bartv70 schreef:Hoi Bart,
Ik ben niet super technisch onderlegd, maar meen je dat
verschil in profiel diepte voor en achter (max. een paar mm) er voor kan zorgen dat het AWD systeem aan gort draait?
Hoe sterk is dat systeem dan bij veelvuldig rijden op onverhard?
Zit er niet juist een differentieel op om verschillende draaisnelheden van de wielen op te heffen.
Kun je uitleggen wat de bottleneck van het AWD is?
Hebben de AWD versies de zelfde aandrijflijn als de XC of is dit meer op "terreinrijden" berekend.
De bottleneck zit bij de oude uitvoering in de visco koppeling. Hier zitten de vooras en achteras in met op het uiteinde schoepjes op de as, deze draaien als het ware vrij rond in een vloeistof. Als de achteras nu stil wordt gehouden ( voorwielen draaien door ) wordt deze vloeistof warm door de schoepjes die erdoorheen draaien, de eigenschap van de vloeistof is hoe warmer hoe dikker, wel je raad het al hoe meer slip voor tov achter hoe meer achter mee gaat doen.
Hier zit nl ook het probleem met de profieldiepte, asl dit niet gelijk is draaien de schoepjes niet op dezelfde snelheid en wordt de vloeistof warm em ja warm is meer weerstand en meer weerstand is weer warmer enz enz.
Bij terein rijden wordt het korstondig gebruikt, bij ongelijk profiel altijd.
begrijpt iemand dit nog ?