Xenon achteraf in laten bouwen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

BLACK DIESEL schreef:
Ik zou niet weten of wit licht prettiger is. Ik heb een blauwe gloed en dat geeft een flinke partij licht. Ik begrijp dat ik vanwege die blauwe gloed door jou word aangemerkt als minder sociaal? Beetje vergezocht vind je zelf ook niet?
Dat heb ik met mijn opmerking over wit licht helemaal niet bedoeld je mag van mij natuurlijk met een blauwe gloed rijden en ik vind het ook niet minder sociaal. :D

Ik vraag me alleen werkelijk af of het achteraf inbouwen van after market Xenon wel loont t.o.v. bijvoorbeeld de X-TREME POWER lampen van Philips die zeer veel wit licht geven?
In dat geval heb ik niets gezegd ;-)
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Nog even ter aanvulling. Xenonlampen varieren ik dacht van 4000k tot 12000k. Hoe hoger je gaat hoe blauwer het licht. Als je dat niets vindt moet je dus voor 4000k of 6000k gaan. De mijne zijn 8000k.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

PS: Vincent hoeveel K heb jij dan?
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
vincent65
3rd Gear member
Berichten: 461
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:28

Daar vraag je mij wat.....
Heb geen idee hoe ik daar achter kom of staat dat op de ballast?
Zal morgen eens kijken.
Volvo 440
Volvo V40 1.8i
Volvo V70 170pk aut.
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Zou ik zelf ook niet weten eerlijk gezegd :D
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
Rob2u
5th Gear member
Berichten: 1109
Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
Locatie: Veldhoven

vincent65 schreef:Daar vraag je mij wat.....
Heb geen idee hoe ik daar achter kom of staat dat op de ballast?
Zal morgen eens kijken.
Nee, heeft niets met de ballast te maken! Het is een kenmerk van de Xenonlampen zelf. Het stond bij mij in ieder geval op het plastic beschermdoosje waar de lamp in zat. Of het op de lamp zelf staat weet ik niet.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Gebruikersavatar
vincent65
3rd Gear member
Berichten: 461
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:28

Dan weet ik het niet, de Xenon zat er al in toen ik de auto kocht.
Volvo 440
Volvo V40 1.8i
Volvo V70 170pk aut.
Gebruikersavatar
Peterd54
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 11.07.2008 - 21:23
Locatie: Drenthe

Heb inmiddels Xenon 4300 K besteld voor 85 euro met 2 jaar garantie. Vond de 8000k bij mijn 850 te blauw, maar smaken verschillen.

Ik ga binnenkort maar eens opzoek naar de 'shunt' en toch nog eens kijken of ik het licht kan 'vertragen' bij het starten. Op het 850 forum heb ik een keer gelezen dat je dit zou kunnen doen door bv een relais er tussen te zetten en de stroom dan via de dynamo naar de xenonlampen te laten lopen. Ze gaan dan pas aan als de motor loopt.
XC70 D5 AWD , geartronic 2004 met 193 PK
BLACK DIESEL
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 20.03.2007 - 10:26

Heb inmiddels Xenon 4300 K besteld voor 85 euro met 2 jaar garantie.
Waar heb je ze besteld?
Ga je ze zelf inbouwen?
XC60 D4 AWD RDES GT8 Polestar, XC60 Polestar D4 GT8 Summum 200 pk 440 nm, V70 MY10 D5 (twin-turbo) 205 pk, V70 D5 185 pk Edition II, V70 2.4 140 pk
Gebruikersavatar
Peterd54
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 11.07.2008 - 21:23
Locatie: Drenthe

Heb ze besteld bij : http://www.pc-cam.nl/ en inmiddels ontvangen. Ga ze van het weekend proberen er zelf in te zetten.

Ik heb bewust voor de 4300K gekozen omdat deze met de originele kleur overeenkomen én het meeste licht zouden geven. Hoe hoger de K waarde, hoe minder de lichtopbrengst is.
XC70 D5 AWD , geartronic 2004 met 193 PK
Gebruikersavatar
Peterd54
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 11.07.2008 - 21:23
Locatie: Drenthe

Heb vandaag de xenon ingebouwd. Een mooi setje waarbij het voetje net zoals bij een gewone H7 van metaal is en dus niet van kunststof. Het lichtbeeld is aan de 'bovenkant' net zo mooi strak als deze bij de halogeen was en de kleur heel natuurlijk, in ieder geval niet wit/blauw.
Omdat ik meteen even het echte 'alarm 3' heb ingebouwd, moesten de koplampen er toch af (en de bumper en nog wat zaken) om de 'beveiligde' motorkapsluiting en de sirene te monteren. De ballasten kon ik vrij gemakkelijk aan de zwarte frontplaat schroeven. Zie foto.

De shunt heb ik inmiddels gevonden, maar ik durf deze nog niet te doorboren. In de heldere instructie op dit forum staat dat je eerst moet controleren of pen 1 niet is aangesloten op kast waar de shunt is geplaatst. Ik heb geen idee hoe je dat kan controleren. Ik ga eerst volgende week maar even voor 4 euro een reserve shunt kopen. Ik moet maandag namelijk wel weer gewoon met de XC de weg op kunnen met lichten etc.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 D5 AWD , geartronic 2004 met 193 PK
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33127
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

En hoe is het licht?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Peterd54
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 11.07.2008 - 21:23
Locatie: Drenthe

Het licht is echt super. Je ziet veel meer dan met halogeen.

Als ik het groot licht aan doe, zie je nog net wat verschil in lichtkleur (maar niet echt storend). De xenon is ondanks de slechts 4300 K toch net iets witter dan de originele halogeen grootlichtlampen.
XC70 D5 AWD , geartronic 2004 met 193 PK
BarnOwl
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
Locatie: Loenen, Overbetuwe
Contacteer:

Als je nieuwe xenon het doet nu en je krijgt geen foutmelding in de BC waarom zou je dan nog de shunt doorboren?
Jeroen

V50 1.6 benzine
Gebruikersavatar
Peterd54
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 11.07.2008 - 21:23
Locatie: Drenthe

Was dat maar waar. Ik krijg continu die foutmelding dat het dimlicht het niet doet. Ik moet dus of die shunt doorboren of voor 25 euro bij
http://www.imxstore.com/index.php?p=10& ... 71236ddb91 een speciale kabelset kopen om van die foutmelding af te komen.
XC70 D5 AWD , geartronic 2004 met 193 PK
V70GT
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 13.12.2004 - 11:48

[quote="BLACK DIESEL"][quote]achteraf inbouw van Xenon verlichting[/quote]

Stop er eerst eens Philips X-TREME POWER lampen in voordat je naar Xenon gaat ombouwen.

Bij Halfords X-TREME POWER vanaf 34,99 euro.
http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/ ... tId=301098[/quote]


Inderdaad een alternatief hoewel ze korter meegaan dan halogeen
(heb er al verscheidene versleten binnen 3 jaar..)
Weer "thuis" in de V70 !
BLACK DIESEL
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 20.03.2007 - 10:26

Inderdaad een alternatief hoewel ze korter meegaan dan halogeen
(heb er al verscheidene versleten binnen 3 jaar..)
Binnen een jaar zijn ze echt wel stuk!
Aan de levensduur mag Philips toch nog wel wat doen.

Misschien is zo een Xenon inbouwsetje toch ook een alternatief.
(88 euro voor een setje en 25 euro voor een BC-kabeltje)
XC60 D4 AWD RDES GT8 Polestar, XC60 Polestar D4 GT8 Summum 200 pk 440 nm, V70 MY10 D5 (twin-turbo) 205 pk, V70 D5 185 pk Edition II, V70 2.4 140 pk
Gebruikersavatar
Peterd54
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 11.07.2008 - 21:23
Locatie: Drenthe

Voor de 'liefhebbers' onderstaand even wat info weergegeven die ik ben tegengekomen toen ik mijn setje ging uitzoeken. Op basis daarvan kan je de volgende conclusies (in Lumen) trekken:
- Philips X-treme power is wel een stuk beter dan gewoon halogeen, maar geeft hooguit de helft van de lichtsterkte van xenon.
- Xenon 4300 K geeft ca. 17 % meer licht dan Xenon 8000K.
- je kan op een ballast (35 watt) alle type K aansluiten die je zelf wil. Voor ca. 17,50 per stuk kan je lampjes (H7) met een andere K-waarde kopen.

Info:
Wat zijn Candela, Lumen en Kelvin?
Candela (CD)
Internationale rekeneenheid voor lichtsterkte. 1 CD (kaars of fietslampje) verlicht een vlak op een afstand van 1 meter met 1 lux.
Lumen (Lm)
Rekeneenheid voor lichtstroomsterkte (de bundeling van licht).
Kelvin (K)
Notatie voor thermodynamische temperatuur oftewel kleurtemperatuur. Kelvin wordt gebruikt om de hoeveelheid wit licht aan te geven.

halogeen = ca. 900 lumen

Philips X-treme power zou dan ca. : 1620 lumen zijn

Xenon:

4300k = 3300 Lumen = 362500 CD

6000k = 3000 Lumen = 332500 CD

8000k = 2800 Lumen = 312500 CD

10.000k = 2750 Lumen = 300000 CD
XC70 D5 AWD , geartronic 2004 met 193 PK
BarnOwl
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 14.05.2008 - 09:40
Locatie: Loenen, Overbetuwe
Contacteer:

Ok, goede info! Ik dacht altijd dat 6000K de meeste opbrengst had, maar dat is dus niet zo. Des te beter, want ik vind 4300 ook het meest discrete licht.

Trouwens voor de prijs van die xenon set ben je toch gek als je nog Extreme Power lampen van 40 Euro per stuk erin gaat zetten? Die dingen gaan nog kapot ook binnen een jaar.
Nee, met de dalende xenon prijzen wordt het steeds interessanter om om te bouwen.
Jeroen

V50 1.6 benzine
Gebruikersavatar
Peterd54
2nd Gear member
Berichten: 176
Lid geworden op: 11.07.2008 - 21:23
Locatie: Drenthe

Heb inmiddels dankzij de info op dit forum de shunt met succes doorboord. Foutmelding is verdwenen. super!

Ben inmiddels opzoek naar een 'time delay relais'. Ik overweeg deze bij de radiateur te zetten tussen de twee lampen in en dan de schakeldraad (stroomdraad) van het dimlicht te gebruiken als 'teken' dat het relais de stroom voor de xenon mag aftappen rechtstreeks van de accu. Theoretisch zou dit moeten werken, maar of dit in de praktijk ook echt werkt vraag ik mij af. Ik ben een leek op elektronisch gebied , eventueel advies is welkom.

PS: hoe ik als alternatief via een relais bv de 'dimlichtstroom' van de dynamo zou kunnen aftappen is mij niet duidelijk. De dikke rode stroomstraad van de accu loopt ook rechtstreeks naar de dynamo, dus daar kan ik de stroom voor het dimlicht niet op aansluiten, want dan zou de xenon altijd branden. De draad die alleen stroom levert als de dynamo draait kan ik niet vinden.
XC70 D5 AWD , geartronic 2004 met 193 PK
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”