Kraken, bonken voortrein opgelost, revisie gasklephuis ETM

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Bobbl
3rd Gear member

AlexV70 schreef:Had je duidelijk aangegeven: "geen nieuwe software plaatsen"?

Ik hoop dat het goed gaat met de gereviseerde ETM.
Na de 3e ETM van AC-Tronics was ik het zat, maar dat zal je wel in een ander ETM-topic hebben gelezen.

Trouwens makkelijk een kennis met even 170 PK software, zulke kennisen zoek ik ook nog. :P

Mag die bij mij ook ff doen, van 140 naar 170!
Five keeps you alive!!
Streetfighters RULE!!
Vale Rossi The Living Legend!!
BarnOwl
3rd Gear member
Contacteer:

24AB2 schreef:
Die veer komt dus los als hij opgekrikt is en dan kun je er zo bij?
foto is genomen zonder de auto op te krikken

in mijn geval kan ik er zo bij - zit niet vast tussen veer en schotel - rubber naar rechts draaien zodat die volledig aan de voorkant zit - eraf halen
Is het niet de bedoeling dat de rubber isolator gedeeltelijk tussen de onderste veerschotel en de veer klemt? Anders zie ik weinig nut voor dit onderdeel en als het lawaai veroorzaakt wordt door het ijzer op ijzer geluid van de bewegende veer tegen de schotel zal dit onderdeel dat dempen.

Dat betekend volgens mij wel dat de wagen opgekrikt moet zijn omdat het rubber dan in "ontspannen" toestand van de veer tussen de veer en de schotel wordt geschoven zodat hij op zijn plaats blijft zitten.

Ik kan hierover niets terugvinden in Vadis. Bij het vervangen van een veer wordt dit hele onderdeeltje niet meer genoemd..... :?:
Jeroen

V50 1.6 benzine
SanMercury
2nd Gear member

24AB2 schreef:
Die veer komt dus los als hij opgekrikt is en dan kun je er zo bij?

in mijn geval kan ik er zo bij - zit niet vast tussen veer en schotel - rubber naar rechts draaien zodat die volledig aan de voorkant zit - eraf halen
Nu al winterbanden??
24AB2
3rd Gear member
Contacteer:

Is het niet de bedoeling dat de rubber isolator gedeeltelijk tussen de onderste veerschotel en de veer klemt? Anders zie ik weinig nut voor dit onderdeel
tsja : zo is het nu eenmaal bij mij geplaatst en gezien de toestand van de veer na verwijderen van het rubber heb ik het idee dat het daar altijd zo gezeten heeft

Nu al winterbanden??
scherp opgemerkt =D>
woon wat noordelijker dan Houten :signlol:
serieus : 2 weken geleden geplaatst - zijn M&S banden - woon in de polder - start bietencampagne etc rond deze tijd
RPS
2nd Gear member

Ik heb zojuist gekeken.

Bij mij zitten de rubbers er niet op.
Ik weet dat de schokdempers ooit vervangen zijn.
Kan het hier mee te maken hebben?
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
24AB2
3rd Gear member
Contacteer:

Bij mij zitten de rubbers er niet op.
Ik weet dat de schokdempers ooit vervangen zijn.
Kan het hier mee te maken hebben?
zijn voor S60 -2001 vlgs Vadis aanwezig ( zie tekening Jeroen aka BarnOwl )
RPS
2nd Gear member

Dan horen ze er bij mij toch op te zitten.
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
BarnOwl
3rd Gear member
Contacteer:

Ik heb trouwens al een heel goed resultaat geboekt door de oude rubbers los te maken, inclusief de veer en grondig te reinigen met WD40 en terug te plaatsen.
Sindsdien ( een week of 4) geen enkel geluid meer gehoord!

Het is WEL belangrijk de isolators GOED te plaatsen! Als je ze zomaar ergens op de tweede veerring plaatst hebben ze geen functie en kun je ze ook makkelijk verliezen.
Ze moeten echt TUSSEN de veer en de onderste schotel geklemd worden omdat het kraken en bonken veroorzaakt wordt door het ijzer op ijzer geluid van de onderste veerring tegen de schotel.

Als je ze dus tussen de schotel en de veer klemt als de auto opgekrikt is (rubber buis helemaal naar achteren schuiven) wordt de isolator tussen de schotel en de veer geklemd als de krik verwijderd is.
Jeroen

V50 1.6 benzine
24AB2
3rd Gear member
Contacteer:

Als je ze dus tussen de schotel en de veer klemt als de auto opgekrikt is (rubber buis helemaal naar achteren schuiven) wordt de isolator tussen de schotel en de veer geklemd als de krik verwijderd is.
alhoewel dit niet zo was bij mijn auto ( kon deze isolators zo verwijderen ) toch maar even het advies van Jeroen aka Barnowl opgevolgd ( is inderdaad de meest logische constructie )

opkrikken - onderkant veer + rubber schoonmaken - geplaatst tot eerste inkeping op veerschotel - klaar - 5 min werk

F^#%$ waarom doe ik toch ? had mezelf jaren geleden beloofd niet meer aan auto's te prutsen
BarnOwl
3rd Gear member
Contacteer:

24AB2 schreef:alhoewel dit niet zo was bij mijn auto ( kon deze isolators zo verwijderen ) toch maar even het advies van Jeroen aka Barnowl opgevolgd ( is inderdaad de meest logische constructie )
Ze kunnen zich op een gegeven moment loswerken en dan gaan ze omhoog. Zo ontstaan ook die geluiden.
Helaas kan ik even niet bij Vadis, maar ik heb hier een paar rubber veerisolatoren (nieuwe officiële Volvo) nr. 30748995.
Deze zijn anders, een soort rubber ring die echt helemaal tussen de veer en de schotel komt. Ik neem aan dat ze bij de latere modellen dit misschien verbeterd hebben?
Jeroen

V50 1.6 benzine
M.A. Trilsbeek
2nd Gear member

Even een update: En nog steeds heb ik geen enkel geluidje van wat hij 2 jaar heeft gedaan vernomen! :P

Ik hop dat er meerdere van jullie zijn die met deze eenvoudige en goedkope ingreep weer kraakloos zijn.
Battlecruiser
8th Gear member

Ook ik had de laatste tijd veel last van luid eb onheilspellend gekraak in de rechter veerpoot vóór.

Ik dacht zelf aan de bekende rubbers in de voorwielophanging, maar vandaag hebben ze onderdeel 6 (zie de tekening hierboven) vervangen. Het is een hardrubberen schotel met een metalen glijbus erin.
Die grap kost 190,- maar het geluid is nu wel weg.

Eigenlijk wilden ze ook het lager dat eronder zit doen, maar dan werd het wel 700,- (....) omdat het dan bij beide voorwielen tegelijk moet. Die moeten nl. allebei losgemaakt worden om erbij te kunnen.
Dat heb ik dus maar niet laten doen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Rob2u
5th Gear member

Battlecruiser S80 schreef:Ook ik had de laatste tijd veel last van luid eb onheilspellend gekraak in de rechter veerpoot vóór.

Ik dacht zelf aan de bekende rubbers in de voorwielophanging, maar vandaag hebben ze onderdeel 6 (zie de tekening hierboven) vervangen. Het is een hardrubberen schotel met een metalen glijbus erin.
Die grap kost 190,- maar het geluid is nu wel weg.
Ik heb exact dezelfde klacht gehad met ook dezelfde reparatie met dat onderdeel (veerschotels?). En nu is het weer heel prettig stil...... :wink:
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Battlecruiser
8th Gear member

En heb je ze allebei laten vervangen of was slechts eentje genoeg?
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Rob2u
5th Gear member

Battlecruiser S80 schreef:En heb je ze allebei laten vervangen of was slechts eentje genoeg?
Heb ze maar meteen allebei vervangen, overigens door gebruikte exemplaren! Ze waren toch bezig en de wagen stond op de brug.....
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
robertslaat
3rd Gear member

Ik heb ook last van gebonk en gekraak. Echter is het bij de S60 van MY 2005 anders dan ik zie op de bovenstaande foto.

Ik heb geen rubber "ring" die je om de veer heen schijft maar alleen een rubber welke rond is en geheel tussen de veerschotel en de veer komt. Het rubber is rond en aaneengesloten. Moet de veerpoot worden gedemonteerd om deze te bevestigen?

Weet overigens ook niet zeker of dit echt wel het probleem geeft. Knakken en kraken als je over drempels rijd met droog weer!

Rarara......
Volvo V70 D5 2007, Geartronic, Electric Silver, Edition Sport, 225pk/485nm by VolvoTune, DPF + EGR off, RTI, S/Kdak, 19" Pegasus, Adaptive-Xenon, Standkachel, PDC, CFE, IMIV
V70 T5 assen
5th Gear member

Heb vrouwlief opdracht gegeven om morgen nieuwe rubbers te halen/ bestellen.
Linksvoor ook gekraak en de bestaande rubber ligt bovenaan los van de veer af , eea weer aangedrukt heb niet het idee dat dat lang blijft zitten dus ga voor nieuwe.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Johan s60
6th Gear member

Ik heb ze ook geplaatst, nu ook geen gekraak meer :P
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
msx4ever
1st Gear member

BarnOwl schreef:Hier een Vadis-tekening. Onderdeel nr. 24 is de beruchte isolator.
Heb je de tekening nog?
Andrew82
3rd Gear member

Een Nürburgring stikker op je schokbreker? Als in; "getest in de groene hel" :)
440 1995 1.6 Deluxe
| S60 2001 2.4 Automaat 170PK | 446 Ash Gold Pearl | Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”