klepspeling controleren / kleppen stellen
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Waarom moet er bij kleppenstellen een nieuwe riem gemonteerd worden dan??? Die hoeft er echt niet vanaf volgens mij.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Ik ben geen voorstander om een distributieriem die onder spanning heeft gezeten, weer te gebruiken.
Maar hier verschillen de meningen over.
Maar hier verschillen de meningen over.

Kijk,Tarman T schreef:Waarom moet er bij kleppenstellen een nieuwe riem gemonteerd worden dan??? Die hoeft er echt niet vanaf volgens mij.

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 11.07.2006 - 19:57
- Locatie: Leeuwarden
Buiten dat de meningen erover verschillen: wat is de reden dat je een riem die onder spanning heeft gestaan beter niet meer kunt gebruiken? Is de kans op breuk groter? Zo ja, waarom?AlexV70 schreef:Ik ben geen voorstander om een distributieriem die onder spanning heeft gezeten, weer te gebruiken.
Maar hier verschillen de meningen over.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 11.07.2006 - 19:57
- Locatie: Leeuwarden
Ik hoop dat bij het controleren van de klepspeling blijkt dat ze nog niet gesteld hoeven te worden..........................
Stel dat ze wel gesteld moeten worden, kan ik dan niet beter de kop laten reviceren en er geharde klepzittingen in laten zetten? Als het stellen bij de dealer 1000 euro gaat kosten...........................wat zou een koprevisie kosten, is dat echt 2500 euro zoals elders op het forum beschreven of zou dat goedkoper kunnen?
Stel dat ze wel gesteld moeten worden, kan ik dan niet beter de kop laten reviceren en er geharde klepzittingen in laten zetten? Als het stellen bij de dealer 1000 euro gaat kosten...........................wat zou een koprevisie kosten, is dat echt 2500 euro zoals elders op het forum beschreven of zou dat goedkoper kunnen?
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Mooi topic! Netjes beschreven!AlexV70 schreef:Kijk,Tarman T schreef:Waarom moet er bij kleppenstellen een nieuwe riem gemonteerd worden dan??? Die hoeft er echt niet vanaf volgens mij.http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9047
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik weet niet waar jullie de onderdeelprijzen vandaan halen.
20 klepstoters zijn al 350 euro ex btw.
plus de keerringen rubberafdichtringen,pakkingmateriaal en eventueel een nieuwe riem,kom je al aan ruim 450 euro onderdelen totaal.
En daar komt het arbeidsloon nog boven op.
20 klepstoters zijn al 350 euro ex btw.
plus de keerringen rubberafdichtringen,pakkingmateriaal en eventueel een nieuwe riem,kom je al aan ruim 450 euro onderdelen totaal.
En daar komt het arbeidsloon nog boven op.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 11.07.2006 - 19:57
- Locatie: Leeuwarden
Tjonge, dat is veel geld. Wat is jou mening; Kleppen stellen of kop revisie?Ramon&Ramon schreef:Ik weet niet waar jullie de onderdeelprijzen vandaan halen.
20 klepstoters zijn al 350 euro ex btw.
plus de keerringen rubberafdichtringen,pakkingmateriaal en eventueel een nieuwe riem,kom je al aan ruim 450 euro onderdelen totaal.
En daar komt het arbeidsloon nog boven op.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
eerst de klepspeling controleren en als ze te strak staan stellen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 16.08.2008 - 20:33
Kan, om de klepspeling van een motor met vaste stoters te controleren, volstaan worden met het demonteren van het kleppendeksel. Kan de distributieriem blijven zitten? Ik heb 8.000 km geleden te maken gehad met een koprevisie (uitlaatkleppen en -zetels zijn vervangen door exemplaren van gehard staal). Kosten: € 2.750, inclusief nieuwe distributieriem en spanrollen en een kleine beurt (bougies, filters, olie etc) en niet te vergeten inclusief een gescheurde (olie)slang a € 110. Daarbij is me aangeraden, vanwege gebruik van LPG, om 30 a 35.000 km na de koprevisie de klepspeling te laten controleren. Het zou toch wel flink balen zijn om dan weer geconfronteerd te worden met een "distributieverhaal" dat eigenlijk pas ruim na de 140.000 km (volgens het instructieboekje om de 180.000 km) zou moeten gaan spelen.
Dure hobby trouwens zo'n S80. Eerst cilinderkopschade (gebroken klep), toen de LPG-pomp die stuk liep (€ 600) , vervolgens de ABS module, waarvan vervanging + het opnieuw downloaden van de software € 1.400 kostte (het gaat om een 2006 model, dus een ABS module is niet meer redelijk simpel te vervangen zoals bij de oudere S80's wel het geval is) en deze week de airco, waarvan zowel de condensor als de compressor defect bleken te zijn (kosten naar verwachting tussen € 1.200 en 1.400). Met uitzondering van vervanging van de ABS module alles bij verschillende specialisten laten doen, waarbij ik niet de indruk heb dat me mij "uitgekleed" heeft.
Ter informatie, ik heb de auto vanaf eind april 2008 in mijn bezit.
Dure hobby trouwens zo'n S80. Eerst cilinderkopschade (gebroken klep), toen de LPG-pomp die stuk liep (€ 600) , vervolgens de ABS module, waarvan vervanging + het opnieuw downloaden van de software € 1.400 kostte (het gaat om een 2006 model, dus een ABS module is niet meer redelijk simpel te vervangen zoals bij de oudere S80's wel het geval is) en deze week de airco, waarvan zowel de condensor als de compressor defect bleken te zijn (kosten naar verwachting tussen € 1.200 en 1.400). Met uitzondering van vervanging van de ABS module alles bij verschillende specialisten laten doen, waarbij ik niet de indruk heb dat me mij "uitgekleed" heeft.
Ter informatie, ik heb de auto vanaf eind april 2008 in mijn bezit.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
er zitten bij de meesten controle stopjes in het nokkenas deksel.
het complete deksel demonteren is geen goed plan.
wat je ook kunt doen is compressie meten,zowel koud als warm..
het complete deksel demonteren is geen goed plan.
wat je ook kunt doen is compressie meten,zowel koud als warm..
???Ramon&Ramon schreef:Ik weet niet waar jullie de onderdeelprijzen vandaan halen.
20 klepstoters zijn al 350 euro ex btw.
plus de keerringen rubberafdichtringen,pakkingmateriaal en eventueel een nieuwe riem,kom je al aan ruim 450 euro onderdelen totaal.
En daar komt het arbeidsloon nog boven op.
20 stoterbussen zal je nooit nodig hebben.
Daarbij zal je onderling wel kunnen wisselen (dat doen ze in de garage dus ook, kassa!!!)
Ik heb er thuis nog 9 in een bak met olie liggen
Mijn rekening van 2005 nog even opgezocht.
Totaal 9 klepstoterbussen = 111,40
Tandriem = 51,00
Afdicht pakking/lijm = 38,10
Dus = € 200,50 ex de BTW Oja, dit zijn bruto prijzen ex. (minimaal) 15% korting.

Ik heb toen ook de keeringen nog vervangen (was niet nodig) kosten ongeveer € 7 p/st.
Rubberafdichtringen kosten € 1,20 p/st
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Oude bussen gebruiken doen ze misschien wel,ik dus niet,er zitten altijd loopsporen op van de nokkenas.
Ramon&Ramon schreef:er zitten altijd loopsporen op van de nokkenas.


Meten is weten..................