ik ben van plan om de c30 een half jaartje ergens op te slaan en dus niet te gebruiken.
maar waar moet je allemaal op lette voordat je dat gaat doen.
ik weet wel dat je de accu dan los moet halen en de auto goed schoon maken maar wat nog meer?
Om een "stilstaande" wagen zo goed mogelijk te bewaren:
- batterij loskoppelen en aan een druppellader hangen. Die zorgt ervoor dat de batterij constant zachtjes wordt ontladen en bijgeladen, wat de levensduur serieus verlengt
- auto wegzetten met goede, verse olie erin (zodat er geen vuil kan bezinken onderin de motor)
- probeer toch minstens een paar keer per jaar eens goed met de auto te rijden (motor goed warm stoken), dit om te vermijden dat remmen en andere bewegende delen gaan vastzitten, en om vervorming van de banden tegen te gaan)
- zet eventueel vochtvreters in en rond de auto, om roest te vertragen
- olie idealiter 1x per jaar verversen
- hou ook de vervangtermijn van je distributieriem in de gaten, die verslijten ook door ouder te worden, kan een dure grap zijn als je met een versleten riem de baan op gaat
Als je wagen daar al een tijdje staat en je gaat opnieuw mee op de weg, rem dan vooraleer je op snelheid bent een paar keer. Als je auto stilstaat, dan zullen de remvlakken in min of meerdere maten roesten (zeker bij schijven). Het roest zorgt voor een verminderde remwerking. Dus vooraleer op de openbare weg te komen zou ik eerst op de oprit een aantal keer remmen terwijl de wagen bolt, een beetje het roest er af schuren.
Als je voor een lange termijn de wagen stockeert, dan kan het ook geen kwaad alle deuren end op een kier te zetten. Dan kunnen de rubberdichtingen namelijk niet aan de deur of kofferklep gaan kleven. Nadeel is natuurlijk dat dit enkel kan in een stofarme en ongediertevrije omgeving.
En zelfs al ga je de wegenbelasting schorsen en de verzekering opschorten, dan staat dat ding daar maar in waarde te verminderen... Zielig hoor, zo'n auto moet rijden!
Olie verversen is niet om het vuil niet te laten bezinken, maar om verzuring van de olie tegen te gaan.
Als de gebruikte olie langere tijd stil staat oxideert de onverbrande brandstof in de olie met zuurstof. Hierdoor "kan" er schade optreden aan het inwendige van de motor.
Beste is dus voor je hem wegzet goed warm te rijden, daarna olie eruit, nieuwe olie en oliefilter erin. Na 6 maanden is de olie die je erin stopt nog prima te gebruiken.
Echte fanaten stoppen er tijdens de stilstand een goedkope olie in. als je dan terugkomt dan auto warmrijden, olie weer aftappen en met "dure" olie vullen.
Als je de auto ziet als een vervoermiddel en je je niet zo druk maakt om de binnenkant van je motor kun je de olie ook laten voor wat hij is.
Keuzes-keuzes-keuzes.
Brandstof kan zonder toevoeging normaliter wel blijven zitten. De kleine hoeveelheid verdampte energie zal je niet zo snel merken,
een C30 komt eraan, maar welke kleur is nog de vraag.
het wordt een C30 DRIVe 1.6D, cosmic white, zaurak DC, Falsterbo off black,hard load cover, AQS
zoon filter kost ongeveer 60 euro bij elke tunings zaak.
ik merkte wel dat de auto wat makkelijk van zijn plaats ging.
ik heb het er azelf in gedaan was in 5min klaar.
ik heb de mijn bij http://www.efkaimport.nl besteld. Binnen een aantal dagen in de bus. Installeren is ook echt een makkie. 2 schroeven los cartridge van de filter eruit, vervagen en terugplaatsen. Ongeveer 5 minuten werk
Ik weet dat het mij verder niks aan gaat, maar hoe kun je zo'n wagen betalen als je 22 bent? Ik zou jaloers zijn als ik op moderne auto's viel, gelukkig doe ik dat niet en is mijn motto "zolang het onder de 1000 euro is".
Dat is me met de 3,4 en 7 serie al gelukt, alleen de 240 was daar iets boven
Maarem als je hem echt wilde opslaan, moet je er minimaal iedere 2 weken wel even een rondje meerijden. En een doek eroverheen, stof is ook een vervelend goedje
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)