Volvo 440 Turbo, tot hoever kan je gaan met de turbodruk??

Alles over de 440 / 460
robertjuhh
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 04.11.2004 - 14:53
Locatie: ede gld

Hallo allemaal, ik heb een volvo 440 turbo uit 1995. Nu heb ik de wastegate strakker gezet en de turbodruk zit nu tussen het gele en het rode in... Maar zou ik hem nog strakker kunnen zetten zodat hij dik in het rooie komt? Het moet wel veilig blijven...

groetjes robertjan
robertjuhh
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 04.11.2004 - 14:53
Locatie: ede gld

en hoeveel pk zou hij nu hebben??
Gebruikersavatar
CeeBee
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 13.09.2004 - 07:49
Locatie: Westland

Ik heb ze met een chip al met 193pk gezien, maar wastgate-tuning is een beetje natte vingerwerk.
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
Gebruikersavatar
pierre
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 20.02.2005 - 01:07
Locatie: Abbekerk

Zet m maar niet in het rode gedeelte! Dan sloop je de turbo. Hoeveel slagen heb je omgedraaid. Bij mij was het met een halve slag al een leuke vermogenswinst! Verder ben ik eigenlijk nog niet gegaan.
De heerlijkste Volvo a.k.a. de Volvo 245

Suzuki SJ410 '84
Volvo 460 GLE '91
Volvo 460 Turbo '94

Volvo 245 2.3i '91 MY '92
bud
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 30.10.2004 - 21:53
Contacteer:

er zit op je schutbord een soort boost controller die de zaak ook electronies afregeld, maw. je kijgt hem niet zo snel met waste verdraaien, knalt hij snel in de begrenzing

gewoon chippen ( rica ) moet je regeleenheid ( achter je midden console met dat vacuum slangetje ) wel een zogenaamde dubbele print hebben.

als je een enkele printplaat regeleenheid hebt, kan het wel via een omweg, dan moet je de max. turbo druk beveiliging foppen door de op de print de ic te foppen met een weerstandje,
dan kun je wel de wastegate verdraaien ( ps. bevestigings beugel verbuigen is een beter plan met roestige stangetjes ivm scheuren van membraampjes )

mijne ( 91' ) ging tot half in het rode vlak komt ongeveer neer op 1 bar boost..... :twisted: ps. wel 98 tanken en benzinedruk iets verhoogt

toen me ( nieuwe ) koppeling bleef slippen :roll: bij een wedstrijdje,
heb ik de boost maar ietsje verlaagt

maar beste oplossing is sjippen bij rica...met een dubbel laags print
passen ze je motormanagment ook aan kom je ongeveer op 170 pk zonder problemen
robertjuhh
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 04.11.2004 - 14:53
Locatie: ede gld

hmm, ik kan zo te horen van BUD wel het rooie gedeelte in? De computer zorgt er inderdaad voor dat als de turbodruk te hoog word, hij hem afknijpt.. Maar dat is te omzeilen;)
bud
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 30.10.2004 - 21:53
Contacteer:

robertjuhh schreef:hmm, ik kan zo te horen van BUD wel het rooie gedeelte in? De computer zorgt er inderdaad voor dat als de turbodruk te hoog word, hij hem afknijpt.. Maar dat is te omzeilen;)
als het het op eigen risico doet :D tuurlijk...
( er liggen zat blokken op de sloop )
je moet niet alleen met je waste gate gaan kloten..
en het regelventiel onklaar maken..
hij gaat wel lekker dan, maar das voor heel ff
robertjuhh
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 04.11.2004 - 14:53
Locatie: ede gld

Hallo BUD, hoe heb jij het precies gedaan? Ik heb advies gekregen van de volvo dealer bij mij in de buurt.. Hij zei dat de turbodruk mocht pieken in het rode.. (wastegate verstellen en draad 14 van de computer doorknippen) Dat was alles. Volgens hem de rica modificatie.. of????

Kan je nog meer doen om hem harder te laten lopen??? Wel dat het redelijk veilig blijft (niet opblazen) en dergelijke..
amdforce
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 04.03.2006 - 07:45
Locatie: zele

ik heb een enkele print in mijn 480 van bwj 94 en iemand gaat de ecu voor me bewerken zoals rica dat doet ze veranderen gewoon een weerstand en condensator en regelen de turbo druk wat bij en zou dan op 169 pk moeten zitten , en nu de motor ophanging is gemaakt zal het niet meer lang duren voor ik ga laten doen
Gebruikersavatar
Roelof
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 23.07.2006 - 15:47
Locatie: Arnhem, GLD
Contacteer:

robertjuhh schreef:Hallo allemaal, ik heb een volvo 440 turbo uit 1995. Nu heb ik de wastegate strakker gezet en de turbodruk zit nu tussen het gele en het rode in... Maar zou ik hem nog strakker kunnen zetten zodat hij dik in het rooie komt? Het moet wel veilig blijven...

groetjes robertjan
Mss stomme vraag maar waar zit de wastegate eigenlijk?
Volvo 460 1.7 Turbo Wit
88 kW/120 PK
Protected by Camco
KVT-729DVDplayer

-=Do Not Underestimate The Power Of Volvo=-
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

mm, roberjuh z'n laatste post was Zo 12 Feb.
zou hij zijn motortje in de soep gedraaid hebben hierdoor?. :lol:

m.a.w. méér druk betekent eigenlijk ook méér brandstof.
hoe ga je dat oplossen?.
Gebruikersavatar
Roelof
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 23.07.2006 - 15:47
Locatie: Arnhem, GLD
Contacteer:

hahahah....ow jah...niet naar gekeken...sorry. Start wel een nieuwe topic
Volvo 460 1.7 Turbo Wit
88 kW/120 PK
Protected by Camco
KVT-729DVDplayer

-=Do Not Underestimate The Power Of Volvo=-
mark 5t
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27.07.2006 - 23:00

hoe overbrug ik die beveiliging?
krijg hem nu niet hoger als 1 bar en wil naar 1,3 gaan eigenlijk.
chip van rica is geen optie!!
ga toch andere injectoren monteren.
en brandstofdruk aanpassen.
dan moet 1,3 goed te doen zijn.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

mark 5t schreef:chip van rica is geen optie!!
wat is daar dan mis mee?.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Rica is perfect hoor,niks mis mee.
mark 5t
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27.07.2006 - 23:00

vindt ik gewoon te duur voor mijn toepassing.
je kan toch ergens iets solderen op de print of zo?
of laat de elektronica ergens de overtollige lucht lopen of zo?
dan kan ik dat er toch gewoon afhalen?
ik rijdt nu met losgekoppelde SLANGEN NAAR DE WASTEGATE EN KRIJG NIET MEER ALS 0,9 A 1 BAR BOOST.
heb dit gemeten met een geijkte turbodruk meter.
wie helpt me verder?
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

mark 5t schreef:je kan toch ergens iets solderen op de print of zo?
ja, zo begint het.... iets... ergens...
daarom ga je naar rica of andere tuner die er verstand van heeft.
de motor wil niet alleen een hogere brandstofdruk of meer benzine, ook lucht moet er meer ingepomp worden.
die verhoudingen moeten onder alle omstandigheden gemeten worden.

het is allemaal begrijpelijk als het te duur is, maar waarom ben je dan niet tevreden met wat je hebt?.
mark 5t
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27.07.2006 - 23:00

ik ben nooit tevreden en wil altijd zelf meer uit een motor halen.
dit betreft ook een leerproject vandaar dat ik die beveiliging er uit wil hebben.
ik ga dus niet naar een tuner alhoewel ik ook wel voor 100% overtuigd ben dat wat zij doen bewezen is en dus goed is.
mijn blok mag evt ook wel sneuvelen .
ik ga namelijk aan de hand van uitlaatgas temperaturen en lambda signaal meten kijken tot hoever ik kan gaan met een redelijk originele setup.
aan de hand van wat hier uitkomt ga ik bepalen met een andere motor wat hier aan gebeuren moet .
ja sommige mensen zijn nu eenmaal anders als anderen.
dus nogmaals mijn vraag wie weet hoe ik die boost beveiliging uit mijn
auto haal?
mark 5t
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 27.07.2006 - 23:00

niemand die me kan vertellen hoe ik de ecu moet overbruggen zodat de turbodruk beveiliging er uit is?
Gebruikersavatar
kanonnier
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 25.01.2007 - 12:55

bud, hallo BUT
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”