Hoe is de "koudstartprocedure" voor een 440 1,8I. Sinds gisteren 2febr. ben ik de gelukkige eigenaar van een 440. Maar ik heb nu al 2 keer het ZWEET op het voorhoofd gehad tijdens de KOUDstart . Is er hier een bepaalde handeling voor, of gewoon kwestie van uitproberen.
Ik doe het volgende,
sleutel omdraaien, iets gas en starten, auto slaat aan...en weer af. Opnieuw maar dan met meer gas geven. en weer opnieuw, totdat ik hem met veel gasgeven en benzinegeur aan de praat heb. Hij loopt overigen daarna prima verder.
Koudstartprobleem 440
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Bij een injectie motor mag je geen gas geven tijdens het starten, moet dit wel dan is er iets niet goed. In jouw geval lijkt het er sterk op dat de koudstart sensor niet goed meer is. Deze zit rechtsonder de meest rechtse bougie (=#1), groenig/blauwige stekker met 2 draden erop. Deze vervangen, zijn niet zo duur ik dacht iets van €15 bij de dealer. Als je hem eruit draait loopt er koelvloeistof uit, dus zorg dat je snel verwisseld dan loopt er maar een klein beetje kv uit. Anders moet je alle kv aftappen en weer bijvullen. Misschien niet verkeerd om dan gelijk nieuwe kv erin te gooien.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31
Jow
Ik had ook een koudstartprobleem, pas na enkele pogingen (tot 4 x soms met als resultaat platte batterij) ging ie, vermits ik met de beste wil van de wereld niet aan de sensor raakte en gezien mijn rugprobleem heb ik dat creatief opgelost.
Voor je koudstart, trek de stekker van de sensor uit, als ie dan onmiddelijk start is de sensor kapot. Voor de computer is de weerstand dan ook oneindig groot=koud
Maar dan heb je wel problemen met warm starten.
Dus heb ik gewoon een schakelaar ertussen gezet die ik dan van in de wagen op het dashboard kan bedienen.
Koud=schakelaar open zetten en na een half minuutje rijden de schakelaar sluiten
Warm=schakelaar gesloten
Ik had ook een koudstartprobleem, pas na enkele pogingen (tot 4 x soms met als resultaat platte batterij) ging ie, vermits ik met de beste wil van de wereld niet aan de sensor raakte en gezien mijn rugprobleem heb ik dat creatief opgelost.
Voor je koudstart, trek de stekker van de sensor uit, als ie dan onmiddelijk start is de sensor kapot. Voor de computer is de weerstand dan ook oneindig groot=koud
Maar dan heb je wel problemen met warm starten.
Dus heb ik gewoon een schakelaar ertussen gezet die ik dan van in de wagen op het dashboard kan bedienen.
Koud=schakelaar open zetten en na een half minuutje rijden de schakelaar sluiten
Warm=schakelaar gesloten
- Sjeng
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 01.02.2009 - 21:46
- Locatie: Limburg
Moet dat persé kv zijn, en van de dealer, of mag het ook AV zijn?Iroll schreef:Bij een injectie motor mag je geen gas geven tijdens het starten, moet dit wel dan is er iets niet goed. In jouw geval lijkt het er sterk op dat de koudstart sensor niet goed meer is. Deze zit rechtsonder de meest rechtse bougie (=#1), groenig/blauwige stekker met 2 draden erop. Deze vervangen, zijn niet zo duur ik dacht iets van €15 bij de dealer. Als je hem eruit draait loopt er koelvloeistof uit, dus zorg dat je snel verwisseld dan loopt er maar een klein beetje kv uit. Anders moet je alle kv aftappen en weer bijvullen. Misschien niet verkeerd om dan gelijk nieuwe kv erin te gooien.
- RobsterS70R
- 5th Gear member
- Berichten: 2204
- Lid geworden op: 20.03.2007 - 20:19
- Locatie: Op de Veluwe
AV = antivries?
Dat zou ik niet in het KV reservoir gooien 


Robbie
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>
- Sjeng
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 01.02.2009 - 21:46
- Locatie: Limburg
Hey goed jongens, 't is idd een kwestie van GEEN gas geven en starten maar. Als hij aanslaat loopt de motor wel heel even "rommelig" maar 't is wel de oplossing van mijn probleem.Sjeng schreef:Moet dat persé kv zijn, en van de dealer, of mag het ook AV zijn?Iroll schreef:Bij een injectie motor mag je geen gas geven tijdens het starten, moet dit wel dan is er iets niet goed. In jouw geval lijkt het er sterk op dat de koudstart sensor niet goed meer is. Deze zit rechtsonder de meest rechtse bougie (=#1), groenig/blauwige stekker met 2 draden erop. Deze vervangen, zijn niet zo duur ik dacht iets van €15 bij de dealer. Als je hem eruit draait loopt er koelvloeistof uit, dus zorg dat je snel verwisseld dan loopt er maar een klein beetje kv uit. Anders moet je alle kv aftappen en weer bijvullen. Misschien niet verkeerd om dan gelijk nieuwe kv erin te gooien.
Maar hoe zit dat met de kv, moet dit spul bij de dealer gekocht worden of kan dit ook bij een goede automaterialenzaak zijn?
- Sjeng
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 01.02.2009 - 21:46
- Locatie: Limburg
Ik denk dat ik een "herstart"ga maken en het spul wat er nu in zit eruit laat lopen, en alles vervang. Dus schoon schip maken.Iroll schreef:Ga er maar vanuit dat er AV inzit, gewoon bij de automaterialen of dealer kopen.
Maar wat is dan het beste koelmiddel. KV of AV.
Het heeft schijnbaar ook iets te maken met een bepaalde toevoeging voor de smering van de waterpomp! Maar ik weet niet meer wat het beste was.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Maakt niets uit wat erin gaat, als je ze maar niet mengt. En neem de groene/ blauwe variant, niet de rode/roze. Ik zou voor AV gaan, dat heeft Volvo erin gedaan fabrieksaf. Geeft minder kans op vergissingen als je later bijvult. Koop een merk anti vries bij een erkende automaterialenzaak of beter nog ga ff bij de dealer langs, weet je zeker dat het goed spul is. Als je toch bezig bent is het handig om het koelsyteem door te spoelen met de tuinslang om de losse troep eruit te spoelen voordat je het opnieuw vult.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 25.12.2008 - 03:47
- Locatie: Tilburg
Gewoon een jerrycan bij de gamma halen van 5 liter voor 10 euroSjeng schreef:Ik denk dat ik een "herstart"ga maken en het spul wat er nu in zit eruit laat lopen, en alles vervang. Dus schoon schip maken.Iroll schreef:Ga er maar vanuit dat er AV inzit, gewoon bij de automaterialen of dealer kopen.
Maar wat is dan het beste koelmiddel. KV of AV.
Het heeft schijnbaar ook iets te maken met een bepaalde toevoeging voor de smering van de waterpomp! Maar ik weet niet meer wat het beste was.

- Sjeng
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 01.02.2009 - 21:46
- Locatie: Limburg
Dat was ik sowieso van plan. Maar ik moet wel opletten wat en waar ik dit doe, i.v.m. het milieu en het weer(bevriezen!! van het spoelwater). Tevens wil ik dan ook de thermostaat demonteren en controleren, want volgens mij hapert deze. Het duurt best lang voor dat ik het warm krijg in de auto De motortempwijzer komt niet hoger een kwart van de wijzerplaat.Iroll schreef:Maakt niets uit wat erin gaat, als je ze maar niet mengt. En neem de groene/ blauwe variant, niet de rode/roze. Ik zou voor AV gaan, dat heeft Volvo erin gedaan fabrieksaf. Geeft minder kans op vergissingen als je later bijvult. Koop een merk anti vries bij een erkende automaterialenzaak of beter nog ga ff bij de dealer langs, weet je zeker dat het goed spul is. Als je toch bezig bent is het handig om het koelsyteem door te spoelen met de tuinslang om de losse troep eruit te spoelen voordat je het opnieuw vult.
En ik moet even opletten, het was vandaag wel vochtig weer, maar ik ben een beetje ongerust over het feit dat de wagen bleef "roken" (condens). Er zat wel vocht in de uitlaatpijp. Maar of dit vanaf de motor komt moet ik nog onderzoeken. Ik hoop het niet, want dat zou zuur zijn, zo enkele dagen na mijn trotse aankoop.
Volgens mij is het ook wel een soort overreactie omdat ik nog niet zo eigen ben met de wagen, en misschien wel te achterdochtig.