Koudstartprobleem 440

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Sjeng
2nd Gear member

Hoe is de "koudstartprocedure" voor een 440 1,8I. Sinds gisteren 2febr. ben ik de gelukkige eigenaar van een 440. Maar ik heb nu al 2 keer het ZWEET op het voorhoofd gehad tijdens de KOUDstart . Is er hier een bepaalde handeling voor, of gewoon kwestie van uitproberen.

Ik doe het volgende,
sleutel omdraaien, iets gas en starten, auto slaat aan...en weer af. Opnieuw maar dan met meer gas geven. en weer opnieuw, totdat ik hem met veel gasgeven en benzinegeur aan de praat heb. Hij loopt overigen daarna prima verder.
Iroll
6th Gear member

Bij een injectie motor mag je geen gas geven tijdens het starten, moet dit wel dan is er iets niet goed. In jouw geval lijkt het er sterk op dat de koudstart sensor niet goed meer is. Deze zit rechtsonder de meest rechtse bougie (=#1), groenig/blauwige stekker met 2 draden erop. Deze vervangen, zijn niet zo duur ik dacht iets van €15 bij de dealer. Als je hem eruit draait loopt er koelvloeistof uit, dus zorg dat je snel verwisseld dan loopt er maar een klein beetje kv uit. Anders moet je alle kv aftappen en weer bijvullen. Misschien niet verkeerd om dan gelijk nieuwe kv erin te gooien.
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member

Jow
Ik had ook een koudstartprobleem, pas na enkele pogingen (tot 4 x soms met als resultaat platte batterij) ging ie, vermits ik met de beste wil van de wereld niet aan de sensor raakte en gezien mijn rugprobleem heb ik dat creatief opgelost.

Voor je koudstart, trek de stekker van de sensor uit, als ie dan onmiddelijk start is de sensor kapot. Voor de computer is de weerstand dan ook oneindig groot=koud

Maar dan heb je wel problemen met warm starten.

Dus heb ik gewoon een schakelaar ertussen gezet die ik dan van in de wagen op het dashboard kan bedienen.

Koud=schakelaar open zetten en na een half minuutje rijden de schakelaar sluiten

Warm=schakelaar gesloten
Sjeng
2nd Gear member

Iroll schreef:Bij een injectie motor mag je geen gas geven tijdens het starten, moet dit wel dan is er iets niet goed. In jouw geval lijkt het er sterk op dat de koudstart sensor niet goed meer is. Deze zit rechtsonder de meest rechtse bougie (=#1), groenig/blauwige stekker met 2 draden erop. Deze vervangen, zijn niet zo duur ik dacht iets van €15 bij de dealer. Als je hem eruit draait loopt er koelvloeistof uit, dus zorg dat je snel verwisseld dan loopt er maar een klein beetje kv uit. Anders moet je alle kv aftappen en weer bijvullen. Misschien niet verkeerd om dan gelijk nieuwe kv erin te gooien.
Moet dat persé kv zijn, en van de dealer, of mag het ook AV zijn?
MacMic
1st Gear member

kv=koelvloeistof
AV= ??
Volvo 440 DL 1.8 LPG R.I.P.
Volvo 460 luxury line 2.0, verkocht
Volvo 480 GT 2.0, Flame Red
RobsterS70R
5th Gear member

AV = antivries? :P Dat zou ik niet in het KV reservoir gooien ;)
Robbie
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>
MacMic
1st Gear member

Daar was ik inderdaad niet op gekomen als het om de motorkoeling gaat! :P
Sjeng
2nd Gear member

Sjeng schreef:
Iroll schreef:Bij een injectie motor mag je geen gas geven tijdens het starten, moet dit wel dan is er iets niet goed. In jouw geval lijkt het er sterk op dat de koudstart sensor niet goed meer is. Deze zit rechtsonder de meest rechtse bougie (=#1), groenig/blauwige stekker met 2 draden erop. Deze vervangen, zijn niet zo duur ik dacht iets van €15 bij de dealer. Als je hem eruit draait loopt er koelvloeistof uit, dus zorg dat je snel verwisseld dan loopt er maar een klein beetje kv uit. Anders moet je alle kv aftappen en weer bijvullen. Misschien niet verkeerd om dan gelijk nieuwe kv erin te gooien.
Moet dat persé kv zijn, en van de dealer, of mag het ook AV zijn?
Hey goed jongens, 't is idd een kwestie van GEEN gas geven en starten maar. Als hij aanslaat loopt de motor wel heel even "rommelig" maar 't is wel de oplossing van mijn probleem.

Maar hoe zit dat met de kv, moet dit spul bij de dealer gekocht worden of kan dit ook bij een goede automaterialenzaak zijn?
MacMic
1st Gear member

Maakt niet uit. Als je maar geen verschillende soorten gaat mengen.
Iroll
6th Gear member

Ga er maar vanuit dat er AV inzit, gewoon bij de automaterialen of dealer kopen.
Sjeng
2nd Gear member

Iroll schreef:Ga er maar vanuit dat er AV inzit, gewoon bij de automaterialen of dealer kopen.
Ik denk dat ik een "herstart"ga maken en het spul wat er nu in zit eruit laat lopen, en alles vervang. Dus schoon schip maken.

Maar wat is dan het beste koelmiddel. KV of AV.
Het heeft schijnbaar ook iets te maken met een bepaalde toevoeging voor de smering van de waterpomp! Maar ik weet niet meer wat het beste was.
Iroll
6th Gear member

Maakt niets uit wat erin gaat, als je ze maar niet mengt. En neem de groene/ blauwe variant, niet de rode/roze. Ik zou voor AV gaan, dat heeft Volvo erin gedaan fabrieksaf. Geeft minder kans op vergissingen als je later bijvult. Koop een merk anti vries bij een erkende automaterialenzaak of beter nog ga ff bij de dealer langs, weet je zeker dat het goed spul is. Als je toch bezig bent is het handig om het koelsyteem door te spoelen met de tuinslang om de losse troep eruit te spoelen voordat je het opnieuw vult.
bartdep
2nd Gear member

Sjeng schreef:
Iroll schreef:Ga er maar vanuit dat er AV inzit, gewoon bij de automaterialen of dealer kopen.
Ik denk dat ik een "herstart"ga maken en het spul wat er nu in zit eruit laat lopen, en alles vervang. Dus schoon schip maken.

Maar wat is dan het beste koelmiddel. KV of AV.
Het heeft schijnbaar ook iets te maken met een bepaalde toevoeging voor de smering van de waterpomp! Maar ik weet niet meer wat het beste was.
Gewoon een jerrycan bij de gamma halen van 5 liter voor 10 euro :D
Sjeng
2nd Gear member

Iroll schreef:Maakt niets uit wat erin gaat, als je ze maar niet mengt. En neem de groene/ blauwe variant, niet de rode/roze. Ik zou voor AV gaan, dat heeft Volvo erin gedaan fabrieksaf. Geeft minder kans op vergissingen als je later bijvult. Koop een merk anti vries bij een erkende automaterialenzaak of beter nog ga ff bij de dealer langs, weet je zeker dat het goed spul is. Als je toch bezig bent is het handig om het koelsyteem door te spoelen met de tuinslang om de losse troep eruit te spoelen voordat je het opnieuw vult.
Dat was ik sowieso van plan. Maar ik moet wel opletten wat en waar ik dit doe, i.v.m. het milieu en het weer(bevriezen!! van het spoelwater). Tevens wil ik dan ook de thermostaat demonteren en controleren, want volgens mij hapert deze. Het duurt best lang voor dat ik het warm krijg in de auto De motortempwijzer komt niet hoger een kwart van de wijzerplaat.
En ik moet even opletten, het was vandaag wel vochtig weer, maar ik ben een beetje ongerust over het feit dat de wagen bleef "roken" (condens). Er zat wel vocht in de uitlaatpijp. Maar of dit vanaf de motor komt moet ik nog onderzoeken. Ik hoop het niet, want dat zou zuur zijn, zo enkele dagen na mijn trotse aankoop.
Volgens mij is het ook wel een soort overreactie omdat ik nog niet zo eigen ben met de wagen, en misschien wel te achterdochtig.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”