Portierschakelaar

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
willems70
1st Gear member

Met regelmaat van de klok merk ik aan de binnenverlichting dat er ergens een deur ziet goed dicht zit. Ze zitten wel goed dicht, maar kennelijk werkt de portierschakelaar links acher niet goed meer werkt. Ik kan het ding echter niet vinden. Wie weet de lokatie van deze schakelaar?

Willem
S70
2.5
full options
Ludo
6th Gear member

de microswitch zit in het portierslot verwerkt.
voor zover ik weet bij de S/V70 niet los te vervangen.
zoek eens op het 850 forum op 'microswitch', daar staat meer te lezen hierover.
willems70
1st Gear member

bedankt! ik zal het slot er eens uithalen.
S70
2.5
full options
Volvo fan
2nd Gear member

Ik denk er ook last van hebben. Laat ff weten of het een redelijke klus is om zelf te doen.

Gr. Volvo fan
den toerist
5th Gear member

Ik heb er al een paar keer last van gehad bij mijn achterklep (V70)
Dus eveneens de microswitch die even blijft hangen als het ware, waardoor de kofferverlichting blijft branden.
Na enkele dagen verdwijnt dat euvel zonder er iets aan te moeten doen.
Het stoort me niet omdat ik dan gewoon de kofferverlichting uitschakel.
De binnenverlichting daarentegen is wel wat anders. :wink:
M_Bruinsma
1st Gear member

Toen ik mijn auto had gekocht 9 maanden geleden bleek dat de sensor in het rechter portier af en toe happerde, eigenwijs dat ik was heb ik dit vervolgens verholpen met een combinatie van remmenreiniger en WD40, terwijl ik nog garantie had ....
Maar goed het probleem is al die tijd weg geweest en afgelopen week begon de sensor opeens wel heel moeilijk te doen. Dus heb ik besloten om het dit keer eens grondig aan te pakken

Hier een kleine beschrijving met foto's over hoe je bij de sensor kan komen en hoe het probleem op te lossen is.

Zet als eerste de radio aan op jouw favoriete zender

Vervolgens het demonteren van het deurpaneel, haal het raamwerk om de deurgreep weg. Vadis adviseert een kromme schroevendraaier, Ik heb een steeksleutel gebruikt (ideale hefboom en geen schade aan deurpaneel).

Vervolgens 1 schroef bij de handgreep loshalen (torx). Haal daarna het klepje bij de spiegel weg.

Het paneel is nu makkelijk los te halen, begin met het aan de onderkant losklikken van het paneel, kwestie van beheerst trekken. Vervolgens kan je eenvoudig het paneel omhoog schuiven, stekkers loshalen en paneel verwijderen.

Haal het afdek kapje weg en voila, het slot.

Haal de twee stekkers van het slot af en draai aan de buitenkant de twee torx 30 schroeven los. Haal vervolgens ook het rode instaplampje eruit om wat meer bewegingsvrijheid te creeeren. Duw het slot naar beneden en door het scheef te houden kan hij net langs de raamgeleider.

Haal vervolgens op deze manier het slot uit de deur.

Een snelle blik op het slot laat de boosdoener zien. Hier zie je links de microswitch voor de instapverlichting, en rechts de sensor voor het slot. Op de foto staat het slot in principe ondersteboven, vanaf de deur gezien zitten de sensoren dus onderop. De sensoren zien eruit alsof ze niet (makkelijk) los te vervangen zijn.

De oplossing was een klein plastic plaatje tussen de sensor en het plastic onderdeel zetten, hierdoor word de sensor net iets verder indgedrukt waardoor het weer functioneert. Plastic stukje kwam van de blister die bij de seconde lijm zat

Voor

Na

Ik hoop dat de mensen die met het zelfde probleem zitten hier iets aan hebben! Met het juiste gereerdschap bij de hand ben je met rustig werken binnen anderhalf uur klaar.

zie ook http://www.volvo850forum.nl/index.php?topic=17069.0
MY06 S80 D5 >200pk & >450nm 190.300km &
MY90 V70 2,5D 388.750km
M_Bruinsma
1st Gear member

Is niet mijn eigen verhaal, maar hier moet je wel wat mee kunnen!

Ik ga het als t weer wat beter is ook doen bij beide achterdeuren!

Groeten & succes Maarten
MY06 S80 D5 >200pk & >450nm 190.300km &
MY90 V70 2,5D 388.750km
VolvoSven
1st Gear member

Ook ik heb het microswitchprobleem. Ik vraag me af: Die twee connectoren die op het slot zitten...weet iemand waar die precies voor dienen? Bijv. de één voor de motor die je CV laat werken, en de ander voor het uitlezen van de microswitches?

In dat geval zou je één van de twee stekkers los kunnen halen, en zit de desbetreffende deur niet meer in het binnenverlichtingcircuit, maar wel in die van de CV.....Maar ik ga toch eerst een stukje plastic bij de microswitch plaatsen. Als ik het weet kom ik er op terug.
w00d
2nd Gear member
Contacteer:

willems70 schreef:Met regelmaat van de klok merk ik aan de binnenverlichting dat er ergens een deur ziet goed dicht zit. Ze zitten wel goed dicht, maar kennelijk werkt de portierschakelaar links acher niet goed meer werkt. Ik kan het ding echter niet vinden. Wie weet de lokatie van deze schakelaar?

Willem
Bedankt voor het stellen van mijn vraag! Heb exact hetzelfde probleem, maar klinkt dus als een leuk klusjes voor wat warmer weer.
Volvo 460 2.0i '94
Ford Focus Gia 2.0 '00
Skoda Fabia Combi 1.3 (3 cilinders :P) '11
Volvo s70 2.5 Comfort '99

Bezoek ook eens www.kattentips.nl voor tips en de leukste spullen voor je kat.
Of als je alles wilt weten over gezonde voeding en afvallen: www.debestedieten.nl
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”