Witte aanslag op mijn accuklem

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Onderhoud ik mijn s70 2.5 10V uit 97 toch zó goed ... en nóg gebeurd het dat ik witte (corrosie) aanslag aan de onderkant van mijn (nieuw gemonteerde) minpool heb. Ingespoten met vaseline, het blijft terugkomen. Misschien kan iemand mij vertellen waar dat aan ligt?
maja158
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 12.03.2007 - 17:40

Heb even gegoogeld:

De witte aanslag is oxidatie. Je kunt vorming van oxidatie voorkomen door de accuklemmen los te halen, ze inwendig goed schoon te maken met een speciale conische accupoolklemmenborstel of eventueel een stukje grof schuurpapier. De accupolen moeten daarna ook grondig gereinigd worden. Hiervoor zijn eveneens speciale borsteltjes te koop, maar de polen over de gehele omtrek met een stukje schuurlinnen blank maken werkt even doeltreffend. Als zowel de klemmen als de polen goed schoon zijn is het een kwestie van een laagje zuurvrije vaseline op de polen of aan de binnenkant van de accuklemmen aanbrengen en daarna de klemverbindingen van de min- en pluspool goed vastzetten. (RT)

Deze 'vraag & antwoord' is eerder gepubliceerd in AutoWeek nr. 26 van 2006.
Blijf jezelf, er zijn al anderen genoeg
maja158
2nd Gear member
Berichten: 115
Lid geworden op: 12.03.2007 - 17:40

@rkr
In het stukje hierboven spreekt men duidelijk over zuurvrije vaselinr. Misschien is dat de oplossing?
Blijf jezelf, er zijn al anderen genoeg
Gebruikersavatar
rkr
3rd Gear member
Berichten: 428
Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
Locatie: Zuid-Limburg

Dank je voor de snelle reactie, uiteraard heb ik dit al geprobeerd (zuurvrije vaseline) maar het blijft terugkomen. Zelf heb ik het idee dat misschien stroom loopt van de onderkant van de klem naar de rand van de pool. Misschien heeft iemand van jullie de oplossing. Overigens heb ik altijd gelkeerd dat het niet de bedoeling is om vaseline tussen de pool en de klem aan te brengen.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!

Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

zit er een kapje over?

is teken dat er vocht / vuil bij komt dan gaan ze roesten
is ook de accu goed dicht? dat er geen accu zuur op de poolen komt?
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Overigens heb ik altijd gelkeerd dat het niet de bedoeling is om vaseline tussen de pool en de klem aan te brengen.
Wel tussen de klem en de pool. Daar komt je oxidatie waarschijnlijk vandaan, de vaseline voorkomt dat.
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

vaseline blijft niet zitten, dit verdampt, beter kun je zuurvrij vet gebruiken
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Ik gebruik altijd kogellagervet (makkelijk te koop zelfs bij GTamma en Praxis).

Blijft zeker een jaar goed zitten.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

vaseline blijft niet zitten, dit verdampt, beter kun je zuurvrij vet gebruiken
Nooit iets van gemerkt, en ik gebruik het al een jaar of 30.
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

opgesloten vaseline blijft meestal wel zitten, maar vaseline die open "ligt" verdamp vaak. misschien dat het per merk anders is, maar heb het vaker zien gebeuren dat een deel waar vaseline op zat een paar maanden later niets meer van te zien was
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Op plekken die heet/warm worden gebruik ik altijd kopervet als anti-seize of oxidatie beschermer. Maar voor de accupolen volstaat vaseline prima is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
coolyo0o
2nd Gear member
Berichten: 240
Lid geworden op: 04.02.2007 - 00:48

vet of vaseline tussen de polen en accupool klemmen zorgt juist voor kleine overgangs weerstandjes zodat er hele kleine stroompjes blijfen lopen die juist in cobinatie met vocht en vuil zorgen dat je van die mooie witte bloemkolen op je accu krijgt.

gewoon goed ontvetten met een pool reiniger of schuurpapier daarna droog monteren en goed vast zetten.

je zal zien dat die witte troep weg blijft.

het kan ook zijn dat je accupolen naar buiten lekken of inwendig lek zijn als er zuur in de polen zit zullen ze zwart verkleuren. is ook een oorzaak van witte aanslag.
rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan.
ik haat bumperklevers vandaag weer 1tje voor me.

VOLVO S60 2.4 170 pk AUT 2001.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”