wat is zuiniger met verbruik???

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

ik hou me beetje bezig met zuinig rijden en het verbruik. nu vraag ik me voor het afremmen 1 ding af. wat is de beste manier om af te remmen?

voorbeeld: je rijdt 80 km/h. 5de versnelling. stoplicht op 500 meter afstand staat op rood. er is veel ruimte voor en achter je. je hoeft dus niet om andere autos te denken

1: voet van het gas en rustig remmen, je trapt de koppeling pas in als je bij de 1000 toeren zit. dan motor stationair laten lopen en pas bij stilstand in versnelling 1 zetten.

2: terugschakelen naar 4, 3, 2, en misschien 1. ook zal je erbij remmen. bij stilstand sta je al in 1ste versnelling.

mijn auto is een 440 TD, bij terugschakelen loopt de turbometer weer beetje op, dus extra uitlaatgassen laten turbo opspoelen, de turbo spoelt en geeft meer inlaatdruk, dit wordt weer op pomp gemeten en klein beetje meer ingespoten. of wordt de brandstoftoevoer helemaal dichtgegooid als ik geen gas meer geef? ik weet het niet....wie weet het wel?
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
haasje
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 11.05.2007 - 00:33
Locatie: Boxtel

zuinigste is koppeling in en laten uitrollen en remmen; dus eigenlijk beide van je opties niet
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
Laptom
2nd Gear member
Berichten: 191
Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52

Dat is niet waar haasje.
Ik weet niet precies hoe het bij een TD zit, maar mijn 440 met boordcomputer kon je het goed zien.

Zolang je geen gas gaf (uit laten lopen) en de toerenteller zat boven de 1500rpm dan was de benzinetoevoer afgesloten. Kwam je daaronder dan begon de stationairklep zich te openen en begon er weer een beetje benzine te verbruiken. Al schakel je terug, mijn turbo meter sloeg dan ook een beetje uit, maar verbruik bleef 0.0 .

Dus ik zou zeggen terug schakelen en hou de toerenteller boven de 1500rpm. Ik schakelde vaak terug terwijl ik een versnelling oversloeg, dus van 4 naar 2 of zo...
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Meeste moderne injectiesystemen, en zelfs op de 740 met carburateur('86) zit een dergelijk systeem wat de brandstof toevoer afsluit bij geen gas en je toerental boven de 1500 ofzo...

Zou gaan voor optie 2, in de versnelling uit laten lopen.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

inderdaad er is dus ook nog 3de optie. maar als de motor stationair gaat draaien dan gaat ie brandstof verbruiken. laat je alleen het gas los dan gooit ie (dacht ik) de brandstof dicht omdat er niks gevraagd wordt. zoals laptom zegt heeft hij het kunnen zien op zijn info-centre. dus of optie 3 het goeie is?
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”