hallo iedereen,
Ik heb een 440 uit '96, 209000 op de teller, met CVT. Heb een vraag over het volgende.
Normaal als ik achteruit rijd, doe ik dat erg rustig en merk ik niets bijzonders.
Vandaag reed ik echter met een behoorlijke stoot gas naar achteren, en toen leek het wel alsof de versnellingsbak slipte, hoorde ook een soort bonk-achtig en metalig geluid onder de motorkap vandaan komen. Bij nogmaals proberen maar dan langzaam achteruit (maar ook weer niet supertraag, gewoon normaal), geen problemen. Alleen bij heel snel achteruit dus.
Iemand een idee???
Groeten, Martijn
Vraag over achteruitrijden 440
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Tip: Niet meer doen dus 
Als ik het zo hoor kan het best zijn dat je motorophanging los/aan 't eind van z'n latijn is. Zo verder komt mij even niks op in m'n gedachten... maar het is ook al vrij laat!
:morning:
Als ik het zo hoor kan het best zijn dat je motorophanging los/aan 't eind van z'n latijn is. Zo verder komt mij even niks op in m'n gedachten... maar het is ook al vrij laat!
:morning:
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07
Het slippen zou veroorzaakt kunnen worden door de olie. Te oud of te weinig olie.
Wat het ook kan zijn, en dat lijkt me het meest logische, is dat je zo hard achteruit reed, dat je aangedreven wielen (je voorwielen dus) doorslaan, ook wel spinnen genaamd.
Het lijken slippen van de bak, is in zo'n situatie normaal. De banden hebben op dat moment geen grip, maar je geeft wel gas.
Het bonken zijn je banden die als het ware een beetje beginnen te stuiteren.
Wellicht dat het daar nat en/of gedeeltelijk glad was, waardoor je banden gingen spinnen.
Mijn idee is, dat je dus TE hard op je gaspedaal hebt gestaan. :mrgreen:
Niks aan de hand dus.
Wat het ook kan zijn, en dat lijkt me het meest logische, is dat je zo hard achteruit reed, dat je aangedreven wielen (je voorwielen dus) doorslaan, ook wel spinnen genaamd.
Het lijken slippen van de bak, is in zo'n situatie normaal. De banden hebben op dat moment geen grip, maar je geeft wel gas.
Het bonken zijn je banden die als het ware een beetje beginnen te stuiteren.
Wellicht dat het daar nat en/of gedeeltelijk glad was, waardoor je banden gingen spinnen.
Mijn idee is, dat je dus TE hard op je gaspedaal hebt gestaan. :mrgreen:
Niks aan de hand dus.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 04.02.2008 - 13:41
Hoi Roderic E34T,
Ook bedankt voor het meedenken, top! Ja, dat zou het misschien ook kunnen zijn. Het gekke is dat als ik rustig achteruit rijd en dan het gas indruk tot ik vrij hard ga, er ook niks gebeurd. Alleen bij een flinke dot gas gaat ie bonken.
Ook bedankt voor het meedenken, top! Ja, dat zou het misschien ook kunnen zijn. Het gekke is dat als ik rustig achteruit rijd en dan het gas indruk tot ik vrij hard ga, er ook niks gebeurd. Alleen bij een flinke dot gas gaat ie bonken.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07
I rest my case...marrty schreef:Hoi Roderic E34T,
Ook bedankt voor het meedenken, top! Ja, dat zou het misschien ook kunnen zijn. Het gekke is dat als ik rustig achteruit rijd en dan het gas indruk tot ik vrij hard ga, er ook niks gebeurd. Alleen bij een flinke dot gas gaat ie bonken.

En als je rustig aan steeds meer gas geeft, blijven je wielen grip houden.
Met een flinke dot gas beginnen, verliezen je banden vaak hun grip.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07
Als je achteruit rijd, komt er meer druk te staan op de banden.
En wellicht dat de bak de kracht anders overbrengt als je vooruit gaat tegenover het achteruit gaan.
En wellicht dat de bak de kracht anders overbrengt als je vooruit gaat tegenover het achteruit gaan.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 04.02.2008 - 13:41
Hm, okay, dat zou kunnen ja.
Misschien kan ik het testen door de auto op de handrem te zetten, de rem in te drukken, en dan flink gas geven in zijn achteruit. Hij zou dan moeten bonken als het *niet* aan de banden lag, niet? En als ie dan niet bonkt, is er niks aan de hand.
Misschien kan ik het testen door de auto op de handrem te zetten, de rem in te drukken, en dan flink gas geven in zijn achteruit. Hij zou dan moeten bonken als het *niet* aan de banden lag, niet? En als ie dan niet bonkt, is er niks aan de hand.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07
Als je de rem goed ingetrapt houd en je dan een flinke dot gas geeft, dan zu hij niet mogen bonken...
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Zou maar voorzichtig wezen met jullie CVT bakkies. Bij een APK keuring mag je niet eens op 2500 toeren onbelast het Co gehalte meten, maar bij 1500 toeren MAX. Bak kán stukgaan bij hogere toerentallen onbelast.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07
Voor 1-malig maakt dat echt niet uit. Zeker niet als je het met beleid doet.nielo schreef:Hoe maak je snel je cvt bak op?Als je de rem goed ingetrapt houd en je dan een flinke dot gas geeft, dan zu hij niet mogen bonken
Lijkt me niet zo goed voor je bak en nergens voor nodig :roll:
Het is alleen maar om een test uit te voeren...
BTW... Het is ook een manier om juist te testen of je bak goed is.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07
Is niet onbelast.Poika schreef:Zou maar voorzichtig wezen met jullie CVT bakkies. Bij een APK keuring mag je niet eens op 2500 toeren onbelast het Co gehalte meten, maar bij 1500 toeren MAX. Bak kán stukgaan bij hogere toerentallen onbelast.
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
In wat voor context moet ik het lezen?Roderic E34T schreef: Is niet onbelast.
(Ze gaan niet met alle apparatuur in de kofferbak de weg op om die meeting te verrichten.. )
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07
Onbelast houd in dat hij in zijn N of P staat.Auk schreef:In wat voor context moet ik het lezen?Roderic E34T schreef: Is niet onbelast.
(Ze gaan niet met alle apparatuur in de kofferbak de weg op om die meeting te verrichten.. )
Als jij een dot gas geeft, terwijl de bak in vooruit of achteruit staat en met de voet op de rem, is het gewoon belast.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07
Werkt een CVT dan anders dan een normale automaat?
Bij een normale automaat, word de bak niet ontkoppelt op het moment dat je op de rem trapt namelijk.
Als je hem dan in de D of R zet en je houd rem ingedrukt en je geeft dan gas, zal de wagen reageren door iets in toeren te stijgen en je zal dan ook voelen dat de auto weg wil...
Bij een normale automaat, word de bak niet ontkoppelt op het moment dat je op de rem trapt namelijk.
Als je hem dan in de D of R zet en je houd rem ingedrukt en je geeft dan gas, zal de wagen reageren door iets in toeren te stijgen en je zal dan ook voelen dat de auto weg wil...
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Vandaar mijn vraagteken.
Ik heb me nog nooit zwaar verdiept in de automaat materie.
Maar als ik het zo snel even bedenk, bij bijvoorbeeld de M5 kun je in z'n D gewoon gas geven wat je wilt wanneer je de rem ingetrapt houdt. Dan wil die niet weg. Nu weet ik niet of dat een goede vergelijking is met de CVT bak?!
Ben er wel benieuwd naar eigenlijk! Een mens is nooit te oud om te leren
Ik heb me nog nooit zwaar verdiept in de automaat materie.
Maar als ik het zo snel even bedenk, bij bijvoorbeeld de M5 kun je in z'n D gewoon gas geven wat je wilt wanneer je de rem ingetrapt houdt. Dan wil die niet weg. Nu weet ik niet of dat een goede vergelijking is met de CVT bak?!
Ben er wel benieuwd naar eigenlijk! Een mens is nooit te oud om te leren
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT
