bougies

Alles over de 440 / 460
Gebruikersavatar
roberto
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 21.03.2006 - 21:12

ik wil de bougie,s wisselen,kan ik dat met een warme motor doen of koud?
460volvo
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42

warme motor krijg je ze makkelijker los.
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

niet vergeten om met lucht de ruimte goed schoon te blazen VOOR je de bougies er helemaal uit hebt.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

En voor de montage een beetje kopervet op het schroefdraad doen, dan krijg je ze makkelijker los. Kunnen ze niet vast oxideren. Zet ze niet te strak vast. Doe dat het liefst met een moment sleutel op 25nm, en dat is niet echt veel. Ter vergelijking, de wielmoeren moeten met 110nm vastgezet worden.
jef
3rd Gear member
Berichten: 260
Lid geworden op: 28.01.2006 - 18:19
Locatie: landgraaf
Contacteer:

weet toevallig iemand wat de afstand moet zijn om het vonkje mooi te laten over springen ?
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

8mm als ik het mij goed herinner (onder voorbehoud dus)
460volvo
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42

bij renault schrijven ze 0.9mm voor, en voor de lpg gestookte motoren 0.1mm krapper, dus 0.8mm.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

8mm als ik het mij goed herinner (onder voorbehoud dus)
da's wel heel erg overdreven! 0,8mm moet het zijn.
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

ja sorry bedoel natuurlijk 0,8 maar da's logisch :P
jef
3rd Gear member
Berichten: 260
Lid geworden op: 28.01.2006 - 18:19
Locatie: landgraaf
Contacteer:

oke, kan ik hier mijn voelermaatje eens op los laten.heeft er ook nog iemand een voorkeur(merk) voor de bougie kabels of zijn die allemaal hetzelfde?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Onze 400's zijn behoorlijk gevoelig voor slechte kwaliteit kabels. Liefst een setje bij de dealer halen of andere goede kwaliteit. Een goede set kost iets van rond de €35. Blijf af van die Biltema zooi en andere-zelf-in-elkaar moeten-zetten setjes. Schaf het liefst NKS of Bosch bougies aan, die zijn gewoon goed.
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

bougies gewoon bij de dealerkopen, kosten 15 euro voor 4. Er zijn verhalen dat niet volvo bougies niet altijd goed werken in de b18u motor.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Er zijn verhalen dat niet volvo bougies niet altijd goed werken in de b18u motor.
Daar bedoelen ze de fancy V groef, irridium, 4 punts etc. bougie's mee. Gewone NGK zijn gewoon de beste blijkt uit testen en mijn ervaring. Maar wil niet beweren dat de Volvo (volgens mij van Beru) bougie's slecht zijn!
Gebruikersavatar
Ron440Fleet
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 23.02.2007 - 08:56
Locatie: Spijkenisse

Hier staat de afstand op 0,75 mm en loopt ie lekker rustig mee.

Verder idd eerst bougies stukje losdraaien waarna je met bv een stukje slang de ruimte langs de bougies schoon blazen, je zal verbaast zijn wat daar allemaal ligt.
Niet zo goed voor je zuigers als het in je motor valt .........


Grt Ron
schaefer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47

iemand een linkje op internet waar je de 'beste' bougies kunt kopen? NGK's bv.?
bedankt alvast.
Gebruikersavatar
Ron440Fleet
2nd Gear member
Berichten: 184
Lid geworden op: 23.02.2007 - 08:56
Locatie: Spijkenisse

Nog even ter info, toen ik mijn oude bougies verwijderde was de ruimte 1mm.
De nieuwe op 0.75mm was echt een wereld van verschil qua stationair lopen dit icm een nieuw luchtfilter.

In 2,5 jaar nu 100.000KM gereden en alleen mijn dynamo moeten vervangen, rest is preventief onderhoud zoals kleine en grote beurten en verse olie ( A merk ) remblokken etc etc.

Voor een bakkie uit 1994 ben ik niet echt ontevreden :P :P
Hertz
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 27.01.2009 - 16:26

Ron440Fleet schreef:Nog even ter info, toen ik mijn oude bougies verwijderde was de ruimte 1mm.
De nieuwe op 0.75mm was echt een wereld van verschil qua stationair lopen dit icm een nieuw luchtfilter.

In 2,5 jaar nu 100.000KM gereden en alleen mijn dynamo moeten vervangen, rest is preventief onderhoud zoals kleine en grote beurten en verse olie ( A merk ) remblokken etc etc.

Voor een bakkie uit 1994 ben ik niet echt ontevreden :P :P
Loopt je auto nu een stuk beter stationair? Is dat met minder toeren of gewoon constanter?
ALF
4th Gear member
Berichten: 678
Lid geworden op: 29.03.2008 - 21:37
Locatie: Veenendaal

ben ik ook benieuwd naar wat de precieze bevindingen zijn..
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
Baais
2nd Gear member
Berichten: 68
Lid geworden op: 14.01.2009 - 20:27
Locatie: Nuth

Heb gisteren NGK's erin gezet en de motor liep meteen een stuk rustiger. Ook stationair geen problemen, €14,57 bij onderdelenshop.
Volvo 440 1.7GL '91 Kmstand 186000
Eigenaar sinds 14-01-2009
Gebruikersavatar
Kootje
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 18.10.2006 - 22:55

Iroll schreef:
Er zijn verhalen dat niet volvo bougies niet altijd goed werken in de b18u motor.
Daar bedoelen ze de fancy V groef, irridium, 4 punts etc. bougie's mee. Gewone NGK zijn gewoon de beste blijkt uit testen en mijn ervaring. Maar wil niet beweren dat de Volvo (volgens mij van Beru) bougie's slecht zijn!
Geldt dit ook voor B18FT motoren? Wil ooit bij mijn turbo de bougies vervangen door Denso Iridium power en magnecor kabels.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”