Kun je even linken naar de bron hiervan want ik kan de europese verkoopaantallen per model en motortype niet vinden.tvc15 schreef:@Volvopa: kijk eens naar de verandering in de verkoopaantallen van de BMW 5 diesels de laatste kwartalen. Je zult zien dat er een significante verschuiving richting de 2.0d 4 cylinder optreedt. Niet alleen vanwege de mindere kosten, maar omdat je tegenwoordig goed voor de dag kunt komen met "efficient dynamics".
Ik geloof nml. niet zo in een "significante" verschuiving.
Van alle mensen die een S80/5-er/A6/E overwegen is er misschien maar 10% die net een dergelijke auto kan bekostigen en dus "veroordeeld" zijn tot het instapmodel en bijbehorende motorisering.
Het grote aandeel echter kiest voor een 6 cylinder diesel omdat je daarmee nu eenmaal een karakter krijgt wat past bij het model.
Dit is ook al omdat in dat segment er relatief veel automaten worden verkocht, waarbij een hoger koppel en vermogen net die rijeigenschappen geven die men verwacht in die budgetklasse.
Je ziet dus veel meer 2.7/3.0TDI's - 525D/530D/535D's - 280CDI/320CDI's rijden als de 4 cyl varianten daarvan.
Volvo's 3.2 benzine is eigenlijk al een beettje te mager en zou al iets meer vermogen en koppel mogen hebben. Voor de V8 is het de te trage automaat die hem de das omdoet tov de concurrentie, maar waar echt de meeste punten worden verloren is dus op de diesel.
Het is jammer dat er geen budget voorhanden is om dat aan te pakken. Die investering zou zich echt terug gaan zien in veel hogere verkoopaantallen.