:stop:
Ik dacht het ergens gelezen te hebben, maar kan het niet meer terugvinden...
Hoe spoel ik mijn automatische versnellingsbak door? :-k
:transformer:
Hoe spoel ik mijn automaat door?
- Iroll
- 6th Gear member
Beste is om dat bij de dealer te laten doen. Als het gaat om een ZF bak dan kan ik je aanraden om er lubegard bij te gooien na het spoelen en vervangen van de ATF. Is een erg goed additief zelfs aangeraden door verschillende automerken en revisie bedrijven. Gaat je bak langer mee, schakelt beter en kan horkerig schakelen doen verdwijnen.
Ik ben geen voorstander om additieven in een blok of automaat te gooien, maar hier maak ik een uitzondering voor!
Hier kan je een aanbeveling lezen uit auto&motor techniek
Ik ben geen voorstander om additieven in een blok of automaat te gooien, maar hier maak ik een uitzondering voor!
-
- 3rd Gear member
Heb jij soms aandelen in dat bedrijf Iroll?Iroll schreef:Beste is om dat bij de dealer te laten doen. Als het gaat om een ZF bak dan kan ik je aanraden om er lubegard bij te gooien na het spoelen en vervangen van de ATF. Is een erg goed additief zelfs aangeraden door verschillende automerken en revisie bedrijven. Gaat je bak langer mee, schakelt beter en kan horkerig schakelen doen verdwijnen.
Zo'n rood flesje LubeGard aut. transmission protectant heb ik idd al klaar staan hoor...
:thegraduate:
- Iroll
- 6th Gear member
In een automaat blijft bij het aftappen meer als de helft van de ATF zitten in de koppelomvormer, daarom kan je nooit alles vervangen.
In een handbak loopt alle olie eruit bij het aftappen en is spoelen dus niet nodig. Olie peil kan je controleren door de vulplug lostedraaien en met je pink voelen of de olie tot de rand van de vulplug staat. Je moet er olie ingooien totdat het er weer uit komt lopen. Er is geen peilstok oid.
Dit topic behandeld uitgebreid de versnellingsbak olie.
In een handbak loopt alle olie eruit bij het aftappen en is spoelen dus niet nodig. Olie peil kan je controleren door de vulplug lostedraaien en met je pink voelen of de olie tot de rand van de vulplug staat. Je moet er olie ingooien totdat het er weer uit komt lopen. Er is geen peilstok oid.
Dit topic behandeld uitgebreid de versnellingsbak olie.
-
- 3rd Gear member
Duidelijke uitleg! Bedankt.hadico schreef:Aftappen (opvangen) afgetapte hoeveelheid vers bijvullen proefritje (bak warm) dit nog 2 maal herhalen en hierna olie peil contr en evt op nivo brengen.
:thumbright:
- Iroll
- 6th Gear member
Van aandelen blijf ik op ´t moment af. Heb al genoeg verloren op de beurs :bad-words:Heb jij soms aandelen in dat bedrijf Iroll?
Maar ik heb wel hele goede ervaringen met dat spulletje in het verleden. Ben benieuwd wat jij ervan vind!
-
- 5th Gear member
En als je een CVT bak hebt?Als het gaat om een ZF bak dan kan ik je aanraden
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
- EvolvE
- 5th Gear member
Weet niet of een 440 automaat hetzelfde principe bak heeft, maar als je de
bak bij een 850 wil spoelen, wordt er nieuwe olie in de vulplug gedaan met de
aflaatplug open, en wordt er net zolang gespoeld tot de olie er in een nieuwe
kleur weer uitkomt, zo wordt ook het probleem met de koppelomvormer
getackled...
bak bij een 850 wil spoelen, wordt er nieuwe olie in de vulplug gedaan met de
aflaatplug open, en wordt er net zolang gespoeld tot de olie er in een nieuwe
kleur weer uitkomt, zo wordt ook het probleem met de koppelomvormer
getackled...
- Iroll
- 6th Gear member
Officieel spoelen ze hem met de leidingen naar de koeler los, opvangbak eronder, vaatje ATF op de ingaande leiding naar de bak van de koeler en motor starten. Dan pompt de bak de oude olie eruit en die wordt aangevuld met verse ATF. Dat is spoelen en neem je alle atf uit de omvormer mee. Maar een alternatief is idd een paar keer achter elkaar verversen. Werkt niet zo goed als echt spoelen maar kan er mee door.
-
- 3rd Gear member
En zo heb ik dan maar gedaan. Mét een flesje LubeGard erbij!Iroll schreef:Maar een alternatief is idd een paar keer achter elkaar verversen. Werkt niet zo goed als echt spoelen maar kan er mee door.
:smilebowtie:
- hadico
- 5th Gear member
Spoelen bij deze is nogal lastig omdat de koeler een watergekoelde is die vast op de bak is gemonteerd een leiding loshalen lukt dan ook niet ,lijkt me wel leuk om te starten zonder die koeler kijkken hoe hoog ie spuit .
PS ik ga effe opzij kijk jij effe?
PS ik ga effe opzij kijk jij effe?