Vraag over achteruitrijden 440

Alles over de 440 / 460
marrty
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04.02.2008 - 13:41

hallo iedereen,

Ik heb een 440 uit '96, 209000 op de teller, met CVT. Heb een vraag over het volgende.

Normaal als ik achteruit rijd, doe ik dat erg rustig en merk ik niets bijzonders.

Vandaag reed ik echter met een behoorlijke stoot gas naar achteren, en toen leek het wel alsof de versnellingsbak slipte, hoorde ook een soort bonk-achtig en metalig geluid onder de motorkap vandaan komen. Bij nogmaals proberen maar dan langzaam achteruit (maar ook weer niet supertraag, gewoon normaal), geen problemen. Alleen bij heel snel achteruit dus.

Iemand een idee???

Groeten, Martijn
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Tip: Niet meer doen dus :wink:

Als ik het zo hoor kan het best zijn dat je motorophanging los/aan 't eind van z'n latijn is. Zo verder komt mij even niks op in m'n gedachten... maar het is ook al vrij laat!


:morning:
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
marrty
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04.02.2008 - 13:41

Bedankt voor het meedenken?
Als het de motorophanging is, is dat dan een dure grap om te laten repareren?

iemand nog andere suggesties over wat dit zou kunnen zijn?
Roderic E34T
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07

Het slippen zou veroorzaakt kunnen worden door de olie. Te oud of te weinig olie.

Wat het ook kan zijn, en dat lijkt me het meest logische, is dat je zo hard achteruit reed, dat je aangedreven wielen (je voorwielen dus) doorslaan, ook wel spinnen genaamd.

Het lijken slippen van de bak, is in zo'n situatie normaal. De banden hebben op dat moment geen grip, maar je geeft wel gas.

Het bonken zijn je banden die als het ware een beetje beginnen te stuiteren.

Wellicht dat het daar nat en/of gedeeltelijk glad was, waardoor je banden gingen spinnen.

Mijn idee is, dat je dus TE hard op je gaspedaal hebt gestaan. :mrgreen:

Niks aan de hand dus.:wink:
marrty
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04.02.2008 - 13:41

Hoi Roderic E34T,
Ook bedankt voor het meedenken, top! Ja, dat zou het misschien ook kunnen zijn. Het gekke is dat als ik rustig achteruit rijd en dan het gas indruk tot ik vrij hard ga, er ook niks gebeurd. Alleen bij een flinke dot gas gaat ie bonken.
Roderic E34T
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07

marrty schreef:Hoi Roderic E34T,
Ook bedankt voor het meedenken, top! Ja, dat zou het misschien ook kunnen zijn. Het gekke is dat als ik rustig achteruit rijd en dan het gas indruk tot ik vrij hard ga, er ook niks gebeurd. Alleen bij een flinke dot gas gaat ie bonken.
I rest my case... 8)

En als je rustig aan steeds meer gas geeft, blijven je wielen grip houden.
Met een flinke dot gas beginnen, verliezen je banden vaak hun grip. :wink:
marrty
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04.02.2008 - 13:41

Maar... aan de andere kant: met vooruitrijden met een flinke dot gas is er ook niks aan de hand... alleen bij achteruit rijden. Is dat niet vreemd? Moeten de banden ook niet gaan bonken bij vooruit rijden?
Roderic E34T
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07

Als je achteruit rijd, komt er meer druk te staan op de banden.

En wellicht dat de bak de kracht anders overbrengt als je vooruit gaat tegenover het achteruit gaan.
marrty
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04.02.2008 - 13:41

Hm, okay, dat zou kunnen ja.
Misschien kan ik het testen door de auto op de handrem te zetten, de rem in te drukken, en dan flink gas geven in zijn achteruit. Hij zou dan moeten bonken als het *niet* aan de banden lag, niet? En als ie dan niet bonkt, is er niks aan de hand.
Roderic E34T
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07

Als je de rem goed ingetrapt houd en je dan een flinke dot gas geeft, dan zu hij niet mogen bonken...
marrty
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 04.02.2008 - 13:41

OKay dat ga ik 'ns proberen vanmiddag!
nielo
3rd Gear member
Berichten: 456
Lid geworden op: 01.11.2006 - 20:10
Locatie: amsterdam

Als je de rem goed ingetrapt houd en je dan een flinke dot gas geeft, dan zu hij niet mogen bonken
Hoe maak je snel je cvt bak op?
Lijkt me niet zo goed voor je bak en nergens voor nodig :roll:
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Zou maar voorzichtig wezen met jullie CVT bakkies. Bij een APK keuring mag je niet eens op 2500 toeren onbelast het Co gehalte meten, maar bij 1500 toeren MAX. Bak kán stukgaan bij hogere toerentallen onbelast.
Roderic E34T
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07

nielo schreef:
Als je de rem goed ingetrapt houd en je dan een flinke dot gas geeft, dan zu hij niet mogen bonken
Hoe maak je snel je cvt bak op?
Lijkt me niet zo goed voor je bak en nergens voor nodig :roll:
Voor 1-malig maakt dat echt niet uit. Zeker niet als je het met beleid doet.
Het is alleen maar om een test uit te voeren...

BTW... Het is ook een manier om juist te testen of je bak goed is. :wink:
Roderic E34T
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07

Poika schreef:Zou maar voorzichtig wezen met jullie CVT bakkies. Bij een APK keuring mag je niet eens op 2500 toeren onbelast het Co gehalte meten, maar bij 1500 toeren MAX. Bak kán stukgaan bij hogere toerentallen onbelast.
Is niet onbelast. :wink:
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Roderic E34T schreef: Is niet onbelast. :wink:
In wat voor context moet ik het lezen?

(Ze gaan niet met alle apparatuur in de kofferbak de weg op om die meeting te verrichten.. )
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Roderic E34T
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07

Auk schreef:
Roderic E34T schreef: Is niet onbelast. :wink:
In wat voor context moet ik het lezen?

(Ze gaan niet met alle apparatuur in de kofferbak de weg op om die meeting te verrichten.. )
Onbelast houd in dat hij in zijn N of P staat.

Als jij een dot gas geeft, terwijl de bak in vooruit of achteruit staat en met de voet op de rem, is het gewoon belast. :wink:
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Dan is 'ie toch "ontkoppeld" dus niet belast omdat jij de rem inhoudt?
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Roderic E34T
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 03.02.2009 - 21:07

Werkt een CVT dan anders dan een normale automaat?

Bij een normale automaat, word de bak niet ontkoppelt op het moment dat je op de rem trapt namelijk.
Als je hem dan in de D of R zet en je houd rem ingedrukt en je geeft dan gas, zal de wagen reageren door iets in toeren te stijgen en je zal dan ook voelen dat de auto weg wil...
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Vandaar mijn vraagteken.

Ik heb me nog nooit zwaar verdiept in de automaat materie.

Maar als ik het zo snel even bedenk, bij bijvoorbeeld de M5 kun je in z'n D gewoon gas geven wat je wilt wanneer je de rem ingetrapt houdt. Dan wil die niet weg. Nu weet ik niet of dat een goede vergelijking is met de CVT bak?!

Ben er wel benieuwd naar eigenlijk! Een mens is nooit te oud om te leren :wink:
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”