Ik zou niet weten of wit licht prettiger is. Ik heb een blauwe gloed en dat geeft een flinke partij licht. Ik begrijp dat ik vanwege die blauwe gloed door jou word aangemerkt als minder sociaal? Beetje vergezocht vind je zelf ook niet?
Dat heb ik met mijn opmerking over wit licht helemaal niet bedoeld je mag van mij natuurlijk met een blauwe gloed rijden en ik vind het ook niet minder sociaal.
Ik vraag me alleen werkelijk af of het achteraf inbouwen van after market Xenon wel loont t.o.v. bijvoorbeeld de X-TREME POWER lampen van Philips die zeer veel wit licht geven?
Nog even ter aanvulling. Xenonlampen varieren ik dacht van 4000k tot 12000k. Hoe hoger je gaat hoe blauwer het licht. Als je dat niets vindt moet je dus voor 4000k of 6000k gaan. De mijne zijn 8000k.
vincent65 schreef:Daar vraag je mij wat.....
Heb geen idee hoe ik daar achter kom of staat dat op de ballast?
Zal morgen eens kijken.
Nee, heeft niets met de ballast te maken! Het is een kenmerk van de Xenonlampen zelf. Het stond bij mij in ieder geval op het plastic beschermdoosje waar de lamp in zat. Of het op de lamp zelf staat weet ik niet.
Heb inmiddels Xenon 4300 K besteld voor 85 euro met 2 jaar garantie. Vond de 8000k bij mijn 850 te blauw, maar smaken verschillen.
Ik ga binnenkort maar eens opzoek naar de 'shunt' en toch nog eens kijken of ik het licht kan 'vertragen' bij het starten. Op het 850 forum heb ik een keer gelezen dat je dit zou kunnen doen door bv een relais er tussen te zetten en de stroom dan via de dynamo naar de xenonlampen te laten lopen. Ze gaan dan pas aan als de motor loopt.
Heb ze besteld bij : http://www.pc-cam.nl/ en inmiddels ontvangen. Ga ze van het weekend proberen er zelf in te zetten.
Ik heb bewust voor de 4300K gekozen omdat deze met de originele kleur overeenkomen én het meeste licht zouden geven. Hoe hoger de K waarde, hoe minder de lichtopbrengst is.
Heb vandaag de xenon ingebouwd. Een mooi setje waarbij het voetje net zoals bij een gewone H7 van metaal is en dus niet van kunststof. Het lichtbeeld is aan de 'bovenkant' net zo mooi strak als deze bij de halogeen was en de kleur heel natuurlijk, in ieder geval niet wit/blauw.
Omdat ik meteen even het echte 'alarm 3' heb ingebouwd, moesten de koplampen er toch af (en de bumper en nog wat zaken) om de 'beveiligde' motorkapsluiting en de sirene te monteren. De ballasten kon ik vrij gemakkelijk aan de zwarte frontplaat schroeven. Zie foto.
De shunt heb ik inmiddels gevonden, maar ik durf deze nog niet te doorboren. In de heldere instructie op dit forum staat dat je eerst moet controleren of pen 1 niet is aangesloten op kast waar de shunt is geplaatst. Ik heb geen idee hoe je dat kan controleren. Ik ga eerst volgende week maar even voor 4 euro een reserve shunt kopen. Ik moet maandag namelijk wel weer gewoon met de XC de weg op kunnen met lichten etc.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Het licht is echt super. Je ziet veel meer dan met halogeen.
Als ik het groot licht aan doe, zie je nog net wat verschil in lichtkleur (maar niet echt storend). De xenon is ondanks de slechts 4300 K toch net iets witter dan de originele halogeen grootlichtlampen.
Was dat maar waar. Ik krijg continu die foutmelding dat het dimlicht het niet doet. Ik moet dus of die shunt doorboren of voor 25 euro bij http://www.imxstore.com/index.php?p=10& ... 71236ddb91 een speciale kabelset kopen om van die foutmelding af te komen.
Voor de 'liefhebbers' onderstaand even wat info weergegeven die ik ben tegengekomen toen ik mijn setje ging uitzoeken. Op basis daarvan kan je de volgende conclusies (in Lumen) trekken:
- Philips X-treme power is wel een stuk beter dan gewoon halogeen, maar geeft hooguit de helft van de lichtsterkte van xenon.
- Xenon 4300 K geeft ca. 17 % meer licht dan Xenon 8000K.
- je kan op een ballast (35 watt) alle type K aansluiten die je zelf wil. Voor ca. 17,50 per stuk kan je lampjes (H7) met een andere K-waarde kopen.
Info:
Wat zijn Candela, Lumen en Kelvin?
Candela (CD)
Internationale rekeneenheid voor lichtsterkte. 1 CD (kaars of fietslampje) verlicht een vlak op een afstand van 1 meter met 1 lux.
Lumen (Lm)
Rekeneenheid voor lichtstroomsterkte (de bundeling van licht).
Kelvin (K)
Notatie voor thermodynamische temperatuur oftewel kleurtemperatuur. Kelvin wordt gebruikt om de hoeveelheid wit licht aan te geven.
halogeen = ca. 900 lumen
Philips X-treme power zou dan ca. : 1620 lumen zijn
Ok, goede info! Ik dacht altijd dat 6000K de meeste opbrengst had, maar dat is dus niet zo. Des te beter, want ik vind 4300 ook het meest discrete licht.
Trouwens voor de prijs van die xenon set ben je toch gek als je nog Extreme Power lampen van 40 Euro per stuk erin gaat zetten? Die dingen gaan nog kapot ook binnen een jaar.
Nee, met de dalende xenon prijzen wordt het steeds interessanter om om te bouwen.
Heb inmiddels dankzij de info op dit forum de shunt met succes doorboord. Foutmelding is verdwenen. super!
Ben inmiddels opzoek naar een 'time delay relais'. Ik overweeg deze bij de radiateur te zetten tussen de twee lampen in en dan de schakeldraad (stroomdraad) van het dimlicht te gebruiken als 'teken' dat het relais de stroom voor de xenon mag aftappen rechtstreeks van de accu. Theoretisch zou dit moeten werken, maar of dit in de praktijk ook echt werkt vraag ik mij af. Ik ben een leek op elektronisch gebied , eventueel advies is welkom.
PS: hoe ik als alternatief via een relais bv de 'dimlichtstroom' van de dynamo zou kunnen aftappen is mij niet duidelijk. De dikke rode stroomstraad van de accu loopt ook rechtstreeks naar de dynamo, dus daar kan ik de stroom voor het dimlicht niet op aansluiten, want dan zou de xenon altijd branden. De draad die alleen stroom levert als de dynamo draait kan ik niet vinden.