Nieuwe D5 motor voor S80

Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

tvc15 schreef:@Volvopa: kijk eens naar de verandering in de verkoopaantallen van de BMW 5 diesels de laatste kwartalen. Je zult zien dat er een significante verschuiving richting de 2.0d 4 cylinder optreedt. Niet alleen vanwege de mindere kosten, maar omdat je tegenwoordig goed voor de dag kunt komen met "efficient dynamics".
Kun je even linken naar de bron hiervan want ik kan de europese verkoopaantallen per model en motortype niet vinden.
Ik geloof nml. niet zo in een "significante" verschuiving.

Van alle mensen die een S80/5-er/A6/E overwegen is er misschien maar 10% die net een dergelijke auto kan bekostigen en dus "veroordeeld" zijn tot het instapmodel en bijbehorende motorisering.
Het grote aandeel echter kiest voor een 6 cylinder diesel omdat je daarmee nu eenmaal een karakter krijgt wat past bij het model.
Dit is ook al omdat in dat segment er relatief veel automaten worden verkocht, waarbij een hoger koppel en vermogen net die rijeigenschappen geven die men verwacht in die budgetklasse.
Je ziet dus veel meer 2.7/3.0TDI's - 525D/530D/535D's - 280CDI/320CDI's rijden als de 4 cyl varianten daarvan.

Volvo's 3.2 benzine is eigenlijk al een beettje te mager en zou al iets meer vermogen en koppel mogen hebben. Voor de V8 is het de te trage automaat die hem de das omdoet tov de concurrentie, maar waar echt de meeste punten worden verloren is dus op de diesel.
Het is jammer dat er geen budget voorhanden is om dat aan te pakken. Die investering zou zich echt terug gaan zien in veel hogere verkoopaantallen.

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

In Nederland is 80% van de verkochte Audi A6 diesels een 2.0D, deze kost € 3.500,-- meer dan de S80 2.0D en heeft een gelijk vermogen.
(een A6 2.7D met 190pk presteert slechts marginaal beter dan een S80D5 en is toch € 4.500,-- duurder)
Volvo for life
Gebruikersavatar
tvc15
3rd Gear member
Berichten: 468
Lid geworden op: 20.10.2007 - 20:43
Locatie: Twente

@martijnXC70: De Powershift wordt geleverd door Getrag, een Duitse versnellingsbakkenleverancier.

@Volvopa: bij de introductie van de laatste BMW 2.0D upgrade van afgelopen september heeft er een artikeltje in een Duits blad gestaan, ik meen Auto Motor und Sport. Autorai.nl publiceert regelmatig excel sheets met verkopen in nederland, per model en type, ik kan op dit moment echter niets voor je vinden. J.D. Power en Global Insight verdienen hun brood met dit soort rapportages, die publiceren ze ook niet gratis.
Gebruikersavatar
HV
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 01.12.2007 - 22:50
Locatie: Nijmegen

Ben het er ook mee eens dat er meer uit de D5 had moeten komen. Dat was juist krachtig geweest: 240 Pk uit 5 cylinder, en een 6 cylinder diesel (als weliswaar premium merk, maar ook een meer niche merk) achterwege laten. Dat laatste gebeurt dus nu wel, en ik begrijp dat op zich best; het gat naar de krachtige concurrentie blijft nu echter (te) groot. Dit voor de snelheidsliefhebbers onder ons (hoor ik ook bij), wellicht niet de geheel traditionele doelgroep voor Volvo, maar het is onterecht te zeggen dat Volvo zich daar niet op zou richten (wordt wat mij betreft al ontkracht sinds de komst van de 850 T5-R 8) ).

Ook jammer is, dat het zo lang duurt voor powershift, dan wel anderssoortige dubbele koppelingsautomaat, in combinatie met krachige motoren wordt aangeboden door Volvo. Vindt zelf de automaten, zelfs ook nog de 6 traps geartronic, gewoon niet ech alert.

Kijk daarom ook heel regelmatig verlekkerd naar m.n. BMW en Audi, maar vermoed dat ik uiteindelijk toch altijd bij Volvo zal uitkomen, zowel door imago dat mij zeer aanspreekt als perfecte dealer (H Scholten Nijmegen). Laat ze maar niet meelezen :lol: (ach ja, hebben voor aankomende januari al XC60 T6 in bestelling staan, dus dat zit wel goed).

Ik denk dan ook, voor diegenen die al die kritieken op Volvo maar vervelend vinden, dat we ervan uit mogen gaan dat die kritiek juist voortkomt uit sterke voorliefde voor Volvo!
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

..... en zo is het maar net ....

XC60 T6? Lekker, gefeliciteerd! Als je hem hebt foto's en rijervaring graag!

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

eddy3
4th Gear member
Berichten: 733
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11

k denk dan ook, voor diegenen die al die kritieken op Volvo maar vervelend vinden, dat we ervan uit mogen gaan dat die kritiek juist voortkomt uit sterke voorliefde voor Volvo!
HV,absoluut mee eens,kan het niet beter verwoorden,als men liefde voor Volvo niet zo groot was,zou het me geen barst kunnen schelenwat ze uitspoken,en zou ik hier ook niet meeklappen!
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Na het verdwijnen van de achterwielaandrijving is Volvo geen Volvo meer.

Volvo's horen robuuste bakken te zijn die nooit stuk gaan. (ze rollen maar door)
helaas is daar tegenwoordig geen spraken meer van....
Ik denk dat we weinig belastingvrije s/v40's oid gaan tegenkomen. (sommige s/v 70 daargelaten..)

Let op, dit is slechts mijn mening... :wink:
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Rene68
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
Locatie: Hilversum

Tja het is jouw mening maar dat is net zoiets als dat tomaten geen tomaten meer zijn omdat ze in de kassen groeien ipv op het land.....
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5306
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ik denk inderdaad dat Volvo zich wat meer zou mogen toeleggen op reductie van het vebruik.

Een vermogen van meer dan 200 pk en meer dan 400 Nm trekkracht is in mijn beleving absolute onzi je krijgt het vermogen nl niet met goed fatsooen via de voorwielen op de weg.

BMW en MD hebben een voordeel via de achterwiel aandrijving. Uiteraard kan je uitwijken naar AWD maar dan kun je enig groen label wel vergeten.

MAW downsizen, de bestaande motoren verbeteren en een powershift ipv de geurtronic !
Rene68
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
Locatie: Hilversum

Voordeel van de achterwielen? Dan heb jij zeker nog nooit in een auto met veel pk's gereden en achterwielaandrijving. Een 130i bijvoorbeeld. Zodra het geregend heb zul je heeeeeeeel erg op moeten passen dat je niet teveel gas geeft want je staat echt direct achterstevoren. Veel pk's op twee wielen is gewoon niet zo'n goede combinatie. Toch zijn er zat auto's die 300 pk hebben op de voorwielen en die heel erg goed van hun plek komen. En vergeet daar de functie van de banden niet. Onder mijn huidige auto heb ik Pirelli P Zero Rosso en die hebben altijd grip. Nou heb ik natuurlijk 200 pk maar door goede banden te gebruiken kun je al veel meer pk's o de weg krijgen.

En 4-wiel aandrijving schijnt nogal een problemen te geven bij Volvo (heb ik ik mij laten vertellen hoor......). Dat schijnt nogal vaak stuk te gaan.....
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
eddy3
4th Gear member
Berichten: 733
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:11

Mijn achterwielaangedreven Volvos vond ik bij nat weer als op ijs rijden,dit is met de voorwieltraktie heeeel wat beter,het is met dank aan allerlei ESP,en andere dergelijke systemen dat de achterwielaandrijver de tijd overleefd heeft.Grootste voordeel bij achteraandrijving vind ik de besturing,is veel rustiger.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5306
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Rene,

Laat ik nu inderdaad met een 130i cup op zandvoort hebben gereden. Inderdaad oppassen maar de constructie van achterwielaadrijving maakt het wat makkelijker om meer vermogen op het asfalt te krijgen.

Als ik met mijn 185 pk D5 gas geef met dit miezer weer zou ik constant tegen de traction controll lampjes aan zitten te kijken. Zit hem overigens vooral in die 400 Nm denk ik.

Uiteraard helpt snelslijtrubber aanzienlijk als het gaat om grip
Rene68
4th Gear member
Berichten: 731
Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
Locatie: Hilversum

Niels,

Als jij dezelfde banden hebt als ik bij mijn vorige V70 dan begrijp ik dat best. Maar dat ligt niet aan de voorwielaandrijving maar aan de ongelooflijke bout banden. Ik heb vaak genoeg gehad met regen dat ik nog in de derde versnelling aan het spinnen was met de voorbanden..... Echt geloof me, andere banden en je weet niet wat je meemaakt.

Even offtopic: wat vond je van de 130i? Wel indrukwekkend he? Ik vind het overigens nog steeds zoveel slechter rijden dan zijn concurrenten met 4-wielaandrijving (Audi S3/Golf r32). Maar lol kun je er zeker mee hebben!
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5306
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Rene,

De standaard pirelli p6000 auto is nu ongeveer een jaar oud. Heb zelf altijd de michelin premacy laten monteren op mijn vorige auto's vond ik een goed compromis.

Die 130, ja dat was feest op het circuit geen auto voor mij overigens kost me m'n rijbewijs
Gebruikersavatar
Live
4th Gear member
Berichten: 603
Lid geworden op: 22.07.2006 - 10:46

... tuurlijk, banden & voorwiel aandrijving.. kwestie van beiden!
Het is niks voor niks dat de sportauto's achterwiel aandrijving hebben. voorwielen moeten 400NM en sturen en remmen... no way dat ze dat aankunnen, te weinig grip

Volvo 940
Volvo 940
Volvo 940
Volvo V70 2.4T 200PK Ocean Race
Volvo V70 D5 185PK
Renault Twingo 1.2

Volvo XC60 D5 Polestar 225PK
Volvo C30 1.6 100PK
Gebruikersavatar
Poolrev
5th Gear member
Berichten: 2229
Lid geworden op: 12.02.2007 - 16:32
Locatie: Midden NL

Pas nog met een MINI Cooper S JCW (210 pk op de voorwielen) gereden, en dat gaat heel best. Met een (electronisch) sperdifferentieel is het vermogen op enkel de voorwielen echt heel goed over te brengen, niks geen last van spinnende wielen bij goed optrekken en in bochten...
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41421
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Mod break
Graag ON TOPIC blijven
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
gino1968
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 13.09.2008 - 13:37

1. Heeft iemand al een proefrit gemaakt met de nieuwe D5 motor (420Nm/205pk) in de S80, nu deze in de prijslijst NL / BE staat?
Of eventueel een test hierover gelezen? Volgens de technische gegevens in de prijslijst zou deze zelfs minder verbruiken (gewogen totaalverbruik) als de 163pk versie.

2. Zijn er nog andere veranderingen aan het model 2009? Betere isolatie, zoals in sommige berichten vermeld wordt?

De Nederlandse prijslijst (november 2008: MY2009)
De Belgische prijslijst (november 2008: MY2009)
Gebruikersavatar
volvo708090
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 24.08.2008 - 04:54
Locatie: Overmere

Wat mij een beetje ergert is dat mijn S80 2.4D Geartronic (163pk) haast een liter meer verbruikt dan de oude V70 D5 (toen nog 163 pk) automaat. Ligt dat aan de Geartronic, die lijkt me eerder op comfort gericht en die trager is van begrip dan de oude automaat? Met de oude v70 heb ik 220.000 km met veel plezier afgelegd en alhoewel de nieuwe S80 beter uitgerust is, stiller is en beter zit zijn er wel eens twijfels over de vervanging. Fiscaal is de 205 pk hier niet haalbaar, maar het is misschien het begin van een evolutie in de zin dat de 2.0D hopelijk later opgewaardeerd wordt naar 163 pk mét de Powershift. En dan zou Volvo in België heel hard gaan meespelen waar het nu veel terrein laat aan vooral de Audi A6. Blijkbaar is Nederland grotere motoren gunstiger gezind dan bij ons, ik ken enkele A6 rijders, zonder uitzondering met de tweeliter TDI van 140 pk. Die allen ook toegeven op een onbewaakt eerlijk moment dat er wat power ontbreekt. Leukere motoren worden fiscaal zo zwaar afgestraft dat deze in mijn kennissenkring niet te vinden zijn. Om nog even op de Geartronic terug te komen, alhoewel ik er maar zeer zelden de kans toe krijg om met de C70 2.0D Powershift van mijn vrouw te rijden en dan nog voor kleine afstanden, lijkt me deze combinatie zeer evenwichtig. Daarom mijn stille hoop dat er iemand bij Volvo op het idee zou kunnen komen deze motor en bak combinatie up te graden zoals hoger aangegeven, tvc15, wat zou de Powershift aankunnen?
S60 MY12 D 163/400 Geartronic * C70 2.0D Geartronic Summum * C30 1.6D M * S80 2.4D Summun Geartronic * XC90 D5 A* V70 (die met de bredere schouders en rechtstaande achterlichten) D5 A *C70 I 2.0 B 163 PK M * 855 2.0 B A * Saab 9.3 2.2TiD M* Ford Mondeo 1.8TD Clipper * 745 D6 4M+Overdrive * Ford Escort Clipper 1.6D * Opel Kadett 1.6D * Peugeot 405 GLD * Citroen C25
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33132
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Dan gaan we hier beetje off-topic, maar hoe erg is die fiscale schade?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Plaats reactie

Terug naar “S80”