Harde knak bij sturen + inveren

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
FrankS60
5th Gear member

Goeiedag,

Ik heb sinds een aantal maanden een S60 2.4T waar ik uiteraard zeer blij mee ben. Alleen vanavond had de wagen ineens een probleem waar ik niets van begrijp...

Ik reed weg vanaf de parkeerplek, dacht al iets te horen maar wist het niet zeker. Verderop met raam open nog eens goed geluisterd, was op een klinkerweg, en met het insturen van een flauwe bocht hoorde ik een harde knak vanaf het linker voorwiel. Het klonk als een vastzittend lager oid dat ineens los schoot.

Even een (asfalt) zijstraat in gereden, niks gehoord met die bocht insturen. Met een zaklamp rondgekeken, achter het LV wiel, achter de andere wielen gekeken, allemaal niets vreemds. Verder met de kruissleutel even de bouten nagetrokken voor zover nodig, heb sinds 3 weken ofzo nieuwe voorbanden. Hielp ook niets. Stabistangetjes zijn 3000km geleden gedaan en leken mij niet de oorzaak.

Daarna rustig naar huis gereden, bij inparkeren nog een keer een knak. Wagen op de krik, goed achter het wiel gekeken, niets te zien. Bovenkant van veerpoot bekeken, zo snel niets raars maar ik weet dan ook niet hoe ze er precies uit zouden moeten zien. Ziet er wel heel en goed uit zo op het eerste gezicht met een zaklamp in het donker.

Daarna het hele S60 deel van het forum doorgekeken voor knakken en tikken in S60's en wel een en ander gelezen, maar behalve de veer die op de schotel verschuift of een kapotte toplager niet echt iets tegen gekomen dat het probleem beschrijft en wat mij aannemelijk lijkt om het geluid te veroorzaken. Ook nog iets gelezen over een verschuivende remklauw, dat kan ik morgen snel genoeg checken.

Is er een manier om een en ander te checken op juiste werking? Zoals die toplager? Wat kan het nog meer zijn? Als die veer verschuift op de veerschotel, wat kan ik daar aan doen en hoe komt het dat het uberhaupt gebeurd?

Het geluid doet zich dus sporadisch voor, maar het klinkt alsof er echt iets stuk gaat als ik er langer mee door blijf rijden. Wie heeft er goede raad?! Ieder idee is een goede, wie weet helpt het!

Bedankt alvast!

Frank
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Thijs
7th Gear member

Hou er maar rekening mee dat er vaker onverklaarbare knakken te horen zijn!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
FrankS60
5th Gear member

Nou ik blijf er niet mee rijden zo, het klinkt echt of er ieder moment iets goed stuk kan gaan, als het niet al stuk is nu. Een klikje of tikje is allemaal tot daar aan toe, maar dit gaat door merg en been....
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
toppertje
6th Gear member

zitten de stabilisator-stangetjes wel goed vastgedraaid?
is eenvoudig even zelf te controleren.

of je veer is verschoven in de veerschotel,is natuurlijk ook
zelf makkelijk te zien.(eind vd veer moet vlak voor het nokje vd schotel zitten)
geen glans zonder wrijving
FrankS60
5th Gear member

Ik heb die stabistangetjes wel gecontroleerd gisteravond ja, maar het geluid klinkt een stuk harder dan toen t gewoon een rammeltje was van die losse/versleten stabi's. Het is ook geen rammel maar echt een knak.

Die veer zat voor zover ik me kan herrineren van gisteravond wel goed, maar daar kijk ik vandaag ook nog even naar. Ik weet wel hoe de veer hoort te zitten dus als die scheef zat was me dat denk ik wel opgevallen. Toch ga ik straks nog even goed kijken met het wiel eraf en op de krik.

Anders nog suggesties?
HansEindhovenV70
4th Gear member

Wellicht de zaak eens wat smeren?
FrankS60
5th Gear member

"de zaak" ?

Zal ik hem in een zwembad met vet mikken? :laughing6: Zonder gekheid, wat moet je precies eraan smeren? Sommige dingen moet juist niet te vet zijn, en om nou alles vol te smeren is ook weer zo wat. Ik ga eerst proberen de exacte plek van het probleem te vinden, dan kan vet altijd nog een oplossing zijn.
toppertje
6th Gear member

kun je niet achterhalen waar het knakt,bv door bij stilstand de auto inteveren?
bij het opkrikken vd auto,zakt je ophanging(draagarmen ed.)naar onder.
dit geeft een niet normale situatie,omdat normaal de auto met "ingezakte"vering staat.
je bovenste veerpootlagers zijn wel te kontroleren,door de auto ad voorkant opkrikken en wielen te draaien.
dit moet soepel en zonder zware punten te draaien zijn.
geen glans zonder wrijving
FrankS60
5th Gear member

Ik heb geprobeerd het te achterhalen door flink aan de wagen te schudden in meerdere stuurstanden maar krijg er geen knak door. Ik ga vanmiddag de voorkant helemaal opkrikken en op assteunen zetten, en dan eens kijken of ik zonder al te veel moeite mn wielen kan draaien met de hand. Ben benieuwd. Goed idee trouwens!

Iemand nog een ander idee voor ik vanmiddag aan de slag ga?
HansEindhovenV70
4th Gear member

Het zou wellicht ook nog zo kunnen zijn dat de aandrijfas niet goed vast zit?
FrankS60
5th Gear member

Ja dat heb ik ook meerdere malen gelezen, alleen weet ik niet of dat het geluid zou kunnen veroorzaken waar ik het over heb. Dat het geluid zich voordoet als ik stuur en/of de vering gebruikt wordt is natuurlijk wel een moment waarin de aandrijfas onder een andere hoek komt te staan...

Ik zal vanmiddag dus ook even daar naar kijken, ik las dat de bout dan los zou zitten ofzo? En dat er vet tussen moet? Volgens mij is er in een ander topic gelinkt naar een duitse website mikeTDI ofzo. Zal die wel even bekijken. Iemand nog tips? Welk vet moet er tussen?

edit: heb de website weer gevonden maar tips nog steeds zeer welkom!
FrankS60
5th Gear member

Op die website zeggen ze dat mijn wiellager schade kan krijgen "wenn es belasted wird und nicht vorgespannt ist"

Wat bedoelen ze daar mee?
24AB2
3rd Gear member
Contacteer:

wiellager kan beschadigd raken wanneer het belast word en niet voorbespannen is

beetje vreemd aangezien wiellagers ( voor zover ik weet ) van de aandrijvings-assen geen konische lagers zijn

zou gewoon doen wat er beschreven staat :
bout met wiel op de grond kwart slag of minder ( als de bout maar los is ) losdraaien - auto opkrikken ( wiel los van de grond ) - bout geheel verwijderen - en de rest van de procedure volgen
FrankS60
5th Gear member

Ja precies, daarom snapte ik het dus niet... Ik kon het wel naar het nederlands vertalen maar dan snapte ik niet wat het punt nou was. Dus vandaar maar even hier in het duits, kan ieder het voor zich vertalen...

Ik zal me idd gewoon aan de omschrijving houden, kan het ook niet mis gaan lijkt me. Weet je zeker dat dat is wat er staat vwb losdraaien & dan opkrikken?
24AB2
3rd Gear member
Contacteer:

lockerschrauben = losmaken ( gaat gemakkelijker wanneer het wiel nog op de grond staat - tenzij je pneumatisch gereedschap hebt )

fahrzeug dann mit dem wagenheber ausheben und schraube herausdrehen
auto daarna met krik opkrikken en schroef ( bout ) er uit draaien

ps doe het a.u.b. met een goede garage krik en daarna op blokken voordat je onder een auto gaat
FrankS60
5th Gear member

Oke thnx, heb een 2 tons garagekrik en 2 assteunen die 1500 kilo per stuk zouden moeten kunne hebben. Dus ik krik hem kant voor kant een stukje hoger met die assteunen eronder. Zo heb ik dat wel vaker gedaan, lijkt me vrij veilig. Het zijn van die 3 poots assteunen die je met een pin in hoogte kunt verstellen...

Morgen maar even allemaal naar kijken, het is er vandaag niet van gekomen en als ik een onderdeel nodig heb kan ik morgen tenminste terecht bij de handel!

bedankt alvast allemaal, nog meer ideeen zeker welkom!
Wimmel Camaro
2nd Gear member
Contacteer:

Ik had ook zoiets, nu blijk mijn rubber boven op de motor gescheurd te zijn. Waarmee die motor aan het frame zit, net langs je remmenvloeistof.

Succes!
Volvo S80 2.9 executive ";99. 105.000km. 18"; RVS Wolfrace velgen, 245/40R18.
Custom Chevrolet Camaro uit 1976 ± 400PK.
Volvo 340 uit ";83, 1.4Liter.
H.J.
1st Gear member

Hallo Frank,

Ik heb ook een S60 2.4T automaat en had ook last van een harde knak links voor. Vooral over drempels kwam dit geluid vaak voor. Het leek alsof je over een balk reed of iets dergelijks, en rare bonk onder/voor de auto hoorde. Ben toen naar een Volvo dealer geweest en konden niet iets vinden. Men dacht dat het te maken had met de veer en de veerschotel dat dit een beetje versleten zou zijn. Men heeft bij mij toen een soort rubberslangetje, zowel links als rechts, om het begin van de veer gedaan welke rust in het gedeelte van de veerschotel en nu heb ik er gaan last meer van (tot nu toe nog geen knak of bonk meer gehoord). Dit was de meest makelijke oplossing. Kosten 7 euro per slangetje, was in totaal ongeveer 55 euro kwijt all in. Een andere oplossing zou zijn dat met en soort rubberen ring in de veerpootschotel plaatst zodat het metaal van de veer niet met het metaal van de veerschotel in aanraking komt.

Hopelijk heb je hier iets aan, en hoor of lees ik wel of het heeft geholpen.
Succes ermee.

Herman
Volvo 340 DL sedan wit 1986
Volvo 340 DL sedan wit diesel 1988
Volvo 460 GL sedan wit 1990
Volvo S40 2.0 wit 1996
Volvo S40 1.9 T4 se wit 1990
Volvo V40 2.0 fase 2 zwart (lpg)
Volvo S60 2.4 T zwart
Volvo S80
FrankS60
5th Gear member

Nou ik heb hem vandaag eindelijk op de krik & as steunen gehad, en ben niet veel wijzer geworden.

Ik zie en voel nergens abnormale speling, de veren zitten op hun plek, ik kan met de hand mn wielen sturen van de ene aanslag naar de andere, ik kan ze niet op/neer of heen en weer bewegen, alles lijkt gewoon te zitten zoals het hoort...

Er zijn nog 2 dingen die ik niet heb gecheckt en dat is die naafbout icm invetten van die vertanding waar de as in de naaf komt, en ik heb mn twijfels bij mn stuurstangen...

Het motorrubber bovenop mn blok is net nieuw, en de stabistangetjes ook.

Ik zal nog even kijken of het toch de veer is die in de schotel draait, ik ben benieuwd. Anders breng ik hem wel naar de garage.

Bedankt weer allemaal voor de tips!
HansEindhovenV70
4th Gear member

Hoe vaak komt het eigenlijk voor?! Is het af en toe of de hele tijd als je rijdt?
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”