ik heb met een collega een discussie over de motor die in mijn 850gle,93ligt .
hij zegt dat deze van oorsprong van audi afkomstig is!
weet iemand of dit zo is of dat het een door volvo zelf ontworpen motor is.
groet jan
850 motor
- GEELEE 850
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 16.01.2006 - 00:24
- Locatie: zaanstad
it is nice to be important but it,s more important to be nice!
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41180
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Als jij hem vertelt dat het een door Volvo ontwikkelde motor is heb jij gelijk. Helemaal ontwikkeld voor de 850 zelfs.
Jouw collega heeft wellicht de 6 cyl. diesel die in o.a. de 240 zit in gedachten. Dat is namelijk wel een VW motor.
Jouw collega heeft wellicht de 6 cyl. diesel die in o.a. de 240 zit in gedachten. Dat is namelijk wel een VW motor.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- GEELEE 850
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 16.01.2006 - 00:24
- Locatie: zaanstad
nou hij dacht het omdat er in de audi 100 ook een vijfcilinder zat vandaar!
en is er nou helemaal niemand die mij aan een reserve-wiel kan helpen? ::( zoek ik nou al 2 weken naar!!!
grt :jan
en is er nou helemaal niemand die mij aan een reserve-wiel kan helpen? ::( zoek ik nou al 2 weken naar!!!
grt :jan
it is nice to be important but it,s more important to be nice!
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41180
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Even naar de sloop dan maar Jan.
Of misschien heeft Svala nog wat liggen?
Of misschien heeft Svala nog wat liggen?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- GEELEE 850
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 16.01.2006 - 00:24
- Locatie: zaanstad
okee dat is dan ook weer uit de wereld,ik kon het me ook al niet voor stellen!CeeBee schreef:Audi 110 had idd een 5pitter, maar die lijkt hier niet eens op.
ik dank u voor de snelle reacties!!
jan.
it is nice to be important but it,s more important to be nice!
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
tsja een Impreza heeft een boxer maar die is dan toch niet automatisch van een Kever, een Porsche of een Alfa...
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Tenzij je de diesel hebt; die komt inderdaad van Audi. Maar je schrijft zelf dat je een 2.5GLE hebt, "dus" een benzine motor, dus van Volvo zelf.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
laatst op het Renault forum beweerde er 1 dat alle Volvo motoren bij Renault vandaan komen, ook de schitterende 2.5 20V die ze in de Safrane gebruikt hebben (zonder lekkere roffel =D). Dat Volvo meer versies van de motor gerbuikt was toeval...
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Stelletje Fransen :evil:
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Vroeger gebruikte Volvo inderdaad motoren van Renault (eerlijk is eerlijk, die waren best goed). Zo was de V6 uit de 700 serie afkomstig uit Frankrijk, maar ook alle (?) motoren die in de 300 en 400 serie werden gemonteerd.VolvoMafia schreef:laatst op het Renault forum beweerde er 1 dat alle Volvo motoren bij Renault vandaan komen, ook de schitterende 2.5 20V die ze in de Safrane gebruikt hebben (zonder lekkere roffel =D). Dat Volvo meer versies van de motor gerbuikt was toeval...
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20789
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Even voor alle duidelijkheid.Marc O. schreef: Vroeger gebruikte Volvo inderdaad motoren van Renault (eerlijk is eerlijk, die waren best goed). Zo was de V6 uit de 700 serie afkomstig uit Frankrijk, maar ook alle (?) motoren die in de 300 en 400 serie werden gemonteerd.
De V6 motor in de 264/265 en de 760 was een PRV (Peugeot, Renault, Volvo) motor. Dus een ontwikkeling van die drie fabrikanten.
Met betrekking tot de 300 serie moet ik zeggen dat de 2.0 liter een eigen VOLVO blok was. Voor de rest heb je wat betreft 300 en 400 serie gelijk. En ook de motor uit de VOLVO 66 en het 1.9 liter Dieselblok in de S/V40 waren afkomstig van Renault.
Alle andere motoren (behalve dan weer de 2.5 TDI van AUDI en de 6 cylinder Diesel van VW) zijn vanaf de Katterug eigen VOLVO ontwikkelingen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Volgens mij was die V6 een Dauvrain (of Douvrain) motor. Ik was in de veronderstelling dat dat een (de?) motorenfabriek van Renault was, maar daar kan ik me in vergissen. Naast Peugeot, Renault en Volvo werd ie ook gebruikt door Citroën en Lancia (in de oude Thema). Overigens heeft mijn vader vroeger een Renault 25 V6 gereden. Fijne auto maar werkelijk alles ging kapot. En de zogenaamd onbreekbare distributieketting brak ook. Gelukkig geen gevolgschade aan de motor.V480-V40 schreef: Even voor alle duidelijkheid.
De V6 motor in de 264/265 en de 760 was een PRV (Peugeot, Renault, Volvo) motor. Dus een ontwikkeling van die drie fabrikanten.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20789
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Klopt als een zwerende vinger. Maar de ontwikkeling is door alle drie de partijen gedaan, waarbij VOLVO overigens later is ingesprongen. Maar daarnaast is ie niet alleen door die fabrikanten gebruikt maar door nog al wat meer.Marc O. schreef:Volgens mij was die V6 een Dauvrain (of Douvrain) motor. Ik was in de veronderstelling dat dat een (de?) motorenfabriek van Renault was, maar daar kan ik me in vergissen. Naast Peugeot, Renault en Volvo werd ie ook gebruikt door Citroën en Lancia (in de oude Thema).
Meer info op http://en.wikipedia.org/wiki/PRV_engine
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- pierre
- 4th Gear member
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 20.02.2005 - 01:07
- Locatie: Abbekerk
Ik meende ergens gelezen te hebben dat Porsche ook een (kleine) vinger in de pap heeft gehad met de ontwikkeling van het blok van de 850.....(evenals het 1.7-blok van Renault voor de 400-serie waar Porsche ook wat heeft gedaan met de in- en uitlaatspruitstuk en de Heronzuigers)
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
... en de De'Lorean en het onderblok schijnt ook in de Maserati BiTurbo te liggen. Blok staat bekend als PRV-motor. Eerst 2.7 ltr later 2.8. Wie m ontwikkeld heeft weet ik niet, wel dat vooral bij de exemplaren tot +/- 1982 de nokkenas wel eens extra sluit door te nauwe oliekanalen die dichtslippen. Was een modificatie voor zelfs. En in de 780 lag ie ook.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Ach ja, die goeie oude DeLorean, hoe kon ik die vergetenV480-V40 schreef:Maar daarnaast is ie niet alleen door die fabrikanten gebruikt maar door nog al wat meer.
Meer info op http://en.wikipedia.org/wiki/PRV_engine

- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Ik dacht dat Porsche was betrokken bij de ontwikkeling van de 6 cylinder lijnmotor uit de 960?pierre schreef:Ik meende ergens gelezen te hebben dat Porsche ook een (kleine) vinger in de pap heeft gehad met de ontwikkeling van het blok van de 850.....(evenals het 1.7-blok van Renault voor de 400-serie waar Porsche ook wat heeft gedaan met de in- en uitlaatspruitstuk en de Heronzuigers)
- CeeBee
- 5th Gear member
- Berichten: 2276
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 07:49
- Locatie: Westland
"Ik meende ergens gelezen te hebben dat Porsche ook een (kleine) vinger in de pap heeft gehad met de ontwikkeling van het blok van de 850"
Zullen de Porsche rijders blij mee zijn, als ze weer an de kant moeten vor zo'n oude 850..............
Zullen de Porsche rijders blij mee zijn, als ze weer an de kant moeten vor zo'n oude 850..............

XC40 B3 Plus Dark


- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20789
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
:oops: :oops: OOPS vergeten te noemen (shame on me!)VolvoMafia schreef:En in de 780 lag ie ook.
BTW we raken nu wel erg off topic.
Even weer on Topic.
Ik weet zo niet of het verhaal van Porsche bij de vijf cylinder motoren voor bijv de 850 serie klopt. (Ik heb mijn documentatie niet bij de hand) Maar feit is dat VOLVO toen het nog zelfstandig was vaker bij enginering bureau's als Porsche te rade ging voor de ontwikkeling van een nieuwe motor.
Nu moeten ze alles doen onder auspiciën van mammie/pappie Ford.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)