Witte aanslag op mijn accuklem
- rkr
- 3rd Gear member
Onderhoud ik mijn s70 2.5 10V uit 97 toch zó goed ... en nóg gebeurd het dat ik witte (corrosie) aanslag aan de onderkant van mijn (nieuw gemonteerde) minpool heb. Ingespoten met vaseline, het blijft terugkomen. Misschien kan iemand mij vertellen waar dat aan ligt?
-
- 2nd Gear member
Heb even gegoogeld:
De witte aanslag is oxidatie. Je kunt vorming van oxidatie voorkomen door de accuklemmen los te halen, ze inwendig goed schoon te maken met een speciale conische accupoolklemmenborstel of eventueel een stukje grof schuurpapier. De accupolen moeten daarna ook grondig gereinigd worden. Hiervoor zijn eveneens speciale borsteltjes te koop, maar de polen over de gehele omtrek met een stukje schuurlinnen blank maken werkt even doeltreffend. Als zowel de klemmen als de polen goed schoon zijn is het een kwestie van een laagje zuurvrije vaseline op de polen of aan de binnenkant van de accuklemmen aanbrengen en daarna de klemverbindingen van de min- en pluspool goed vastzetten. (RT)
Deze 'vraag & antwoord' is eerder gepubliceerd in AutoWeek nr. 26 van 2006.
De witte aanslag is oxidatie. Je kunt vorming van oxidatie voorkomen door de accuklemmen los te halen, ze inwendig goed schoon te maken met een speciale conische accupoolklemmenborstel of eventueel een stukje grof schuurpapier. De accupolen moeten daarna ook grondig gereinigd worden. Hiervoor zijn eveneens speciale borsteltjes te koop, maar de polen over de gehele omtrek met een stukje schuurlinnen blank maken werkt even doeltreffend. Als zowel de klemmen als de polen goed schoon zijn is het een kwestie van een laagje zuurvrije vaseline op de polen of aan de binnenkant van de accuklemmen aanbrengen en daarna de klemverbindingen van de min- en pluspool goed vastzetten. (RT)
Deze 'vraag & antwoord' is eerder gepubliceerd in AutoWeek nr. 26 van 2006.
Blijf jezelf, er zijn al anderen genoeg
- rkr
- 3rd Gear member
Dank je voor de snelle reactie, uiteraard heb ik dit al geprobeerd (zuurvrije vaseline) maar het blijft terugkomen. Zelf heb ik het idee dat misschien stroom loopt van de onderkant van de klem naar de rand van de pool. Misschien heeft iemand van jullie de oplossing. Overigens heb ik altijd gelkeerd dat het niet de bedoeling is om vaseline tussen de pool en de klem aan te brengen.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
- DeNNiS_
- 4th Gear member
zit er een kapje over?
is teken dat er vocht / vuil bij komt dan gaan ze roesten
is ook de accu goed dicht? dat er geen accu zuur op de poolen komt?
is teken dat er vocht / vuil bij komt dan gaan ze roesten
is ook de accu goed dicht? dat er geen accu zuur op de poolen komt?
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
- Iroll
- 6th Gear member
Wel tussen de klem en de pool. Daar komt je oxidatie waarschijnlijk vandaan, de vaseline voorkomt dat.Overigens heb ik altijd gelkeerd dat het niet de bedoeling is om vaseline tussen de pool en de klem aan te brengen.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Ik gebruik altijd kogellagervet (makkelijk te koop zelfs bij GTamma en Praxis).
Blijft zeker een jaar goed zitten.
Blijft zeker een jaar goed zitten.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- haasje
- 4th Gear member
opgesloten vaseline blijft meestal wel zitten, maar vaseline die open "ligt" verdamp vaak. misschien dat het per merk anders is, maar heb het vaker zien gebeuren dat een deel waar vaseline op zat een paar maanden later niets meer van te zien was
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
- coolyo0o
- 2nd Gear member
vet of vaseline tussen de polen en accupool klemmen zorgt juist voor kleine overgangs weerstandjes zodat er hele kleine stroompjes blijfen lopen die juist in cobinatie met vocht en vuil zorgen dat je van die mooie witte bloemkolen op je accu krijgt.
gewoon goed ontvetten met een pool reiniger of schuurpapier daarna droog monteren en goed vast zetten.
je zal zien dat die witte troep weg blijft.
het kan ook zijn dat je accupolen naar buiten lekken of inwendig lek zijn als er zuur in de polen zit zullen ze zwart verkleuren. is ook een oorzaak van witte aanslag.
gewoon goed ontvetten met een pool reiniger of schuurpapier daarna droog monteren en goed vast zetten.
je zal zien dat die witte troep weg blijft.
het kan ook zijn dat je accupolen naar buiten lekken of inwendig lek zijn als er zuur in de polen zit zullen ze zwart verkleuren. is ook een oorzaak van witte aanslag.
rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan.
ik haat bumperklevers vandaag weer 1tje voor me.
VOLVO S60 2.4 170 pk AUT 2001.
ik haat bumperklevers vandaag weer 1tje voor me.
VOLVO S60 2.4 170 pk AUT 2001.