Goeiedag,
Ik heb recentelijk een beetje zitten zoeken naar een manier om de S60 een wat betere wegligging te geven. Nu heb ik ook gekeken naar een kleine verlaging ivm het optische verhaal en ook voor het weggedrag.
Nu ben ik een set schokdempers tegen gekomen van Koni, met de nieuwe FSD ( frequency selective damping ) technologie. Ik heb echter geen ervaring met de FSD's, en ik heb gemengde dingen gelezen op het forum.
Ik ben ook een complete set tegen gekomen van FSD's + Eibach veren, geeft rond de 30mm verlaging dacht ik. Iemand ervaring met FSD's en verlaging? Of zelfs met deze set?
Ik ben alleen geinteresseerd in echte ervaringen, indianenverhalen heb ik al genoeg gelezen. Zou graag weten welke verencombi je hebt icm de FSD's en hoeveel gereden km's onder welke auto.
Verder las ik dat de installatie nogal een werk moet zijn met het afslijpen van de oude cartridge. Lijkt me nogal een apart verhaal, maar misschien kan een ervaringsdeskundige hier ook wat informatie over geven.
Bedankt alvast!
Frank
Koni FSD onder de S60
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Helemaal niemand die met FSD's onder de S60 rijdt? Andere modellen wellicht?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- ewing
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34
Ik las toevallig je berichtje. Mijn vorige auto (tot april 2008) was een 850 2.5 20V sedan met 215/45/17 velgen/banden. Deze heb ik laten verlagen (Intrax verlagingsveren, -40mm) en ik heb rondom Koni FSD's laten monteren. Erg prettige veren die zich enigzins aanpassen aan het rijgedrag. Bij sportiever rijgedrag worden ze iets stugger en bij normaal weggedrag zijn ze meer gericht op comfort. Op zich een aanrader. Ben je echter meer een sportievere weggebruiker, althans iemand die houdt van een sportievere weglegging, dan zou ik eerder voor de gele (of rode) Koni's gaan.
Voor meer info over de Koni FSD's zou je anders eens contact op kunnen nemen met Marc van European Tuning uit Moergestel. Website, http://www.europeantuning.com. Hij heeft er volgens mij veel verstand van.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Voor meer info over de Koni FSD's zou je anders eens contact op kunnen nemen met Marc van European Tuning uit Moergestel. Website, http://www.europeantuning.com. Hij heeft er volgens mij veel verstand van.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Ja thnx man, het is tenminste iemand die er mee gereden heeft icm verlagingsveren. Ik heb hiervoor altijd gele konis gehad onder mn auto's, maar ik vind het niet helemaal passen bij een S60 om hem heel strak af te veren. Het blijft een comfortauto en geen racer.
Feit blijft dat ie me nu net iets te zacht is en in de bochten niet zo veel communiceert als ik zou willen. Ik ga denk ik ook de extra stabistangen eronder zetten van IPD. Dat zou ook al moeten schelen...
Nog meer mensen met ervaringen?
Feit blijft dat ie me nu net iets te zacht is en in de bochten niet zo veel communiceert als ik zou willen. Ik ga denk ik ook de extra stabistangen eronder zetten van IPD. Dat zou ook al moeten schelen...
Nog meer mensen met ervaringen?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- jds
- 4th Gear member
- Berichten: 582
- Lid geworden op: 27.05.2006 - 12:01
FrankS60
Ik heb H&R veren vooraan met Koni FSD. Ik merk weinig verschil met de Gele Koni's van daarvoor, echter die waren op comfort afgesteld(½ draai). Je zou kunnen zeggen dat de FSD in de bochten stugger worden, daar waar men de Gele Koni's harder moet instellen om hetzelfde bochtpatroon te verkrijgen. Indien je echt sportief wilt rijden zijn de Gele beter af te stellen. Ik heb echter bij 2 paar lekken gehad en heb dan besloten om voor een gesloten systeem te kiezen.
Het comfort wordt echter meer bepaald door de veren. Sportveren verminderen het comfort drastisch, waarbij ik de Eibach veren comfortabeler vind dan de H&R.Het OEM Volvo sportonderstel was het minst comfortabel
Stabilisatorstangen zijn inderaad een beter alternatief om het overhellen te verminderen met meer behoud van comfort
Johan DS
Ik heb H&R veren vooraan met Koni FSD. Ik merk weinig verschil met de Gele Koni's van daarvoor, echter die waren op comfort afgesteld(½ draai). Je zou kunnen zeggen dat de FSD in de bochten stugger worden, daar waar men de Gele Koni's harder moet instellen om hetzelfde bochtpatroon te verkrijgen. Indien je echt sportief wilt rijden zijn de Gele beter af te stellen. Ik heb echter bij 2 paar lekken gehad en heb dan besloten om voor een gesloten systeem te kiezen.
Het comfort wordt echter meer bepaald door de veren. Sportveren verminderen het comfort drastisch, waarbij ik de Eibach veren comfortabeler vind dan de H&R.Het OEM Volvo sportonderstel was het minst comfortabel
Stabilisatorstangen zijn inderaad een beter alternatief om het overhellen te verminderen met meer behoud van comfort
Johan DS
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Oke, dat is goed om te weten. Had je 2 FSD schokdempers lek? Met welke veren was dat?
Ik wil niet meer zo hard over de weg stuiteren als ik gewoon aan het cruisen ben, maar iets stugger in de bochten zou me heel goed uitkomen. Nu merk je gewoon dat die wagen het er niet mee eens is als je 'm de bocht in " smijt ". Gelijk alle lampen knipperen en je hangt behoorlijk scheef. Het hoeft zeker geen racer te worden, maar net dat beetje meer feeling in de bochten is zeker welkom.
Hiervoor altijd koni geel gereden, maar dan hard afgesteld met hele progressieve veren. Weliswaar onder andere auto's maar ik ben er een beetje klaar mee om gebroken uit je wagen te stappen. Is de volvo ook geen type voor.
Heb jij trouwens enig idee hoe het zit met de montage van die voorschokbrekers? Je moet schijnbaar je oude cartridge eruit slopen op de een of andere manier... Ervaring mee? Is het goed te doen?
Thnx!
Frank
Ik wil niet meer zo hard over de weg stuiteren als ik gewoon aan het cruisen ben, maar iets stugger in de bochten zou me heel goed uitkomen. Nu merk je gewoon dat die wagen het er niet mee eens is als je 'm de bocht in " smijt ". Gelijk alle lampen knipperen en je hangt behoorlijk scheef. Het hoeft zeker geen racer te worden, maar net dat beetje meer feeling in de bochten is zeker welkom.
Hiervoor altijd koni geel gereden, maar dan hard afgesteld met hele progressieve veren. Weliswaar onder andere auto's maar ik ben er een beetje klaar mee om gebroken uit je wagen te stappen. Is de volvo ook geen type voor.
Heb jij trouwens enig idee hoe het zit met de montage van die voorschokbrekers? Je moet schijnbaar je oude cartridge eruit slopen op de een of andere manier... Ervaring mee? Is het goed te doen?
Thnx!
Frank
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- jds
- 4th Gear member
- Berichten: 582
- Lid geworden op: 27.05.2006 - 12:01
FrankS60,
Ik heb geen problemen gehad met de FSD's maar met de Gele Koni's.
Indien je Eibach veren neemt met Gele Koni's 1/2 draai draait de wagen juist goed de bocht in met behoud van comfort, maar hoe harder je de Gele Koni's zet hoe beter het sturen gaat maar wel ten nadele van het comfort en de wegligging( Regel is afstellen tot de wagen beter instuurt, voor zachter (FWD) en achter harder(FWD). Met de FSD's draai je sneller(1 1/2 draai Gele Koni) en met practisch het comfort van 1/2 Gele koni draai.
Wat de inbouw betreft moet je aan Johann(waarschijnlijk ook lid) eens vragen zijn foto's terug te plaatsen. je moet inderdaad de oude schokdempers gebruiken om een nieuwe Koni te maken. Op zichzelf viel de procedure wel mee. Je moet alleen zorgen dat je in het begin niet te veel afzaagt, je kunt er achteraf nog altijd meer afzagen. Zoals reeds gezegd Eibach is ook progressief maar toch nog comfortabel, H&R is in het begin iets zachter maar wordt snel harder. De Volvo sportveren zijn zeer zacht maar crashen op/na elke oneffenheid en zijn zo ook niet comfortabel. Chiel Bos had ook nog veren (-2cm), maar daar heb ik geen ervaring mee
Johan DS
Ik heb geen problemen gehad met de FSD's maar met de Gele Koni's.
Indien je Eibach veren neemt met Gele Koni's 1/2 draai draait de wagen juist goed de bocht in met behoud van comfort, maar hoe harder je de Gele Koni's zet hoe beter het sturen gaat maar wel ten nadele van het comfort en de wegligging( Regel is afstellen tot de wagen beter instuurt, voor zachter (FWD) en achter harder(FWD). Met de FSD's draai je sneller(1 1/2 draai Gele Koni) en met practisch het comfort van 1/2 Gele koni draai.
Wat de inbouw betreft moet je aan Johann(waarschijnlijk ook lid) eens vragen zijn foto's terug te plaatsen. je moet inderdaad de oude schokdempers gebruiken om een nieuwe Koni te maken. Op zichzelf viel de procedure wel mee. Je moet alleen zorgen dat je in het begin niet te veel afzaagt, je kunt er achteraf nog altijd meer afzagen. Zoals reeds gezegd Eibach is ook progressief maar toch nog comfortabel, H&R is in het begin iets zachter maar wordt snel harder. De Volvo sportveren zijn zeer zacht maar crashen op/na elke oneffenheid en zijn zo ook niet comfortabel. Chiel Bos had ook nog veren (-2cm), maar daar heb ik geen ervaring mee
Johan DS