het stationair toerental van mijn 460 2.0L wiebelt op en neer!
dan weer hoog dan weer wat lager,maar bijna altijd te hoog(1200 r/m)
weet iemand wat de oorzaak kan zijn, en hoe op te lossen?
bvd Marcel
stationair te hoog
-
- 4th Gear member
- Berichten: 564
- Lid geworden op: 12.01.2005 - 23:03
- Locatie: Maasbree
Zoek maar eens op stappenmotor in het 440 topic (met de "zoeken" functie boven in de balk), daar vindt je zeker wat nuttige informatie!
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
Vaak is dit een teken dat er een van de koolborstels uit de stappenmotor overleden zijn. En erg ongemakkelijk vooral bij een stoplicht, iedereen denk dat je wil sporten :?
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- volvogrill
- 2nd Gear member
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 23.12.2004 - 22:29
- Locatie: nederland
marcel ga eerst de smoorklep huis reinigen,microschakelaar op gas klep eenheid doormeten.dan stappenmotor inspuiten met kruipolie,goed schudden.en leeg laten lopen,foutcodes lezen,smoorklep is op speciale
manier aftestellen,is bij niemand bekend.behalve bij de volvotechneuten.
en anders ben je gewoon heel erg lang bezig om dit optelossen.
als je bij mij in de buurt had gewoont dan had ik geholpen.
veel succes afz:volvogrill
manier aftestellen,is bij niemand bekend.behalve bij de volvotechneuten.
en anders ben je gewoon heel erg lang bezig om dit optelossen.
als je bij mij in de buurt had gewoont dan had ik geholpen.
veel succes afz:volvogrill

-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 30.09.2005 - 22:17
- Locatie: Soest
nou ik heb de stappenmotor eruit gehaald (makkie trouwens als je weet hoe zo n ding eruit ziet)
en die was behoorlijk smerig.
een halve bus remreiniger erop gespoten, daarna nog ff met een bus WD40 aan het spuiten geweest en het geheel er weer in gezet.
starten ging alleen met wat gas geven,
zodra ik het gas losliet viel de motor weer uit.
ff het stationair toerental met behulp van het stelschroefje iets aangepast,
toen liep hij mooi stationair onder de 1000r/p.
maar nu na een poosje rijden is het toerental weer dik boven de 2000r/p
ik heb geprobeerd het weer terug te stellen met het schroefje,
maar die staat al in de uiterste stand.
nogmaals de stappenmotor eruit gehaald maar die lijkt goed te werken(dat klepje gaat soepel heen en weer)
dus ben ik bang dat er toch wat anders aan de hand is.
misschien zoals hierboven beschreven de koolborsteltjes oid.
Marcel
en die was behoorlijk smerig.
een halve bus remreiniger erop gespoten, daarna nog ff met een bus WD40 aan het spuiten geweest en het geheel er weer in gezet.
starten ging alleen met wat gas geven,
zodra ik het gas losliet viel de motor weer uit.
ff het stationair toerental met behulp van het stelschroefje iets aangepast,
toen liep hij mooi stationair onder de 1000r/p.
maar nu na een poosje rijden is het toerental weer dik boven de 2000r/p
ik heb geprobeerd het weer terug te stellen met het schroefje,
maar die staat al in de uiterste stand.
nogmaals de stappenmotor eruit gehaald maar die lijkt goed te werken(dat klepje gaat soepel heen en weer)
dus ben ik bang dat er toch wat anders aan de hand is.
misschien zoals hierboven beschreven de koolborsteltjes oid.
Marcel
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20768
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Mogelijk is het ook het begin van het einde voor de hele motor. Dit lijkt op de ervaringen die ik heb gehad met mijn 1.8 monopoint op LPG. Garage kon niets vinden. (behalve uitgestelde kleppen) Na de nieuwe kop nog steeds heel veel problemen en uiteindelijk de auto ingeruild. Een half jaar later bleek de motor voorgoed overleden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Misschien helemaal niet vergelijkbaar, maar mijn vorige auto, een Opel met 2.0 16v ecotec motor, had ook dit soort problemen met de stappenmotor. Als de stappenmotor van Opel eenmaal storingen begint te vertonen is vervangen de enige mogelijkheid. Schoonmaken helpt of helemaal niet, of slechts tijdelijk.
Symptomen waren hetzelfde, wiebelend stationair toerental, veel te hoog stationair toerental na schoonmaken (was altijd wel tijdelijk)
Symptomen waren hetzelfde, wiebelend stationair toerental, veel te hoog stationair toerental na schoonmaken (was altijd wel tijdelijk)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 30.09.2005 - 22:17
- Locatie: Soest
niet een heel erg opbeurend berichtV480-V40 schreef:Mogelijk is het ook het begin van het einde voor de hele motor. Dit lijkt op de ervaringen die ik heb gehad met mijn 1.8 monopoint op LPG. Garage kon niets vinden. (behalve uitgestelde kleppen) Na de nieuwe kop nog steeds heel veel problemen en uiteindelijk de auto ingeruild. Een half jaar later bleek de motor voorgoed overleden.

ik ga kijken of ik een andere stappenmotor op de kop kan tikken.
- volvogrill
- 2nd Gear member
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 23.12.2004 - 22:29
- Locatie: nederland
marcel let op de juiste type,heb je de smoorklep schakelaar door gemeten????. geef met lopende motor een paar tikken op de stappemotor
kneip met tang de luchtslang iets dicht,zit boven op de stappen motor.
als het toerental verder zakt,dan regelt hij te weinig af.zoek naar valse lucht,vacuumslang vanaf spruitstuk naar drukcensor.calibratie controleren
op verstopping :!:
kneip met tang de luchtslang iets dicht,zit boven op de stappen motor.
als het toerental verder zakt,dan regelt hij te weinig af.zoek naar valse lucht,vacuumslang vanaf spruitstuk naar drukcensor.calibratie controleren
op verstopping :!:
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 30.09.2005 - 22:17
- Locatie: Soest
heb er een paar tikken op gegeven, maar dat hielp dus niet.
wanneer ik die luchtslang dicht knijp gaat het toerental wel omlaag.
wat bedoel je met smoorklep schakelaar, en waar kan ik die vinden?
kan voor €20 een s.m. op de sloop krijgen.
heb specifiek naar eentje voor een 2L gevraagd.
zal van de week binnen komen, maar ben vanaf morgen tot zaterdagavond voor werk in buitenland
dus ga hem zondag er maar ff in zetten.
wordt vervolgd.
Marcel
ps. meer ideen en oplossingen zijn welkom.
wanneer ik die luchtslang dicht knijp gaat het toerental wel omlaag.
wat bedoel je met smoorklep schakelaar, en waar kan ik die vinden?
kan voor €20 een s.m. op de sloop krijgen.
heb specifiek naar eentje voor een 2L gevraagd.
zal van de week binnen komen, maar ben vanaf morgen tot zaterdagavond voor werk in buitenland
dus ga hem zondag er maar ff in zetten.
wordt vervolgd.
Marcel
ps. meer ideen en oplossingen zijn welkom.
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Kijk het karter ontluchtings slangetje eens na? Als deze vol met 'mayonaise 'zit blijft de morot ook hoog stationair draaien en zakt heel langzaam weer terug. Bij mijn broers 440 draait de motor soms ook hoog stationair. Maar zodra het slangetje weer schoon is loopt ie weer als een zonnetje.

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 30.09.2005 - 22:17
- Locatie: Soest
en waar zit dat slangetje dan??
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel
Als je de motor kap los doet en je staat voor de auto dan zie je aan de rechterkant van de motor een zwart rubberen slangetje. Deze loopt vanaf een pot naar boven toe.
K maak er wel even een keer een foto van
K maak er wel even een keer een foto van

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
- Remon
- 5th Gear member
- Berichten: 1608
- Lid geworden op: 05.09.2005 - 18:34
- Locatie: overijsel

Het rood omcirkelde dikke slangetje.

Volvo Amazon B18A 1962
Volvo C70 coupé 2002 2.4T
Volvo S60 2.4 140pk 2009
Volvo S60 2.4D 2006 editon 2 334000km
www.volvoamazon.webklik.nl
Volvo S40 115pk Europa sports 2001 256000km
Volvo 440 1.8 benzine/LPG 1996 206000km
-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 30.09.2005 - 22:17
- Locatie: Soest
he bedankt,
ik ga morgen ff kijken
Marcel
ik ga morgen ff kijken
Marcel
- Michel740Turbo
- 5th Gear member
- Berichten: 1777
- Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
- Locatie: Brecht
- Contacteer:
@remon het gaat hier wel om een 2 liter serie en ziet er totaal anders uit dan een 1,8liter aan gezien het hier gaat om multiepoint
Even een fototje dan maar om het te laten zien

(Bron Ron460gle)Het is dat kleine slangetje van het motorblok naar het gasklep huis(meestal geissoleerd).
En even toelichten wat ik bedoel met de koolborstels in de stappenmotor
er zitten als het goed is drie koolborstels als er dan een kapot is gaat hij zoeken tussen die twee borstels waardoor je een heen en weer gaan van het toeren tal krijgt. en als je hem dan bekijkt op zijn werken werkt hij idd maar niet goed. Reinigen heeft dan meestal voor 95% geen zin :?
Even een fototje dan maar om het te laten zien

(Bron Ron460gle)Het is dat kleine slangetje van het motorblok naar het gasklep huis(meestal geissoleerd).
En even toelichten wat ik bedoel met de koolborstels in de stappenmotor
er zitten als het goed is drie koolborstels als er dan een kapot is gaat hij zoeken tussen die twee borstels waardoor je een heen en weer gaan van het toeren tal krijgt. en als je hem dan bekijkt op zijn werken werkt hij idd maar niet goed. Reinigen heeft dan meestal voor 95% geen zin :?
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
- volvogrill
- 2nd Gear member
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 23.12.2004 - 22:29
- Locatie: nederland
beste marcel.die smoorklepschakelaar zit vast onder op de gas klephuis
als je op buitenste pootjes een ohm meter plaats en dan meet je een waarde,geef dan gas dan moet die waarde oplopen,stekker demoteren
contact aan,dan pas meten.er is nog een optie maar dan moet ik dit
aan je voor doen.heb je interessen dan hoor ik het wel.

als je op buitenste pootjes een ohm meter plaats en dan meet je een waarde,geef dan gas dan moet die waarde oplopen,stekker demoteren
contact aan,dan pas meten.er is nog een optie maar dan moet ik dit
aan je voor doen.heb je interessen dan hoor ik het wel.


-
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 30.09.2005 - 22:17
- Locatie: Soest
zo jongens(en ms meiden)
het probleem is op gelost.
heb een andere stappenmotor erin gezet,
maar daarna deed hij nog steeds niet wat hij moest doen!!
nog steeds te hoog in toeren(2400)
dus ff bij de dealer langs geweest voor wat info bij monteur.
die zei, probeer de accuklem eens los te koppelen en alle stroom weg te laten lopen.
dit om de computer te resetten
dat gedaan en alles weer vast gemaakt, starten en..........
mooi 900 toeren draaien.
dus of het nu de stappenmotor geweest is, weet ik niet.
heb ook geen zin meer om de oude er weer in te zetten.
ben allang blij dat hij het weer doet.
iedereen hartelijk dank voor alle adviezen,
en ik doe graag bij een volgende storing weer een beroep op jullie expertieze.
Marcel
het probleem is op gelost.
heb een andere stappenmotor erin gezet,
maar daarna deed hij nog steeds niet wat hij moest doen!!
nog steeds te hoog in toeren(2400)
dus ff bij de dealer langs geweest voor wat info bij monteur.
die zei, probeer de accuklem eens los te koppelen en alle stroom weg te laten lopen.
dit om de computer te resetten
dat gedaan en alles weer vast gemaakt, starten en..........
mooi 900 toeren draaien.
dus of het nu de stappenmotor geweest is, weet ik niet.
heb ook geen zin meer om de oude er weer in te zetten.
ben allang blij dat hij het weer doet.
iedereen hartelijk dank voor alle adviezen,
en ik doe graag bij een volgende storing weer een beroep op jullie expertieze.
Marcel
- volvogrill
- 2nd Gear member
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 23.12.2004 - 22:29
- Locatie: nederland
beste marcel.je kan wel de accu pool verwijderen,maar dat is maar even
de oorzaak word niet verholpen.er is dus een fout aanwezig die zich telkens herhaalt,het diagnose systeem melt dit intern.zodra die fout
teveel voor komt dan komt de auto in noodloop situatie.
dus eerst diagnose controle uitvoeren,code noteren en melden op forum
dan krijg je verder uitleg. :!: :!: :!:
de oorzaak word niet verholpen.er is dus een fout aanwezig die zich telkens herhaalt,het diagnose systeem melt dit intern.zodra die fout
teveel voor komt dan komt de auto in noodloop situatie.
dus eerst diagnose controle uitvoeren,code noteren en melden op forum
dan krijg je verder uitleg. :!: :!: :!: