Hallo allemaal, ik heb een volvo 440 turbo uit 1995. Nu heb ik de wastegate strakker gezet en de turbodruk zit nu tussen het gele en het rode in... Maar zou ik hem nog strakker kunnen zetten zodat hij dik in het rooie komt? Het moet wel veilig blijven...
groetjes robertjan
Volvo 440 Turbo, tot hoever kan je gaan met de turbodruk??
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 04.11.2004 - 14:53
- Locatie: ede gld
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 04.11.2004 - 14:53
- Locatie: ede gld
en hoeveel pk zou hij nu hebben??
- pierre
- 4th Gear member
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 20.02.2005 - 01:07
- Locatie: Abbekerk
Zet m maar niet in het rode gedeelte! Dan sloop je de turbo. Hoeveel slagen heb je omgedraaid. Bij mij was het met een halve slag al een leuke vermogenswinst! Verder ben ik eigenlijk nog niet gegaan.
De heerlijkste Volvo a.k.a. de Volvo 245
Suzuki SJ410 '84
Volvo 460 GLE '91
Volvo 460 Turbo '94
Volvo 245 2.3i '91 MY '92
Suzuki SJ410 '84
Volvo 460 GLE '91
Volvo 460 Turbo '94
Volvo 245 2.3i '91 MY '92
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 30.10.2004 - 21:53
- Contacteer:
er zit op je schutbord een soort boost controller die de zaak ook electronies afregeld, maw. je kijgt hem niet zo snel met waste verdraaien, knalt hij snel in de begrenzing
gewoon chippen ( rica ) moet je regeleenheid ( achter je midden console met dat vacuum slangetje ) wel een zogenaamde dubbele print hebben.
als je een enkele printplaat regeleenheid hebt, kan het wel via een omweg, dan moet je de max. turbo druk beveiliging foppen door de op de print de ic te foppen met een weerstandje,
dan kun je wel de wastegate verdraaien ( ps. bevestigings beugel verbuigen is een beter plan met roestige stangetjes ivm scheuren van membraampjes )
mijne ( 91' ) ging tot half in het rode vlak komt ongeveer neer op 1 bar boost..... :twisted: ps. wel 98 tanken en benzinedruk iets verhoogt
toen me ( nieuwe ) koppeling bleef slippen :roll: bij een wedstrijdje,
heb ik de boost maar ietsje verlaagt
maar beste oplossing is sjippen bij rica...met een dubbel laags print
passen ze je motormanagment ook aan kom je ongeveer op 170 pk zonder problemen
gewoon chippen ( rica ) moet je regeleenheid ( achter je midden console met dat vacuum slangetje ) wel een zogenaamde dubbele print hebben.
als je een enkele printplaat regeleenheid hebt, kan het wel via een omweg, dan moet je de max. turbo druk beveiliging foppen door de op de print de ic te foppen met een weerstandje,
dan kun je wel de wastegate verdraaien ( ps. bevestigings beugel verbuigen is een beter plan met roestige stangetjes ivm scheuren van membraampjes )
mijne ( 91' ) ging tot half in het rode vlak komt ongeveer neer op 1 bar boost..... :twisted: ps. wel 98 tanken en benzinedruk iets verhoogt
toen me ( nieuwe ) koppeling bleef slippen :roll: bij een wedstrijdje,
heb ik de boost maar ietsje verlaagt
maar beste oplossing is sjippen bij rica...met een dubbel laags print
passen ze je motormanagment ook aan kom je ongeveer op 170 pk zonder problemen
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 04.11.2004 - 14:53
- Locatie: ede gld
hmm, ik kan zo te horen van BUD wel het rooie gedeelte in? De computer zorgt er inderdaad voor dat als de turbodruk te hoog word, hij hem afknijpt.. Maar dat is te omzeilen;)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 30.10.2004 - 21:53
- Contacteer:
als het het op eigen risico doetrobertjuhh schreef:hmm, ik kan zo te horen van BUD wel het rooie gedeelte in? De computer zorgt er inderdaad voor dat als de turbodruk te hoog word, hij hem afknijpt.. Maar dat is te omzeilen;)

( er liggen zat blokken op de sloop )
je moet niet alleen met je waste gate gaan kloten..
en het regelventiel onklaar maken..
hij gaat wel lekker dan, maar das voor heel ff
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 04.11.2004 - 14:53
- Locatie: ede gld
Hallo BUD, hoe heb jij het precies gedaan? Ik heb advies gekregen van de volvo dealer bij mij in de buurt.. Hij zei dat de turbodruk mocht pieken in het rode.. (wastegate verstellen en draad 14 van de computer doorknippen) Dat was alles. Volgens hem de rica modificatie.. of????
Kan je nog meer doen om hem harder te laten lopen??? Wel dat het redelijk veilig blijft (niet opblazen) en dergelijke..
Kan je nog meer doen om hem harder te laten lopen??? Wel dat het redelijk veilig blijft (niet opblazen) en dergelijke..
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 04.03.2006 - 07:45
- Locatie: zele
ik heb een enkele print in mijn 480 van bwj 94 en iemand gaat de ecu voor me bewerken zoals rica dat doet ze veranderen gewoon een weerstand en condensator en regelen de turbo druk wat bij en zou dan op 169 pk moeten zitten , en nu de motor ophanging is gemaakt zal het niet meer lang duren voor ik ga laten doen
- Roelof
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 23.07.2006 - 15:47
- Locatie: Arnhem, GLD
- Contacteer:
Mss stomme vraag maar waar zit de wastegate eigenlijk?robertjuhh schreef:Hallo allemaal, ik heb een volvo 440 turbo uit 1995. Nu heb ik de wastegate strakker gezet en de turbodruk zit nu tussen het gele en het rode in... Maar zou ik hem nog strakker kunnen zetten zodat hij dik in het rooie komt? Het moet wel veilig blijven...
groetjes robertjan
Volvo 460 1.7 Turbo Wit
88 kW/120 PK
Protected by Camco
KVT-729DVDplayer
-=Do Not Underestimate The Power Of Volvo=-
88 kW/120 PK
Protected by Camco
KVT-729DVDplayer
-=Do Not Underestimate The Power Of Volvo=-
- Roelof
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 23.07.2006 - 15:47
- Locatie: Arnhem, GLD
- Contacteer:
hahahah....ow jah...niet naar gekeken...sorry. Start wel een nieuwe topic
Volvo 460 1.7 Turbo Wit
88 kW/120 PK
Protected by Camco
KVT-729DVDplayer
-=Do Not Underestimate The Power Of Volvo=-
88 kW/120 PK
Protected by Camco
KVT-729DVDplayer
-=Do Not Underestimate The Power Of Volvo=-
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Rica is perfect hoor,niks mis mee.
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 27.07.2006 - 23:00
vindt ik gewoon te duur voor mijn toepassing.
je kan toch ergens iets solderen op de print of zo?
of laat de elektronica ergens de overtollige lucht lopen of zo?
dan kan ik dat er toch gewoon afhalen?
ik rijdt nu met losgekoppelde SLANGEN NAAR DE WASTEGATE EN KRIJG NIET MEER ALS 0,9 A 1 BAR BOOST.
heb dit gemeten met een geijkte turbodruk meter.
wie helpt me verder?
je kan toch ergens iets solderen op de print of zo?
of laat de elektronica ergens de overtollige lucht lopen of zo?
dan kan ik dat er toch gewoon afhalen?
ik rijdt nu met losgekoppelde SLANGEN NAAR DE WASTEGATE EN KRIJG NIET MEER ALS 0,9 A 1 BAR BOOST.
heb dit gemeten met een geijkte turbodruk meter.
wie helpt me verder?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
ja, zo begint het.... iets... ergens...mark 5t schreef:je kan toch ergens iets solderen op de print of zo?
daarom ga je naar rica of andere tuner die er verstand van heeft.
de motor wil niet alleen een hogere brandstofdruk of meer benzine, ook lucht moet er meer ingepomp worden.
die verhoudingen moeten onder alle omstandigheden gemeten worden.
het is allemaal begrijpelijk als het te duur is, maar waarom ben je dan niet tevreden met wat je hebt?.
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 27.07.2006 - 23:00
ik ben nooit tevreden en wil altijd zelf meer uit een motor halen.
dit betreft ook een leerproject vandaar dat ik die beveiliging er uit wil hebben.
ik ga dus niet naar een tuner alhoewel ik ook wel voor 100% overtuigd ben dat wat zij doen bewezen is en dus goed is.
mijn blok mag evt ook wel sneuvelen .
ik ga namelijk aan de hand van uitlaatgas temperaturen en lambda signaal meten kijken tot hoever ik kan gaan met een redelijk originele setup.
aan de hand van wat hier uitkomt ga ik bepalen met een andere motor wat hier aan gebeuren moet .
ja sommige mensen zijn nu eenmaal anders als anderen.
dus nogmaals mijn vraag wie weet hoe ik die boost beveiliging uit mijn
auto haal?
dit betreft ook een leerproject vandaar dat ik die beveiliging er uit wil hebben.
ik ga dus niet naar een tuner alhoewel ik ook wel voor 100% overtuigd ben dat wat zij doen bewezen is en dus goed is.
mijn blok mag evt ook wel sneuvelen .
ik ga namelijk aan de hand van uitlaatgas temperaturen en lambda signaal meten kijken tot hoever ik kan gaan met een redelijk originele setup.
aan de hand van wat hier uitkomt ga ik bepalen met een andere motor wat hier aan gebeuren moet .
ja sommige mensen zijn nu eenmaal anders als anderen.
dus nogmaals mijn vraag wie weet hoe ik die boost beveiliging uit mijn
auto haal?