850 motor

Voor kenners: de "Roffel"
Gebruikersavatar
GEELEE 850
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 16.01.2006 - 00:24
Locatie: zaanstad

ik heb met een collega een discussie over de motor die in mijn 850gle,93ligt .
hij zegt dat deze van oorsprong van audi afkomstig is!

weet iemand of dit zo is of dat het een door volvo zelf ontworpen motor is.

groet jan
it is nice to be important but it,s more important to be nice!
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41180
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Als jij hem vertelt dat het een door Volvo ontwikkelde motor is heb jij gelijk. Helemaal ontwikkeld voor de 850 zelfs.

Jouw collega heeft wellicht de 6 cyl. diesel die in o.a. de 240 zit in gedachten. Dat is namelijk wel een VW motor.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
GEELEE 850
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 16.01.2006 - 00:24
Locatie: zaanstad

nou hij dacht het omdat er in de audi 100 ook een vijfcilinder zat vandaar!

en is er nou helemaal niemand die mij aan een reserve-wiel kan helpen? ::( zoek ik nou al 2 weken naar!!!
grt :jan
it is nice to be important but it,s more important to be nice!
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41180
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Even naar de sloop dan maar Jan.
Of misschien heeft Svala nog wat liggen?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
CeeBee
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 13.09.2004 - 07:49
Locatie: Westland

Audi 110 had idd een 5pitter, maar die lijkt hier niet eens op.
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
Gebruikersavatar
GEELEE 850
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 16.01.2006 - 00:24
Locatie: zaanstad

CeeBee schreef:Audi 110 had idd een 5pitter, maar die lijkt hier niet eens op.
okee dat is dan ook weer uit de wereld,ik kon het me ook al niet voor stellen!

ik dank u voor de snelle reacties!!

jan.
it is nice to be important but it,s more important to be nice!
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

tsja een Impreza heeft een boxer maar die is dan toch niet automatisch van een Kever, een Porsche of een Alfa...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

Tenzij je de diesel hebt; die komt inderdaad van Audi. Maar je schrijft zelf dat je een 2.5GLE hebt, "dus" een benzine motor, dus van Volvo zelf.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)


V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

laatst op het Renault forum beweerde er 1 dat alle Volvo motoren bij Renault vandaan komen, ook de schitterende 2.5 20V die ze in de Safrane gebruikt hebben (zonder lekkere roffel =D). Dat Volvo meer versies van de motor gerbuikt was toeval...
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Stelletje Fransen :evil:
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

VolvoMafia schreef:laatst op het Renault forum beweerde er 1 dat alle Volvo motoren bij Renault vandaan komen, ook de schitterende 2.5 20V die ze in de Safrane gebruikt hebben (zonder lekkere roffel =D). Dat Volvo meer versies van de motor gerbuikt was toeval...
Vroeger gebruikte Volvo inderdaad motoren van Renault (eerlijk is eerlijk, die waren best goed). Zo was de V6 uit de 700 serie afkomstig uit Frankrijk, maar ook alle (?) motoren die in de 300 en 400 serie werden gemonteerd.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20789
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Marc O. schreef: Vroeger gebruikte Volvo inderdaad motoren van Renault (eerlijk is eerlijk, die waren best goed). Zo was de V6 uit de 700 serie afkomstig uit Frankrijk, maar ook alle (?) motoren die in de 300 en 400 serie werden gemonteerd.
Even voor alle duidelijkheid.
De V6 motor in de 264/265 en de 760 was een PRV (Peugeot, Renault, Volvo) motor. Dus een ontwikkeling van die drie fabrikanten.

Met betrekking tot de 300 serie moet ik zeggen dat de 2.0 liter een eigen VOLVO blok was. Voor de rest heb je wat betreft 300 en 400 serie gelijk. En ook de motor uit de VOLVO 66 en het 1.9 liter Dieselblok in de S/V40 waren afkomstig van Renault.

Alle andere motoren (behalve dan weer de 2.5 TDI van AUDI en de 6 cylinder Diesel van VW) zijn vanaf de Katterug eigen VOLVO ontwikkelingen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

V480-V40 schreef: Even voor alle duidelijkheid.
De V6 motor in de 264/265 en de 760 was een PRV (Peugeot, Renault, Volvo) motor. Dus een ontwikkeling van die drie fabrikanten.
Volgens mij was die V6 een Dauvrain (of Douvrain) motor. Ik was in de veronderstelling dat dat een (de?) motorenfabriek van Renault was, maar daar kan ik me in vergissen. Naast Peugeot, Renault en Volvo werd ie ook gebruikt door Citroën en Lancia (in de oude Thema). Overigens heeft mijn vader vroeger een Renault 25 V6 gereden. Fijne auto maar werkelijk alles ging kapot. En de zogenaamd onbreekbare distributieketting brak ook. Gelukkig geen gevolgschade aan de motor.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20789
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Marc O. schreef:Volgens mij was die V6 een Dauvrain (of Douvrain) motor. Ik was in de veronderstelling dat dat een (de?) motorenfabriek van Renault was, maar daar kan ik me in vergissen. Naast Peugeot, Renault en Volvo werd ie ook gebruikt door Citroën en Lancia (in de oude Thema).
Klopt als een zwerende vinger. Maar de ontwikkeling is door alle drie de partijen gedaan, waarbij VOLVO overigens later is ingesprongen. Maar daarnaast is ie niet alleen door die fabrikanten gebruikt maar door nog al wat meer.
Meer info op http://en.wikipedia.org/wiki/PRV_engine
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
pierre
4th Gear member
Berichten: 536
Lid geworden op: 20.02.2005 - 01:07
Locatie: Abbekerk

Ik meende ergens gelezen te hebben dat Porsche ook een (kleine) vinger in de pap heeft gehad met de ontwikkeling van het blok van de 850.....(evenals het 1.7-blok van Renault voor de 400-serie waar Porsche ook wat heeft gedaan met de in- en uitlaatspruitstuk en de Heronzuigers)
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

... en de De'Lorean en het onderblok schijnt ook in de Maserati BiTurbo te liggen. Blok staat bekend als PRV-motor. Eerst 2.7 ltr later 2.8. Wie m ontwikkeld heeft weet ik niet, wel dat vooral bij de exemplaren tot +/- 1982 de nokkenas wel eens extra sluit door te nauwe oliekanalen die dichtslippen. Was een modificatie voor zelfs. En in de 780 lag ie ook.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

V480-V40 schreef:Maar daarnaast is ie niet alleen door die fabrikanten gebruikt maar door nog al wat meer.
Meer info op http://en.wikipedia.org/wiki/PRV_engine
Ach ja, die goeie oude DeLorean, hoe kon ik die vergeten ;-) Leuk artikeltje trouwens!
Gebruikersavatar
Marc O.
5th Gear member
Berichten: 1662
Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
Locatie: Tilburg

pierre schreef:Ik meende ergens gelezen te hebben dat Porsche ook een (kleine) vinger in de pap heeft gehad met de ontwikkeling van het blok van de 850.....(evenals het 1.7-blok van Renault voor de 400-serie waar Porsche ook wat heeft gedaan met de in- en uitlaatspruitstuk en de Heronzuigers)
Ik dacht dat Porsche was betrokken bij de ontwikkeling van de 6 cylinder lijnmotor uit de 960?
Gebruikersavatar
CeeBee
5th Gear member
Berichten: 2276
Lid geworden op: 13.09.2004 - 07:49
Locatie: Westland

"Ik meende ergens gelezen te hebben dat Porsche ook een (kleine) vinger in de pap heeft gehad met de ontwikkeling van het blok van de 850"

Zullen de Porsche rijders blij mee zijn, als ze weer an de kant moeten vor zo'n oude 850.............. :D
XC40 B3 Plus Dark
Afbeelding
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20789
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

VolvoMafia schreef:En in de 780 lag ie ook.
:oops: :oops: OOPS vergeten te noemen (shame on me!)

BTW we raken nu wel erg off topic.

Even weer on Topic.
Ik weet zo niet of het verhaal van Porsche bij de vijf cylinder motoren voor bijv de 850 serie klopt. (Ik heb mijn documentatie niet bij de hand) Maar feit is dat VOLVO toen het nog zelfstandig was vaker bij enginering bureau's als Porsche te rade ging voor de ontwikkeling van een nieuwe motor.
Nu moeten ze alles doen onder auspiciën van mammie/pappie Ford.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”