is het nodig om het ontstekings tijdstip te controleren met een stroboscoop en timing op het vliegwiel,zo ja hoeveel graden moet hij dan staan?
het is een 1.8i single injectie bu motor
ontsteking
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Is het nodig? Hangt ervanaf... Loopt je motor flink waardeloos
dan moet je het controleren anders is het niet echt de moeite waard.

Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Volgens mij kun je bij geen enkele volvo 440 de timing verstellen, enkel controleren. Als tie slecht loopt zoek ik eerst andere oorzaken. De sensor zou je kunnen verdenken, dus poetsen of vervangen kan, maar er zijn tal van andere oorzaken denkbaar.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Nee, hoef je niet te controleren. Is allemaal electronisch geregeld. De pingelsensor regelt het ontstekingstijdstip perfect af. Deze vervroegd de ontsteking maximaal. Detecteerd de sensor pingelen dan verlaat hij de ontsteking weer zodat het ontstekingstijdstip altijd optimaal is afgestemd op de getankte brandstof (octaangehalte van de brandstof). De pingelsensor zit tussen bougie 2&3. Als de sensor defect is dan neemt de ecu een noodprogramma aan zodat er geen schade aan de zuigers kan ontstaan door pingelen. Je zal dan alleen vermogensverlies merken.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 20.06.2008 - 23:33
- Locatie: Groningen city
kleine aanvulling, een stemmetje in mijn hoofd heeft me ooit verteld(of was het een monteur, lastig die persoonlijkheidsstoornissen) dat je ook een elektronisch geregelde inspuiting in geval van problemen even moet controleren.
soms lijkt het namelijk een timing-probleem, maar kan wel iets compleets anders zijn!
Verder, zoals gewoonlijk, is irolls antwoord uiterst dekkend en correct wat mij betreft.
Owja, je kunt overigens perfect op de noodloop rijden
heb ik met mijn(ex) 440 ook 2 weken gedaan, omdat eoa kluns de pingelsensor niet had aangesloten 
vond hem al wat matig accelereren... verbuik dook ook naar 1:8 (lpg)
soms lijkt het namelijk een timing-probleem, maar kan wel iets compleets anders zijn!
Verder, zoals gewoonlijk, is irolls antwoord uiterst dekkend en correct wat mij betreft.
Owja, je kunt overigens perfect op de noodloop rijden


vond hem al wat matig accelereren... verbuik dook ook naar 1:8 (lpg)
1996 440 1.6i Nu mijn pa's project 235000 & going on
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo
282000 & going very strong
1995 Ford Mondeo 1.8 16V Estate, mijn volgende wordt weer volvo

- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Je kan het onstekings tijdstip alleen controleren met een strobo. Je kan de onsteking echter niet afstellen. Voor de B18U handgeschakeld is het 10graden en met CVT is het 15graden voorontsteking.kleine aanvulling, een stemmetje in mijn hoofd heeft me ooit verteld(of was het een monteur, lastig die persoonlijkheidsstoornissen) dat je ook een elektronisch geregelde inspuiting in geval van problemen even moet controleren.
hoe weet je of de pingelsensor nog goed werkt?
Diagnose box uitlezen. Je hebt een B18U met Siemens Fenix 3B ecu, dus daar zit er een in. Code 143 of 244 uitlezing in socket#2. De sensor zelf kan je niet doormeten, je kan alleen de bedrading en stekker controleren.