ik hou me beetje bezig met zuinig rijden en het verbruik. nu vraag ik me voor het afremmen 1 ding af. wat is de beste manier om af te remmen?
voorbeeld: je rijdt 80 km/h. 5de versnelling. stoplicht op 500 meter afstand staat op rood. er is veel ruimte voor en achter je. je hoeft dus niet om andere autos te denken
1: voet van het gas en rustig remmen, je trapt de koppeling pas in als je bij de 1000 toeren zit. dan motor stationair laten lopen en pas bij stilstand in versnelling 1 zetten.
2: terugschakelen naar 4, 3, 2, en misschien 1. ook zal je erbij remmen. bij stilstand sta je al in 1ste versnelling.
mijn auto is een 440 TD, bij terugschakelen loopt de turbometer weer beetje op, dus extra uitlaatgassen laten turbo opspoelen, de turbo spoelt en geeft meer inlaatdruk, dit wordt weer op pomp gemeten en klein beetje meer ingespoten. of wordt de brandstoftoevoer helemaal dichtgegooid als ik geen gas meer geef? ik weet het niet....wie weet het wel?
wat is zuiniger met verbruik???
-
- 2nd Gear member
Dat is niet waar haasje.
Ik weet niet precies hoe het bij een TD zit, maar mijn 440 met boordcomputer kon je het goed zien.
Zolang je geen gas gaf (uit laten lopen) en de toerenteller zat boven de 1500rpm dan was de benzinetoevoer afgesloten. Kwam je daaronder dan begon de stationairklep zich te openen en begon er weer een beetje benzine te verbruiken. Al schakel je terug, mijn turbo meter sloeg dan ook een beetje uit, maar verbruik bleef 0.0 .
Dus ik zou zeggen terug schakelen en hou de toerenteller boven de 1500rpm. Ik schakelde vaak terug terwijl ik een versnelling oversloeg, dus van 4 naar 2 of zo...
Ik weet niet precies hoe het bij een TD zit, maar mijn 440 met boordcomputer kon je het goed zien.
Zolang je geen gas gaf (uit laten lopen) en de toerenteller zat boven de 1500rpm dan was de benzinetoevoer afgesloten. Kwam je daaronder dan begon de stationairklep zich te openen en begon er weer een beetje benzine te verbruiken. Al schakel je terug, mijn turbo meter sloeg dan ook een beetje uit, maar verbruik bleef 0.0 .
Dus ik zou zeggen terug schakelen en hou de toerenteller boven de 1500rpm. Ik schakelde vaak terug terwijl ik een versnelling oversloeg, dus van 4 naar 2 of zo...
- Fat Rat
- 5th Gear member
Meeste moderne injectiesystemen, en zelfs op de 740 met carburateur('86) zit een dergelijk systeem wat de brandstof toevoer afsluit bij geen gas en je toerental boven de 1500 ofzo...
Zou gaan voor optie 2, in de versnelling uit laten lopen.
Zou gaan voor optie 2, in de versnelling uit laten lopen.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
-
- 5th Gear member
inderdaad er is dus ook nog 3de optie. maar als de motor stationair gaat draaien dan gaat ie brandstof verbruiken. laat je alleen het gas los dan gooit ie (dacht ik) de brandstof dicht omdat er niks gevraagd wordt. zoals laptom zegt heeft hij het kunnen zien op zijn info-centre. dus of optie 3 het goeie is?
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014