AWD werkt niet

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

bart simpson schreef:Hoe zit het met je profieldiepte voor & achter?


(alleen een achterdifferentieel is overigens al € 3.000,--
Hoi Bart,

Ik ben niet super technisch onderlegd, maar meen je dat
verschil in profiel diepte voor en achter (max. een paar mm) er voor kan zorgen dat het AWD systeem aan gort draait?
Hoe sterk is dat systeem dan bij veelvuldig rijden op onverhard?
Zit er niet juist een differentieel op om verschillende draaisnelheden van de wielen op te heffen.
Kun je uitleggen wat de bottleneck van het AWD is?
Hebben de AWD versies de zelfde aandrijflijn als de XC of is dit meer op "terreinrijden" berekend.
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Iemand anders die mijn vragen van hierboven kan beantwoorden?? :(
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

bartv70 schreef:Iemand anders die mijn vragen va hierboven kan beantwoorden?? :(
1. Wielen worden bij elke beurt gewisseld van voor naar achter v.v. om profieldiepte gelijk te houden. Bij vervanging moeten dus ook alle 4 de banden worden vervangen. Als de profieldiepte zeer verschillend is, is dat dus niet gebeurd. Of je daarmee de boel aan gort draait weet ik niet, maar deze (onderhous)regel is niet voor niets ingevoerd.

2. Ik rijd veelvuldig onverhard (Roemenië) en heb geen énkel probleem. Zelfs als onverhard rijden tientallen km's lang is en er géén grote kuilen (> 4 cm diep) in zicht zijn rijd ik 80-100 km/uur op onverharde wegen, gravel, modder, stenen. Geen probleem. Wél regelmatig alle rubbers en voorwielophanging (laten) controleren/ vervangen, maar dat is logisch, moet uit de lengte of de breedte. En mijn Michelins zijn ongeëvenaard.

Op de andere vragen heb ik geen antwoord...
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

En het gaat om het "oude" AWD systeem. Vanaf 2002 (meen ik) is het nieuwe systeem eronder gekomen waarbij de verschillende profieldieptes minder belangrijk zijn.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Dries77
3rd Gear member
Berichten: 416
Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
Locatie: NH

Misschien kan je hier dat kenteken ook ff posten om andere kopers te waarschuwen?
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
Gebruikersavatar
Casimir
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 03.02.2009 - 11:24
Locatie: Kempen

Mooie garantie regeling hebben ze daar bedacht, maar volgens mij conflict deze met het Burgelijk Wetboek.
Garantie kan niet afgekocht worden. Die heb je gewoon.

Niet helemaal juist... Je kan perfect een garantieovereenkomst sluiten die de voorziene wettelijke (lees: Europese) garantie uitbreidt. Zulke overeenkomsten kunnen perfect als wederprestatie voorzien in betaling van een bepaalde geldsom.
Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

bartv70 schreef:Hoi Bart,

Ik ben niet super technisch onderlegd, maar meen je dat
verschil in profiel diepte voor en achter (max. een paar mm) er voor kan zorgen dat het AWD systeem aan gort draait?
Hoe sterk is dat systeem dan bij veelvuldig rijden op onverhard?
Zit er niet juist een differentieel op om verschillende draaisnelheden van de wielen op te heffen.
Kun je uitleggen wat de bottleneck van het AWD is?
Hebben de AWD versies de zelfde aandrijflijn als de XC of is dit meer op "terreinrijden" berekend.
De bottleneck zit bij de oude uitvoering in de visco koppeling. Hier zitten de vooras en achteras in met op het uiteinde schoepjes op de as, deze draaien als het ware vrij rond in een vloeistof. Als de achteras nu stil wordt gehouden ( voorwielen draaien door ) wordt deze vloeistof warm door de schoepjes die erdoorheen draaien, de eigenschap van de vloeistof is hoe warmer hoe dikker, wel je raad het al hoe meer slip voor tov achter hoe meer achter mee gaat doen.

Hier zit nl ook het probleem met de profieldiepte, asl dit niet gelijk is draaien de schoepjes niet op dezelfde snelheid en wordt de vloeistof warm em ja warm is meer weerstand en meer weerstand is weer warmer enz enz.

Bij terein rijden wordt het korstondig gebruikt, bij ongelijk profiel altijd.

begrijpt iemand dit nog ?
Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

godfried schreef:vandaag bij dealer geweest,

conclusie:
bus naar haakse overbrenging is versleten , tanden afgebroken ..?..
en daarom voor 95 % kans dat ook de haakse overbrenging zelf ook gesneuveld is.

kosten geraamd op 1800 euro als de haakse overbrenging ook vervangen dient te worden ( alleen al 1240 voor de haakse overbrenging)

echt balen. Na 3000 km en 6 maanden.

Heb een afspraak gemaakt met de volvo specialist waar ik haar gekocht heb, hopelijk en waarschijnlijk zal hier het kostenplaatje lager zijn.

Op een ander diagnose hoef ik niet te rekenen denk ik.

Hoewel de dealer niets opengeschroefd heeft......

O ja hydraulische modulator eenheid moet ook vervangen worden, ofwel ABS pomp, zit vast.
Kost nog eens hetzelfde....

Vandaag schijnt de meest depresieve dag van het jaar te zijn.. Hoezo ?

Als er iemand tips en of dezelfde problemen heeft gehad ?
Het is al een tijdje geleden maar nu heb ik een foto van een nieuwe bus en een versleten bus. Voor degene die hier intresse voor/in hebben.
Van de niiuwe zijn de tanden spitser als van de versleten, ongeveer de helft kleiner geworden.
nieuw.
Afbeelding
oud
Afbeelding
Gast

Zooooo, hoe is het met tanden van wat daarin komt?
Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

zo op het oog niets aan te zien ,morgen weet ik meer :wink: Het was net 17.00 uur :shock:
Gebruikersavatar
volvov70r
3rd Gear member
Berichten: 421
Lid geworden op: 22.02.2006 - 17:38
Locatie: Tussen Leiden en Haarlem

En misschien ook wel een interessante vraag: waar blijft al dat "gruis"...
V70 R 2003 GT Zilver --- jan 2009 tot nu Afbeelding
765 GLE 1985 2.8 V6 Autom Blauw Met - airco - 3e bankje --- juli 2011 tot heden Afbeelding
PV 544 1962 B18 --- sept 2012 tot heden Afbeelding
V40 2.0t Sports Edition 2004 Black Sap + leer + nav --- maart 2004 tot dec 2008 7,8 l /100 km
Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

Hakse overbrening is er nu ook onderuit en de tanden zijn ook een stukafgesleten / kleiner geworden, zodra de nieuwe er is probeer ik ook weer wat foto's te maken met de GSM

Het gruis of slijpsel blijft in de bus zitten er zit namelijk geen olie bij, in de oude bus kun je op de keering nog wat slijpsel zien zitten,In de nieuwe zit de keering nog niet in
Gebruikersavatar
C 30 T5
4th Gear member
Berichten: 808
Lid geworden op: 30.12.2006 - 23:41

Nu met foto.
nieuw
Afbeelding
oud met slijpsel :shock:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Satwilly
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 09.01.2009 - 16:20

Heb je ook info waarom de haakse overbrenging vaak als gevolg vande slijtage van de bus stuk gaat?
Ford Escort 1300
Golf Diesel 1500
Alfa Romeo Alfetta 2 liter, 2 stuks
Alfa Romeo 75 2.0 TS 2 stuks
Alfa Romeo 164 2,4 TD 2 stuks, 450.000 km
Alfa 156 2,4 JTD 412.000 km
Alfa 166 2,4 JTD 287.000 km
Zwarte Volvo V70R, met donkere 5 spaaks vind ik m toch net ff iets mooier
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2815
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

De oude bus is ook nog eens gescheurd (rechts onder)
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Veezeventig
2nd Gear member
Berichten: 91
Lid geworden op: 14.09.2005 - 22:39
Locatie: Almere

Misschien heb ik er over heen gelezen, MAAR ik ben wel eens benieuwd wie die volvo "specialist" is!!
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”