en nog een nieuwe 460 eigenaar die zich voorsteld

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
iv©
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16.12.2008 - 23:50
Locatie: midden des ollanda's

hallo allemaal, ik ben iv©.

sinds kort ook de eigenaar van een 460 1.8 CVT. uit ' 95. :P
om eerlijk te zijn heb ik de 440 / 460 phase I nooit erg mooi gevonden. :oops: de phase II vond ik al een stuk beter. (lees: wel mooi..) maar eigenlijk dacht ik altijd dat die dingen loodzwaar zouden zijn en ik dus leeg zou lopen op de houderschapsbelasting. totdat mijn vorige auto (ford eskrot) toch echt wel toe was aan een laatste rustplaats. (natuurlijk rijd er weer iemand trots rond met dat hok.. maar goed :roll: )
aangezien ik door mijn baas ben gezegend ben met een dikke wagen met automaat, wilde ik toch wel een automaat voor prive.
nadat een slimme verkoper mij kon vertellen dat een 460 15 kg lichter was dan een escort :shock: was ik toch wel om. het moest een 460 phase II worden. (sorry 440's vind ik nog steeds niets.)
na met enkele proefgereden te hebben ben ik voor de slechtste optie gegaan. te weten een 460 met de hoogste KM stand en een CVT.
voor iets minder kon ik ook een 460 kopen met geweldige lichmetalen velgen (een soort gevleugelde), spoiler, en een handbak. en 70000 KM minder.
maar toch ben ik gegaan voor een CVT. :shock:
deze had alle boekjes, onderhouds history tot de laatste 230k km en NAP.
hieruit bleek dat hij altijd dealer onderhouden was en dat leek mij wel een mooi pluspuntje.

aangezien ik de 460 bij een handelaar kocht heb ik lekker kunnen afdingen door de wagen niet rijklaar te laten maken en geen apk (loopt nog tot maart) te doen. dit scheelde toch weer 300 euro :P !

dus nadat ik de wagen voor de deur had staan maar eens aan het werk gegaan.

eerst maar eens gewassen! goh wat werd hij weer netjes.. afgezien van een blakerplek op het dak van een stuk vuurwerk zo te zien..
daarna de stofzuiger erdoorheen. afgezien van een plek op de passagiers deur was het interieur als (bijna) nieuw..

natuurlijk deden de lamjes van de verwarming het niet dus die eerst maar eens vervangen.

ook erg leuk die knopjes voor stoel verwarming maar warm worden ho maar! dus zekering checken.. heel.. :? toen maar eens onder de stoel gekeken. stekkertje los. zo te zien al heel wat jaartjes want ze zaten vol met stof. stekertje vast, en voortaan lekkere warme billen en rug :P

echt geweldig lopen deed hij niet dus 4 verse bougies erin wat injectie reiniger in de tank. dat scheelde al een beetje..

er zaten stalen velgen op en dat vond ik niets.. dus ff naar mijn vrienden op de sloop gereden om 5 mooie Lichtmetalen velgen op te halen er eronder gezet.
5? ja 5! ook het reservewiel is een LMV. :twisted:

de vorige eigenaar had het blijkbaar niet zo op DLR's en dacht het op te lossen door de lampjes maar uit de koplamp te vrotten :roll: ff nieuwe lampjes erin en ook dit is weer klaar! :wink:


zo.. even terug komen op waarom ik zei dat ik de slechtste optie heb gekozen..

een CVT met ruim 250K achter de kiezen :shock: :shock: :shock: :shock:
ik verwacht dat als ik eerst hier mijn licht had laten schijnen dat iedereen mij het zou hebben afgeraden!
eerlijk gezecht wist ook ook niet dat ze zo'n slechte naam hadden..
maar zeg nu zelf: ik heb alle gegevens over het onderhoud (bij de dealer!) en er is nog nooit een andere CVT in gekomen. dus als hij kapot zou gaan was dat al lang geleden gebeurd! :twisted:


tot zover het voorstellen!

nu de vragen :D

-is er echt geen mogenlijkheid om het stationair iets hoger te krijgen?
vooral bij koude start wil hij wel tot de 800 tpm zakken in D en dat is toch echt te laag voor een automaat. gevolg is dus ook dat de CVT volledig vrij draait en pas rond de 950 tpm wilt aangrijpen, met een redelijke dreun tot gevolg. en natuurlijk dat de motor behoorlijk schommeld/bokt/trilt als hij zo laag stationair draait.
ook remt hij dan wel heel erg hard op de motor af. (wat je als " normale" remvertraging kan verwachten als je de rem gebruikt)
als alles warm is is er geen vuiltje aan de lucht. maar zou ik het nog steeds niet erg vinden als de toeren net onder de 1000 zouden zitten.
koud kruipt de CVT niet. bij stationair en warm amper. (in het CVT boekje staat dat dit wel moet)
iemand een idee om het stationair iets hoger te krijgen.
met de gaskabel spelen werk natuurlijk niet want de ecu gooit vanzelf een keer de injectie dicht.

-ook word mijn kachel niet Fatsoenlijk warm maar deze moet ik dus maar eens doorspoelen met een tuinslang had ik al gelezen.(jep ik heb eerst het hele :cry: forum gelezen voordat ik mij aanmelde)

-is er ooit een uitvoering geweest met verwarmde buiten spiegels?
zo ja dan zou het simpel moeten zijn om het op de mijne te zetten.


-zit er normaal gesproken een lichtverklikker op? achter het dashboard zit wel een zoemer maar deze werkt over de knipperlicht installatie.. jajaja raar ik weet het maar je kan niet alles hebben.. :wink:

weet iemand dan de kleurcodes hiervoor?



zo dat was het wel weer even.

groeten,

iv©
jef
3rd Gear member
Berichten: 260
Lid geworden op: 28.01.2006 - 18:19
Locatie: landgraaf
Contacteer:

Hallo en welkom op het forum. over de cvt bak kan ik je geen antwoord geven daar ik geen ervaring heb met de cvt.wat de kachel betreft daar geef je het antwoord al zelf,ontluchten kan ook geen kwaad.mijn uitvoering heeft verwarmde spiegels( electrisch verstelbaar)deze zet je aan met de schakelaar van de achterruit verwarming.en bij mij zit er ook een zoemer op voor het licht maar dan moet ik de lichtschakelaar wel op stand twee zetten.


http://jefs4wielers.web-log.nl/
iv©
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16.12.2008 - 23:50
Locatie: midden des ollanda's

jef, bedankt voor het antwoord.. kan jij ens spieken naar de kleurcode van de draadjes op de zoemer?
alvast bedankt!
Nessie
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 11.11.2008 - 19:21
Locatie: Utrecht

Dag Ivo, welkom.

Om te beginnen over je CVT, waar ik inmiddels wel redelijk wat vanaf weet, kan ik je bijna wel met zekerheid zeggen dat je of wel een andere bak erin hebt of een gereviseerde. Ik dacht bij die van mij ( onderhoudsboekjes ook aanwezig ) dat deze ook de enige bak was maar na controle bleek dat de bak gewoon een keer open is gemaakt.

Als je bak het niet heeft wanneer je hem in z'n achteruit zet, kan je er gif op in nemen dat je bak defect is.

Er is overigens wel een manier om je stationeer wat hoger te krijgen.

Dit kan electronisch met een regeleenheid maar het precieze weet ik hier helaas niet van. Vraag even aan de dealer of ga naar een revisie bedrijf. ( Ramon&Ramon op dit forum weet hier alles van, dat is de CVT expert )

Denk ook aan verse (orginele CVT VOLVO) olie voor je bak, om nog wat langer ervan te genieten voordat je aan een revisie toe bent. Kost 50eur bij de dealert.

En over je 'bonken' en trillen kan ik je zeggen dat je bak gewoon niet meer goed is en ik verwelkom je tot de club der CVT's.

Nessie.
Volvo 850 estate AUT LPG
iv©
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 16.12.2008 - 23:50
Locatie: midden des ollanda's

Nessie schreef:Dag Ivo, welkom.

Om te beginnen over je CVT, waar ik inmiddels wel redelijk wat vanaf weet, kan ik je bijna wel met zekerheid zeggen dat je of wel een andere bak erin hebt of een gereviseerde. Ik dacht bij die van mij ( onderhoudsboekjes ook aanwezig ) dat deze ook de enige bak was maar na controle bleek dat de bak gewoon een keer open is gemaakt.

Als je bak het niet heeft wanneer je hem in z'n achteruit zet, kan je er gif op in nemen dat je bak defect is.

Er is overigens wel een manier om je stationeer wat hoger te krijgen.

Dit kan electronisch met een regeleenheid maar het precieze weet ik hier helaas niet van. Vraag even aan de dealer of ga naar een revisie bedrijf. ( Ramon&Ramon op dit forum weet hier alles van, dat is de CVT expert )

Denk ook aan verse (orginele CVT VOLVO) olie voor je bak, om nog wat langer ervan te genieten voordat je aan een revisie toe bent. Kost 50eur bij de dealert.

En over je 'bonken' en trillen kan ik je zeggen dat je bak gewoon niet meer goed is en ik verwelkom je tot de club der CVT's.

Nessie.
hoi,

verse CVT olie is al besteld! :P (bij de dealert..)
het bonken en trillen is echt van de motor en niet van de CVT. ook in N en P trilt de boel omdat de bups net 800 tpm draait, dan grijpt de CVT dus ook niet. todat het blok boven de 900 TPM (of hoger) komt en grijpt dan snel aan vandaar de bonk..

groeten
Nessie
2nd Gear member
Berichten: 155
Lid geworden op: 11.11.2008 - 19:21
Locatie: Utrecht

Het zou kunnen zijn ( had ik ook ) dat je spruitstukpakking lek is. Ik had vernomen dat dit een zeer veel voorkomend probleem is bij 440/460 waardoor je gassen niet helemaal goed weg kunnen en dus ook stotterende motoren krijgt. Als jij je auto koud start en je zet hem in z'n 'd' en hij trilt en bonkt, is dat de CVT. Ook als je een zoemend/brommend geluid hoort wanneer je optrekt en dit ook veranderd in de toeren, is de CVT hier ook schuldig.

De reparatie van die spruitstukpakking neemt ongeveer 3uur in beslag en zal je bij een dealer wel rond de 250/300 euro aan kwijt zijn.
Volvo 850 estate AUT LPG
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”