Verschil in cillinderkoppen voor turbo motor?

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Eelco_440Turbo
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:59
Locatie: Buggenum Limburg

Hallo,

Ik was me af aan het vragen of de cillinderkop van een oud type turbo blok, identiek is aan die van het nieuwe type blok?

Kan ik deze zonder problemen uitwisselen?

Mvg. Eelco
440 Turbo
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 09.04.2008 - 23:13

Deze kun je zonder problemen uitwisselen. Er is echter wel een verschilletje tussen de cilinderkop van een 480 turbo in vergelijking met een 440 turbo.

Succes!

M.v.g.
Wytse
Gebruikersavatar
AndorabLe
4th Gear member
Berichten: 788
Lid geworden op: 31.12.2005 - 03:52
Locatie: Veghel
Contacteer:

En dat verschil is?
1995 480 GT Turbo
http://andorable.nl
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik weet wel dat in de 1e serie turbokoppen in de uitlaatpoorten ringen zaten om de spruitstukpakking te beschermen tegen de extra hitte. Later zijn er betere pakkingen toegepast en zijn deze ringen komen te vervallen. Het verboden worden van asbest in pakkingen was het probleem, er was nog geen goede vervanger voor het asbest. In de 1e serie zit in de uitlaatpoort en in het uitlaatspruitstuk een ruimte waarin deze ringen passen. Deze ringen zaten dus voor de helft in de kop en voor de helft in het uitlaatspruitstuk. Maar je kan deze ringen gewoon weglaten, beide koppen en spruitstukken zijn uitwisselbaar.
Eelco_440Turbo
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:59
Locatie: Buggenum Limburg

Bedankt voor jullie reacties, dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon die ringen weglaten en dus een nieuw type pakking gebruiken.
Volvo 440 Turbo Rood 1995 Vol Leer, boordcomputer, electrische ramen voor, nieuwe turbo, stoelverwarming 203.000 km
Volvo 460 Turbo Antraciet 1995 Half Leer, ABS, TRACS, Electrische ramen voor, Airco 227.000 km
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Op mijn 440 turbo steekt een non turbo kop op, van een gewone 1.7, een volvo monteur met 20 jaar ervaring heeft dit gedaan en zegt dat dit geen probleem oplevert, er is maar 5 graden celsius verschil in het aankunnen van hitte door de kleppen.

Maar wat is het verschil tussen een 440 turbo en 480 turbo kop dan? Omdat ik mijn 480 turboblok bij hou voor geval dat... de beide blokken zijn van hetzelfde jaartal.
440 Turbo
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 09.04.2008 - 23:13

Goed komt ie dan:

Het verschil zit hem in het koelvloeistofpijpje aan de rechterachterkant van de kop (als je voor de wagen staat). Bij een 480 zit aan dit pijpje nog een extra opstaand pijpje om het overtollige koelvloeistof naar het koelvloeistofreservoir te leiden.
Bij een 440 gaat dit overtollige koelvloeistoef vanaf de radiator (rechts bovenop) naar het vatje. Omdat de radiator van de 480 echter verstopt zit kan het overtollige koelvloeistof hier niet langs weg en hebben ze dus een aftakking bij dat pijpje gemaakt.
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Kan ik dan mijn 480 kop nog gebruiken voor mijn 440? Ik kan nu niet echt een vergelijking doen omdat de boel bijna helemaal gedemonteerd is en het wrak hier niet staat...
gvanminnen
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 06.06.2007 - 21:10

Dan maak je die aftakking toch dicht als je hem voor je 440 gebruikt.
Volvo 480 turbo 1993 Boosted project / daily / opknapper /
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Volvo_480_turbootje schreef:Kan ik dan mijn 480 kop nog gebruiken voor mijn 440? Ik kan nu niet echt een vergelijking doen omdat de boel bijna helemaal gedemonteerd is en het wrak hier niet staat...
In je vorige post schrijf je dat je een nonturbo kop heb gebruikt.. Is die dan nu stuk ? of praat je nu over een andere auto..
440 Turbo
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 09.04.2008 - 23:13

Precies, gewoon dichtmaken, heb ik ook gedaan. De wagen rijdt inmiddels alweer 3 jaartjes probleemloos (wat de cilinderkop betreft;) rond.
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Ik heb nog het motorblok van mijn volvo 480 turbo wrak, dit hou ik voor het geval ik ooit die kop nodig heb voor mijn 440 turbo. Vandaar de vraag of die koppen compatibel zijn. Je weet nooit...
Dat blok heeft maar 100000 km

Op mijn 440 turbo heeft de vorige eigenaar een gewone 1.7 kop laten steken na een distributieriem die kapot is gegaan. Ik rij nu al 20000 km redelijk vlotjes en ik hoor nog geen kleppen tikken of dergelijke, olie verbruikt hij ook nauwelijks.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”