Getankt 91 ipv 95 en nu?

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Sathumax
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 10.08.2007 - 21:45

Gisteren op en neer naar duitsland ik had nog een halve tank erin zitten met 95 en ik dacht bij mezelf laat ik maar eens tanken hiero het scheelt wel 5 a 10 cent op liter.
Zo gezegd zo gedaan, maar stond niet echt op te letten bij de benzine station, en gooide er benzin erin, das volgens mij 91.
Wat kan ik nu beste doen, leeggooien die zooi of gewoon blijven rijden?
Bij het starten nergens last van pingelen of wat dan ook.
Auto start normaal en je kan ook gewoon rijden, maar is dit wel verstandig?Is het niet slecht voor de motor?
Wat is wijsheid?
Gebruikersavatar
V70 T5 assen
5th Gear member
Berichten: 1329
Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
Locatie: Drenthe

Zou er gewoon mee doorrijden , maar wel rustig rijden .

En iedere keer als je brandstof meter weer een eindje gezakt is , er zoveel mogelijk 95 bij tanken .

IK zou me er niet teveel zorgen om maken , heb zelf eens 15 jaar geleden een reis naar hongarije gemaakt , via tjechie daar kon ik alleen maar 91 tanken , heb er ik hongarije meteen weer 98 met lood ik gegooid, (ford van 1986) niks aan de hand wel rustig gereden en op de terugweg niet in tjechie getankt :)
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Gebruikersavatar
velwim
4th Gear member
Berichten: 623
Lid geworden op: 01.07.2008 - 14:40
Locatie: Zwolle

Sathumax,

Ik kan aan je bericht niet zien wat voor motor je hebt. Als je een motor zonder turbo hebt en zolang je rustig rijdt kan er volgens mij weinig kapot gaan. Voorkom dat de motot gaat pingelen. Ik zou juist niet direct gaan tanken als er weer een liter of 10 bij kan, maar juist doorrijden tot de tank meer dan voor de helft leeg is en er dan BP-Ultimate in gooien. Deze benzine heeft in Nederland het hoogste octaangetal (RON98). Daarna deze tank helemaal leegrijden en daarna weer gewoon RON95 tanken.

Als je turbo motor hebt zou ik de RON91 benzine eruit halen. Turbo motoren hebben een hogere compressie en gaan daardoor eerder pingelen, waardoor er eerder schade kan ontstaan.
S60 2.5T Drivers Edition +++, Electric Silver(MY2008)
C30 2.0 R-Edition + Professional Line + Winter Line + RTI + Heico dubbele uitlaat, Black Sapphire (MY2012)
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33122
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

In het buitenland tank ik volgens mij wel vaker 91 of 95. Is toch gewoon het octaan gehalte? Kan dat kwaad?


(ik tank nu trouwens gewoon diesel :))
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Sathumax
2nd Gear member
Berichten: 225
Lid geworden op: 10.08.2007 - 21:45

s60 2.4 motor.
Gewoon doorrijden dus, hmm dat was ook advies van volvo dealer.
Maar ik was bang voor de motor dus dacht ik gooi het leeg.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21359
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Gewoon zo laten. Het gemiddelde is nu RON 93 en dat lijkt op 95.
Overigens past de elektronica zich aan aan de benzine en zo zal je dus geen schade krijgen aan je motor.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
degids
3rd Gear member
Berichten: 496
Lid geworden op: 17.02.2008 - 14:21

velwim schreef: Als je turbo motor hebt zou ik de RON91 benzine eruit halen. Turbo motoren hebben een hogere compressie en gaan daardoor eerder pingelen, waardoor er eerder schade kan ontstaan.
Onzin. In het instructieboekje staat dat je gewoon RON91 kunt tanken.
Zoals al eerder gepost: als het motormanagement een hoger octaangetal detecteert, dan wordt de compressie pas verhoogd.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Gebruikersavatar
velwim
4th Gear member
Berichten: 623
Lid geworden op: 01.07.2008 - 14:40
Locatie: Zwolle

Compressie kan niet worden geregeld door de elektronica, maar heeft te maken met het volume van de ruimte waarin het benzine/luchtmengsel wordt samengeperst tijdens de compressieslag van de zuiger.

Het ontstekingstijdstip en de turbodruk kunnen wel worden geregeld. Een vroeg ontstekingstijdstip verhoogt de kans op pingelen, dit zal dus bij een lager octaangetal wel worden verlaat.
S60 2.5T Drivers Edition +++, Electric Silver(MY2008)
C30 2.0 R-Edition + Professional Line + Winter Line + RTI + Heico dubbele uitlaat, Black Sapphire (MY2012)
Aantje
4th Gear member
Berichten: 597
Lid geworden op: 11.03.2007 - 21:57

@Velwim je geeft zelf het antwoord al, pingelen voorkomen is minder brandstof. Wat doet de electronica in de auto denk je. Er zitten waarschijnlijk 2 pingelsensoren op het motorblok die het zullen detecteren.

Pingelen houd nog altijd in dat de brandstof zelf vroegtijdig ontbrand. Daar heeft het ontstekingstijdstip niets mee te maken.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Aantje schreef:Pingelen houd nog altijd in dat de brandstof zelf vroegtijdig ontbrand. Daar heeft het ontstekingstijdstip niets mee te maken.
pingelen is inderdaad zelfontbranding.
maar het vroegere ontstekingstijdstip gebeurt net door het lage octaangetal.
daarom grijpt de ecu in, en gaat het tijdstip vertragen.
houd het pingelen daarmee nog niet op, word de laaddruk verlaagd en méér brandstof inspuiten om de verbrandingstemperatuur omlaag te krijgen.
Barry (Grillmeister)
5th Gear member
Berichten: 1420
Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
Locatie: Den Haag

Afgelopen zomer heb ik ook in Dld ron 91 getankt (huh lekker goedkoop), daar was niets mis mee, je mist gewoon wat vermogen dus niet mee gaan schuren zou ik zeggen. Verder zou ik als ik met hogere snelheden zou rijden ook de tank rustig half leeg rijden en dan ron 98 tanken zit je toch weer op een normaal gemiddelde.
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
asta
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 02.02.2007 - 23:41

@ degids,

Precies, kijk even in je instructie boekje van de auto.
Als je een 2.4 5 cilinder hebt dan heb je waarschijnlijk gewoon goedkoop getankt zonder problemen!
Mijn s40 2.4 kan ook 91 tanken.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Gebruikersavatar
440rijder
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
Locatie: Heerhugowaard

Het tanken van een hoger octaangetal bij een halve tank van lager octaangetal heeft weinig zin, het beste kan je de tank met laag octaangetal zo leeg mogelijk rijden en dan pas een hoger erbij gooien. De ontbranding is een kettingreactie en om in een cliché te spreken, de zwakste schakel bepaald de breeksterkte. Zolang nog octaangetal 91 aanwezig is in het mengsel zal vroegere ontbranding plaatsvinden bij compressie. Het is daarna de kettingreactie die voor volledige ontbranding zorgt.

Zoals al gezegd, het luistert niet zo nauw dat je nu de tank leeg moet laten lopen en zolang je geen problemen met pingelen etc hebt gewoon geen zorgen maken en doorrijden.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Je ECU gaat vanzelf in noodloop als de motor pingelt en de ECU het onstekingstijdstip niet genoeg kan verlaten om het pingelen te voorkomen. De ECU kan het tijdstip zo'n 5 graden verlaten en krijgt hiervoor zijn info van de pingelsensor. Is dat niet genoeg dan kapt hij het vermogen af, gaat dus in noodloop. Je kan de motor dus niet beschadigen, de ECU beschermd daartegen. Rij gewoon je tank rustig leeg, ga niet volgas blazen en er is niets aan het handje.
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

velwim schreef:Sathumax,

Ik kan aan je bericht niet zien wat voor motor je hebt. Als je een motor zonder turbo hebt en zolang je rustig rijdt kan er volgens mij weinig kapot gaan. Voorkom dat de motot gaat pingelen. Ik zou juist niet direct gaan tanken als er weer een liter of 10 bij kan, maar juist doorrijden tot de tank meer dan voor de helft leeg is en er dan BP-Ultimate in gooien. Deze benzine heeft in Nederland het hoogste octaangetal (RON98). Daarna deze tank helemaal leegrijden en daarna weer gewoon RON95 tanken.

Als je turbo motor hebt zou ik de RON91 benzine eruit halen. Turbo motoren hebben een hogere compressie en gaan daardoor eerder pingelen, waardoor er eerder schade kan ontstaan.
dit is niet geheel juist.
turbomotoren hebben juist een lagere compressieverhouding :wink:
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
trompetje
5th Gear member
Berichten: 1023
Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
Locatie: Oostelijk Westfriesland
Contacteer:

toppertje schreef:
velwim schreef:Sathumax,

Ik kan aan je bericht niet zien wat voor motor je hebt. Als je een motor zonder turbo hebt en zolang je rustig rijdt kan er volgens mij weinig kapot gaan. Voorkom dat de motot gaat pingelen. Ik zou juist niet direct gaan tanken als er weer een liter of 10 bij kan, maar juist doorrijden tot de tank meer dan voor de helft leeg is en er dan BP-Ultimate in gooien. Deze benzine heeft in Nederland het hoogste octaangetal (RON98). Daarna deze tank helemaal leegrijden en daarna weer gewoon RON95 tanken.

Als je turbo motor hebt zou ik de RON91 benzine eruit halen. Turbo motoren hebben een hogere compressie en gaan daardoor eerder pingelen, waardoor er eerder schade kan ontstaan.
dit is niet geheel juist.
turbomotoren hebben juist een lagere compressieverhouding :wink:
In dit geval moet je eigenlijk de compressie van de turbo meenemen, en dan klopt het wel......
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

geen probleem. Tankte het altijd tot de prijzen van 91 en 95 gelijk zijn getrokken. 91 begint aan een langzame dood in Duitlsnad. Snap het toch niet, de Duitsers tanken het maar amper, nu zeker niet meer dat het niet meer goedkoper is. Auto's die dat ooit hebben gebruikt worden 25 jaar al niet meer gemaakt.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”