versnellingsbak stuk of aandrijfassen?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Raydav
1st Gear member

Vandaag trok ik op bij een verkeerslicht en het voelde net alsof de auto uit de versnelling schoot. Het vreemde is echter dat dat dus niet het geval is en dat sindsdien dus geen enkele versnelling meer functioneert. Schakelen gaat op zich prima zonder bijgeluiden, alleen is er totaal geen aandrijving meer. Afgelopen maandag hebben ze wel de distributieriem vervangen. Kan het daar wat mee van doen hebben? Graag advies.

Het gaat trouwens om een V40 1.8 16V 1997 met volgens de dealer een volvo motorblok.
fjrene
3rd Gear member

koppelling naar de vaantjes(stuk)
Bart Giesen
5th Gear member

Heb precies hetzelfde gehad. Kunnen 2 dingen zijn;

1; je koppeling is stuk
2; je bak is stuk (dat was bij ook, Franse rotmeuk :evil: )

Zie;

Ik hoor een raar geluid onder de motorkap vandaan komen. Rondje rijden en het viel me op dat de auto begon te resoneren als ik gas gaf + miste ik vermogen.

Zaterdag wilde ik even naar de dealer rijden. Stap in;

-Achteruit doet niks
-2de, 3de, 4de en 5de versnelling doen niks

Als ik 'm in de in deze versnellingen zet, de koppeling laat opkomen hoor ik alleen lager (?) gieren, maar meer niet. Auto rijdt dan ook niet!
Als ik hem zonder de koppeling te gebruiken in de versnelling druk, glijdt die er zo in met een draaiende motor! (ik hoor wel heel kort tandjes poetsen)

De 1ste versnelling doet het wel, gepaard met de nodige herrie

Noot; de auto trilde al geruime tijd verschrikkelijk bij het optrekken en schakelde moeilijk.

Volvo S40, 1.8
1997 (fase 1)
MP3 bak volgens mij (achteruit naast de 1)
KM-Stand; 328dkm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

P.s.; best koud in de wind / sneeuw

Oorzaak

Deze twee horen aan elkaar te zitten!

Afbeelding

Afbeelding

Gebroken;

Afbeelding

Gebroken;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Update:

De oude S/V40'ers kraken bij het koppelen;

Afbeelding

Afbeelding

Nu niet meer :D

Bak schoongemaakt. Tegen het blok een tool om de krukaskeering goed te plaatsen;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De keering;

Afbeelding

Ankers;

Afbeelding

Drie van de 4 motorsteunen;

Afbeelding

Koppelingplaat & Drukgroep;

Afbeelding

Met druklager;

Afbeelding

Plaat gemonteerd;

Afbeelding

Drukgroep;

Afbeelding

Ook gemonteerd;

Afbeelding

Zo kwam die eraf;

Afbeelding

Zo ging die erop met een nieuwe askeering;

Afbeelding

Nieuw druklager;

Afbeelding
Bart Giesen
5th Gear member

Raydav schreef:Het gaat trouwens om een V40 1.8 16V 1997 met volgens de dealer een volvo motorblok.
Blok is inderdaad van Volvo, de bak echter is (helaas) van Renault! Dat is ook het enige deel aan jou blok waarschijnlijk wat vol olie zit :D
Raydav
1st Gear member

Hartsikke bedankt voor de duidelijke uitleg, ik had zelf al het vermoeden dat er ergens iets gebroken moest zijn daar er totaal niets van een "waarschuwing" ofzo van te voren was. Auto reed gewoon prima, de dealer heeft hem nota bene afgelopen maandag bij mij thuis opgehaald en 's avonds teruggebracht zonder dat er een mankement hoorbaar/voelbaar was. Gisteren even de autobahn opgeweest, daar nog zo'n 190 KM/u gereden zonder problemen of bijgeluiden en ineens geen enkele versnelling meer :? . Achteruitrijverlichting licht nog wel op als ik hem in de achteruit zet dus dat de schakelstang losgeschoten is leek me ook al wel onwaarschijnlijk. Het stomme is dat ik in tegenstelling tot veel berichten hier op het forum GEEN bijgeluiden hoor als ik hem met of zonder koppeling in de versnelling zet. In de neutraal stand hoor je af en toe ( eens in de circa 3 seconden) een licht tikje. Morgen schotpoort maar weer eens bellen en vragen wat dit nu weer gaat kosten en dan bepalen of dat ik er een ruilbak onderzet of dat ik gewoon de auto weer eens weg breng. distributieriem vervangen was €280,00 en daar ga ik zelf niet voor liggen klooien en ik werd prima geholpen daar.
Bart Giesen
5th Gear member

Ruilbak is duur hoor.

-Meen dat een ruilbak van Volvo zelf dik 1400e kost
-Een bak van de sloop, vind ik een risico, maar kost +/- 500 á 750.
Wees er ook van bewust dat MP3-bakken niet zo gigangtisch veel te vinden zijn!
-Een ruilbak bij een revisiebedrijf is +/- 1250

Ik ken iemand bij mij in de buurt die de bak voor practisch niks reviseerd. Ik kan onderdelen bij Volvo tegen inkoop krijgen.

Als ik jou was, zou ik de bak er zelf onderuit pakken en kijken hoe - en of wat er aan het handje is!
Raydav
1st Gear member

Het hart van de koppeling bleek dus uitgebroken. De auto staat nu bij Schotpoort in Eerbeek en als het goed is krijg ik deze vanmiddag terug. Kosten: €800,00 :? Nou ja, laten we dan maar hopen dat het in ieder geval goed is. Vind het zelf wel wat aan de prijzige kant voor een koppeling vervangen maar laten we de rekening maar even afwachten. Misschien valt het allemaal nog een beetje mee. Per slot van rekenening hebben ze de auto ook thuis opgehaald. En de vorige keer hebben ze me prima geholpen. Anders zit er niets anders op dan een ander adresje te zoeken voor verder onderhoud. Of een brug aanschaffen zodat ik het de volgende keer toch maar weer zelf kan doen.
Bart Giesen
5th Gear member

Mwjah, das wel aan de prijs ja!

Brug was in mijn geval ook fijn geweest, wat een ge*()#$@()#$ in de sneeuw, rond het vriespunt zo'n ding op de oprit demonteren, bah
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”