Gisteren op en neer naar duitsland ik had nog een halve tank erin zitten met 95 en ik dacht bij mezelf laat ik maar eens tanken hiero het scheelt wel 5 a 10 cent op liter.
Zo gezegd zo gedaan, maar stond niet echt op te letten bij de benzine station, en gooide er benzin erin, das volgens mij 91.
Wat kan ik nu beste doen, leeggooien die zooi of gewoon blijven rijden?
Bij het starten nergens last van pingelen of wat dan ook.
Auto start normaal en je kan ook gewoon rijden, maar is dit wel verstandig?Is het niet slecht voor de motor?
Wat is wijsheid?
Getankt 91 ipv 95 en nu?
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Zou er gewoon mee doorrijden , maar wel rustig rijden .
En iedere keer als je brandstof meter weer een eindje gezakt is , er zoveel mogelijk 95 bij tanken .
IK zou me er niet teveel zorgen om maken , heb zelf eens 15 jaar geleden een reis naar hongarije gemaakt , via tjechie daar kon ik alleen maar 91 tanken , heb er ik hongarije meteen weer 98 met lood ik gegooid, (ford van 1986) niks aan de hand wel rustig gereden en op de terugweg niet in tjechie getankt
En iedere keer als je brandstof meter weer een eindje gezakt is , er zoveel mogelijk 95 bij tanken .
IK zou me er niet teveel zorgen om maken , heb zelf eens 15 jaar geleden een reis naar hongarije gemaakt , via tjechie daar kon ik alleen maar 91 tanken , heb er ik hongarije meteen weer 98 met lood ik gegooid, (ford van 1986) niks aan de hand wel rustig gereden en op de terugweg niet in tjechie getankt

V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- velwim
- 4th Gear member
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 01.07.2008 - 14:40
- Locatie: Zwolle
Sathumax,
Ik kan aan je bericht niet zien wat voor motor je hebt. Als je een motor zonder turbo hebt en zolang je rustig rijdt kan er volgens mij weinig kapot gaan. Voorkom dat de motot gaat pingelen. Ik zou juist niet direct gaan tanken als er weer een liter of 10 bij kan, maar juist doorrijden tot de tank meer dan voor de helft leeg is en er dan BP-Ultimate in gooien. Deze benzine heeft in Nederland het hoogste octaangetal (RON98). Daarna deze tank helemaal leegrijden en daarna weer gewoon RON95 tanken.
Als je turbo motor hebt zou ik de RON91 benzine eruit halen. Turbo motoren hebben een hogere compressie en gaan daardoor eerder pingelen, waardoor er eerder schade kan ontstaan.
Ik kan aan je bericht niet zien wat voor motor je hebt. Als je een motor zonder turbo hebt en zolang je rustig rijdt kan er volgens mij weinig kapot gaan. Voorkom dat de motot gaat pingelen. Ik zou juist niet direct gaan tanken als er weer een liter of 10 bij kan, maar juist doorrijden tot de tank meer dan voor de helft leeg is en er dan BP-Ultimate in gooien. Deze benzine heeft in Nederland het hoogste octaangetal (RON98). Daarna deze tank helemaal leegrijden en daarna weer gewoon RON95 tanken.
Als je turbo motor hebt zou ik de RON91 benzine eruit halen. Turbo motoren hebben een hogere compressie en gaan daardoor eerder pingelen, waardoor er eerder schade kan ontstaan.
S60 2.5T Drivers Edition +++, Electric Silver(MY2008)
C30 2.0 R-Edition + Professional Line + Winter Line + RTI + Heico dubbele uitlaat, Black Sapphire (MY2012)
C30 2.0 R-Edition + Professional Line + Winter Line + RTI + Heico dubbele uitlaat, Black Sapphire (MY2012)
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33122
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
In het buitenland tank ik volgens mij wel vaker 91 of 95. Is toch gewoon het octaan gehalte? Kan dat kwaad?
(ik tank nu trouwens gewoon diesel
)
(ik tank nu trouwens gewoon diesel

MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21359
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Gewoon zo laten. Het gemiddelde is nu RON 93 en dat lijkt op 95.
Overigens past de elektronica zich aan aan de benzine en zo zal je dus geen schade krijgen aan je motor.
Overigens past de elektronica zich aan aan de benzine en zo zal je dus geen schade krijgen aan je motor.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- degids
- 3rd Gear member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21
Onzin. In het instructieboekje staat dat je gewoon RON91 kunt tanken.velwim schreef: Als je turbo motor hebt zou ik de RON91 benzine eruit halen. Turbo motoren hebben een hogere compressie en gaan daardoor eerder pingelen, waardoor er eerder schade kan ontstaan.
Zoals al eerder gepost: als het motormanagement een hoger octaangetal detecteert, dan wordt de compressie pas verhoogd.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
- velwim
- 4th Gear member
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 01.07.2008 - 14:40
- Locatie: Zwolle
Compressie kan niet worden geregeld door de elektronica, maar heeft te maken met het volume van de ruimte waarin het benzine/luchtmengsel wordt samengeperst tijdens de compressieslag van de zuiger.
Het ontstekingstijdstip en de turbodruk kunnen wel worden geregeld. Een vroeg ontstekingstijdstip verhoogt de kans op pingelen, dit zal dus bij een lager octaangetal wel worden verlaat.
Het ontstekingstijdstip en de turbodruk kunnen wel worden geregeld. Een vroeg ontstekingstijdstip verhoogt de kans op pingelen, dit zal dus bij een lager octaangetal wel worden verlaat.
S60 2.5T Drivers Edition +++, Electric Silver(MY2008)
C30 2.0 R-Edition + Professional Line + Winter Line + RTI + Heico dubbele uitlaat, Black Sapphire (MY2012)
C30 2.0 R-Edition + Professional Line + Winter Line + RTI + Heico dubbele uitlaat, Black Sapphire (MY2012)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 597
- Lid geworden op: 11.03.2007 - 21:57
@Velwim je geeft zelf het antwoord al, pingelen voorkomen is minder brandstof. Wat doet de electronica in de auto denk je. Er zitten waarschijnlijk 2 pingelsensoren op het motorblok die het zullen detecteren.
Pingelen houd nog altijd in dat de brandstof zelf vroegtijdig ontbrand. Daar heeft het ontstekingstijdstip niets mee te maken.
Pingelen houd nog altijd in dat de brandstof zelf vroegtijdig ontbrand. Daar heeft het ontstekingstijdstip niets mee te maken.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
pingelen is inderdaad zelfontbranding.Aantje schreef:Pingelen houd nog altijd in dat de brandstof zelf vroegtijdig ontbrand. Daar heeft het ontstekingstijdstip niets mee te maken.
maar het vroegere ontstekingstijdstip gebeurt net door het lage octaangetal.
daarom grijpt de ecu in, en gaat het tijdstip vertragen.
houd het pingelen daarmee nog niet op, word de laaddruk verlaagd en méér brandstof inspuiten om de verbrandingstemperatuur omlaag te krijgen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Afgelopen zomer heb ik ook in Dld ron 91 getankt (huh lekker goedkoop), daar was niets mis mee, je mist gewoon wat vermogen dus niet mee gaan schuren zou ik zeggen. Verder zou ik als ik met hogere snelheden zou rijden ook de tank rustig half leeg rijden en dan ron 98 tanken zit je toch weer op een normaal gemiddelde.
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41
@ degids,
Precies, kijk even in je instructie boekje van de auto.
Als je een 2.4 5 cilinder hebt dan heb je waarschijnlijk gewoon goedkoop getankt zonder problemen!
Mijn s40 2.4 kan ook 91 tanken.
Precies, kijk even in je instructie boekje van de auto.
Als je een 2.4 5 cilinder hebt dan heb je waarschijnlijk gewoon goedkoop getankt zonder problemen!
Mijn s40 2.4 kan ook 91 tanken.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
- 440rijder
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
- Locatie: Heerhugowaard
Het tanken van een hoger octaangetal bij een halve tank van lager octaangetal heeft weinig zin, het beste kan je de tank met laag octaangetal zo leeg mogelijk rijden en dan pas een hoger erbij gooien. De ontbranding is een kettingreactie en om in een cliché te spreken, de zwakste schakel bepaald de breeksterkte. Zolang nog octaangetal 91 aanwezig is in het mengsel zal vroegere ontbranding plaatsvinden bij compressie. Het is daarna de kettingreactie die voor volledige ontbranding zorgt.
Zoals al gezegd, het luistert niet zo nauw dat je nu de tank leeg moet laten lopen en zolang je geen problemen met pingelen etc hebt gewoon geen zorgen maken en doorrijden.
Zoals al gezegd, het luistert niet zo nauw dat je nu de tank leeg moet laten lopen en zolang je geen problemen met pingelen etc hebt gewoon geen zorgen maken en doorrijden.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Je ECU gaat vanzelf in noodloop als de motor pingelt en de ECU het onstekingstijdstip niet genoeg kan verlaten om het pingelen te voorkomen. De ECU kan het tijdstip zo'n 5 graden verlaten en krijgt hiervoor zijn info van de pingelsensor. Is dat niet genoeg dan kapt hij het vermogen af, gaat dus in noodloop. Je kan de motor dus niet beschadigen, de ECU beschermd daartegen. Rij gewoon je tank rustig leeg, ga niet volgas blazen en er is niets aan het handje.
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
dit is niet geheel juist.velwim schreef:Sathumax,
Ik kan aan je bericht niet zien wat voor motor je hebt. Als je een motor zonder turbo hebt en zolang je rustig rijdt kan er volgens mij weinig kapot gaan. Voorkom dat de motot gaat pingelen. Ik zou juist niet direct gaan tanken als er weer een liter of 10 bij kan, maar juist doorrijden tot de tank meer dan voor de helft leeg is en er dan BP-Ultimate in gooien. Deze benzine heeft in Nederland het hoogste octaangetal (RON98). Daarna deze tank helemaal leegrijden en daarna weer gewoon RON95 tanken.
Als je turbo motor hebt zou ik de RON91 benzine eruit halen. Turbo motoren hebben een hogere compressie en gaan daardoor eerder pingelen, waardoor er eerder schade kan ontstaan.
turbomotoren hebben juist een lagere compressieverhouding
geen glans zonder wrijving
- trompetje
- 5th Gear member
- Berichten: 1023
- Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
- Locatie: Oostelijk Westfriesland
- Contacteer:
In dit geval moet je eigenlijk de compressie van de turbo meenemen, en dan klopt het wel......toppertje schreef:dit is niet geheel juist.velwim schreef:Sathumax,
Ik kan aan je bericht niet zien wat voor motor je hebt. Als je een motor zonder turbo hebt en zolang je rustig rijdt kan er volgens mij weinig kapot gaan. Voorkom dat de motot gaat pingelen. Ik zou juist niet direct gaan tanken als er weer een liter of 10 bij kan, maar juist doorrijden tot de tank meer dan voor de helft leeg is en er dan BP-Ultimate in gooien. Deze benzine heeft in Nederland het hoogste octaangetal (RON98). Daarna deze tank helemaal leegrijden en daarna weer gewoon RON95 tanken.
Als je turbo motor hebt zou ik de RON91 benzine eruit halen. Turbo motoren hebben een hogere compressie en gaan daardoor eerder pingelen, waardoor er eerder schade kan ontstaan.
turbomotoren hebben juist een lagere compressieverhouding
Groet, Rik.
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
geen probleem. Tankte het altijd tot de prijzen van 91 en 95 gelijk zijn getrokken. 91 begint aan een langzame dood in Duitlsnad. Snap het toch niet, de Duitsers tanken het maar amper, nu zeker niet meer dat het niet meer goedkoper is. Auto's die dat ooit hebben gebruikt worden 25 jaar al niet meer gemaakt.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)