De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
marissen schreef:Oh?? Volvo is pas vrij recent met de Bi-Fuel motoren gestopt. Niet omdat er problemen mee waren overigens.
Nee, dat zegt toch ook niemand? feit is dat Volvo geen lpg meer levert.
marissen schreef:En de laatste maanden heeft Renault grote acties waarbij je voor € 995,- af fabriek LPG G3 kan laten inbouwen. Doen ze vast niet als er veel shit van komt
Vraag dat eens aan een werkplaatschef bij een Renaultdealer, die zel je vast wat anders vertellen, gas voor € 995,-- is een "marketingtool" om de zwaar teruggelopen markt van o.a. laguna's terug te winnen.
marissen schreef:Met name in omringende landen (Duitsland bijvoorbeeld) is er al ruim een jaar een ware hause aan de gang voor de inbouw van gasinstallaties. Daar wordt op dit moment flink gesubsidieerd door de overheid.
Nederland "subsidieerde" bi-fuel eigenlijk ook door er geen BPM over te heffen, die vrijstelling is vervallen en daardoor was bi-fuel ineens zo duur danwel duurder als een D5, een op zich lofwaardig initiatief van Volvo werd door onze "milieubewuste" overheid de nek omgedraaid.
marissen schreef:Ik denk dat, met name, de laatste generatie (directe gasinjectie in het inlaatspruitstuk of de cilinder met injectoren) gasinstallaties dusdanig goed en efficient is, dat een groot deel van de problemen (zo niet alle) verleden tijd is. Mits de motor er wel deels op wordt aangepast. (zoals Volvo met de Bi-Fuels deed).
Een bi-fuel had een andere cilinderkop en een ander motormanagementsysteem, als je er gas inhangt zou je die ook moeten aanpassen.
marissen schreef:Helaas denkt leasend Nederland daar anders over.
Zou leasend Nederland niet meer in kansen denken dan in bedreigingen? een auto moet rijden en een diesel is daarin simpelweg een stuk betrouwbaarder en heeft mede daardoor ook nog eens een hogere restwaarde.
Als je zuiver milieubewust denkt is gas natuurlijk beter en zeker de schoonste van de twee.
Helaas is zoals al door velen gezegt de diesel de betrouwbaardere van de twee en daarbij ook nog heel zuinig en (nog) redelijk goedkoop per liter.
En door de voortschreidende (oprukkende) techniek wordt het steed lastiger om LPG goed werkend te krijgen en nog meer te hoden en daarentegen diesel steeds verfijnder en nu met roetfilter belangrijk schoner. Zodra Volvo een retrofit roetfilter aanbiedt voor de D5 zal ik 'm wel laten plaatsen.
Maar kort door de bocht genomen wil de doorsnee automobilist kilometervreter tegen wil en dank gewoon een auto die probleemloos en zuinig rijdt........en daarin slaat de balans volgens mij licht door naar Diesel.
Ik heb een deel van dit topic even overgeslagen (het zijn ook al zoveel pagina's geworden....)
Zelf had ik hiervoor een VW Bora op LPG. In de afgelopen 4 jaar ongeveer 100.000 km mee gereden. In het begin wel wat problemen gehad omdat de compu van de G3 installatie en het motormanagement van de Bora niet goed op elkaar waren afgestemd . Toen dit was opgelost, waren de problemen voorbij.
Het verbruik op benzine was ongeveer 1:11 en op LPG ook, je merkte wel wat verschil in power, maar de LPG deed het prima op vakantie. Bovendien konden we langs vrijwel alle snelwegen in onze vakantielanden LPG tanken (met dank aan het ANWB-boekje :notworthy: ), en zo niet? dan toch gewoon benzine...
Uiteindelijk wegens vele andere problemen met zowel de auto als de VW-dealer m'n droomwens in vervulling laten gaan. Ik rijd nu sinds november een prachtige (zwarte) S60 2.4 170pk op benzine... en da's wel schrikken aan de pomp als je 4 jaar LPG gewend bent.
Achteraf inbouwen is (voor mij) niet interessant omdat je de inbouwkosten weer moet terugverdienen met het prijsverschil in brandstof, en daar rij ik met 20.000 pj dan weer te weinig voor.
Maar kort door de bocht genomen wil de doorsnee automobilist kilometervreter tegen wil en dank gewoon een auto die probleemloos en zuinig rijdt........en daarin slaat de balans volgens mij licht door naar Diesel.
@Hans, ik houd wel van dit soort "Understatement".
Trouwens LPG is een bijproduct van de benzine / diesel productie, daarom fluctueerd de prijs ook een beetje met die prijzen mee.
Verder is het natuurlijk ook zo dat de nederlandse staat LPG aan het ontmoedigen is.... De eisen aan LPG-tankstations worden steeds hoger, zodat ze eigenlijk niet meer in de steden kunnen staan, en ik heb geruchten gehoord dat de subsidie op LPG (installaties) zou gaan verdwijnen.
Voor mij was dat een extra reden om toch maar weer benzine te gaan rijden...
Groet,
Mark
In afwachting van V60 Cross Country Momentum - Wit (2016) Volvo V70 (2009) 2.0D Limited Edition 2009 (wederom zwart) Volvo S60 (2003) 2.4 170pk mobility line in het zwart
maj.meier schreef:De eisen aan LPG-tankstations worden steeds hoger, zodat ze eigenlijk niet meer in de steden kunnen staan
Dat is mede door de "klap in Enschedé" voor die tijd stond je bij zoiets toch niet eens stil? ik heb geen problemen met die mede daardoor verscherpte eisen
maj.meier schreef:ik heb geruchten gehoord dat de subsidie op LPG (installaties) zou gaan verdwijnen.
Het is al zo goedkoop en nu moe(s)ten andere automobilisten daar ook nog voor bijbetalen? :?
maj.meier schreef:Voor mij was dat een extra reden om toch maar weer benzine te gaan rijden...
Het is natuurlijk pas een reden wanneer de subsidie vervallen is, niet wanneer hij mogelijk gaat vervallen in de toekomst. Dat zou nl juist een reden zijn om nog wel een gasinstallatie aan te schaffen, nu het nog gesubsidieerd is.
maj.meier schreef:Verder is het natuurlijk ook zo dat de nederlandse staat LPG aan het ontmoedigen is.... De eisen aan LPG-tankstations worden steeds hoger, zodat ze eigenlijk niet meer in de steden kunnen staan, en ik heb geruchten gehoord dat de subsidie op LPG (installaties) zou gaan verdwijnen.
Vanuit de nederlandse staat is nooit subsidie gegeven op LPG installaties, slechts korting op de MRB indien het een G3 installatie is.
En dan nu even over die LPG-stations. Het is niet de bedoeling om deze stations in stedelijk gebied te verbieden. Er dient aan generieke afstandseisen, met name voor wat betreft de ligging van het LPG-vulpunt, te worden voldaan. Deze afstand is afhankelijk van de doorzet van het LPG-station. Indien niet wordt voldaan aan die minimale afstanden dient de verkoop van LPG op dat punt in principe gestaakt te worden. Dat houd niet direct in dat er in stedelijk gebied geen LPG-tankstations meer kunnen zijn. Het was namelijk ook met de vroegere regelgeving al moeilijk om LPG op korte afstand van woningen te verkopen.
Dit staat allemaal in het Besluit externe veiligheid inrichtingen milieubeheer en de Regeling externe veiligheid inrichtingen milieubeheer.
De laatste 15 jaar zijn de overige eisen aan LPG-tankstations niet veranderd.
Ik kan nog verder doorgaan maar dan wordt ook deze post weer veel te lang.
Zo te lezen kun je mijn vriendin de hand schudden. Die heeft hier in het kader van haar opleiding (integrale veiligheid) vorig jaar een heel rapport over geschreven en kwam met de zelfde informatie thuis.
maj.meier schreef:De eisen aan LPG-tankstations worden steeds hoger, zodat ze eigenlijk niet meer in de steden kunnen staan
Dat is mede door de "klap in Enschedé" voor die tijd stond je bij zoiets toch niet eens stil? ik heb geen problemen met die mede daardoor verscherpte eisen
Sorry Bart, daar heb je ongelijk in. Dit zat al veel eerder in de pen.
Op basis van die "Klap" is het Vuurwerbesluit ernstig verzwaard, zodat het er helaas nog onduidelijker op geworden is.
Richard S schreef:Zo te lezen kun je mijn vriendin de hand schudden. Die heeft hier in het kader van haar opleiding (integrale veiligheid) vorig jaar een heel rapport over geschreven en kwam met de zelfde informatie thuis.
Neem even per PB contact met me op. Misschien kan ik wat voor haar betekenen bij ons bedrijf.
V480-V40 schreef:Vanuit de nederlandse staat is nooit subsidie gegeven op LPG installaties, slechts korting op de MRB indien het een G3 installatie is.
Wat natuurlijk alweer discutabel is, want waarom is de MRB voor auto's op LPG uberhaupt 3x zo hoog dan auto's op benzine?
Ik zou eerder zeggen: voor G3 installaties rekent de overheid minder extra MRB dan voor niet-G3.
Zullen we daar maar kort op zeggen dat men het tekort aan accijnsopbrengst voor de staat met die verhoogde MRB gedeeltelijk wegpoetst. ('T is overigens kort gezegd wel zo)
Uiteindelijk moet het uit de lengte of uit de breedte komen. In feite geldt voor elke discussie over autokosten: Aan het eind van het jaar moet er een bepaald aantal miljarden opbrengst gehaald worden uit autobelastingen (en boetes?). Het enige dat mogelijk is is een beetje schuiven binnen de groep automobilisten, maar per saldo mag en zal het nooit minder worden.
Sorry Bart, daar heb je ongelijk in. Dit zat al veel eerder in de pen.
Op basis van die "Klap" is het Vuurwerbesluit ernstig verzwaard, zodat het er helaas nog onduidelijker op geworden is.
Ok, toch geeft die klap wel iets tastbaars aan de gedachte rond verdwijning/verplaatsing van lpg stations uit een stad
In Enschede zelf hebben ze er iig niets van geleerd. Heb jaren in een door de brandweer onbewoonbaar verklaard huis gewoond, waar de gemeente vergunningen voor bleef verlenen aan de verhuurder.
Maar dat is offtopic