap wat je bedoelt, maar 500 Nm bij 2000 rpm betekend meestal dat tie het ook hog wel bij 3500 heeft en dan inzakt. Ben het met je eens dat je eigenlijk die 500 Nm niet moet aanspreken bij die lage toerentallen. Als ik bij 80 - 100 km/h lekker wil inhalen schakel ik terug naar de 4 en dan moet ik oppassen dat ik niet in rijbewijs gevaarlijk gebied kom als ik 2 vrachtwagens inhaal.
Op dat moment loopt de motor overigens bijzonder soepel.

Marinus
V70 D5 MY2004 Afbeelding
Volvo Amazon P220 1967
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”