paar vraagjes S80 2.4T

Plaats reactie
sportfan27
2nd Gear member

Hallo iedereen , ik heb een paar vraagjes over mijn S80 2.4T automaat uit 2000.
Ik heb de auto nu 2 weken en bevalt prima maar ik wil wat weten over het volgende :

- wat is de normale stand van de temperatuur meter ? In mijn vorige auto (bmw) stond deze altijd stijf in het midden, bij de volvo staat ie bijna in het midden (1 streepje ervoor) , als de auto langer stilstaat dan loopt ie op tot presies in het midden, is dit normaal of moet ik denken aan een thermostaat die niet 100% goed werkt ? Kachel werkt overigens gewoon goed.

- Als ik bijv voor een rood stoplicht sta en de auto in Drive heb staan met de voet op de rem dan hikt het stationair toerental af en toe , als de auto in P of N staat dan heb ik er geen last van , dan loopt ie gewoon goed , alleen in D doet ie het , even hikt het toerental naar 1000 rpm en zakt dan meteen weer terug naar +-700 rpm , motor loopt verder als een trein , pakt goed op enz.

- kan het kloppen dat je het geluid (fluiten) van de (low pressure) turbo helemaal niet hoord in de auto tijdens het rijden ?

alvast bedankt voor de reacties .
Afbeelding Volvo S80 2.4T Limited Edition
Gast

Zou kunnen dat de thermostaat niet goed werkt, meter moet constant in het midden staan.
Kosten zijn niet hoog voor vervangen.
Let op: sommige Volvo-dealers beweren dat het hele thermostaathuis vervangen dient te worden.
Dat is niet juist, dit geldt alleen voor D5 motoren, waarom ben ik nog niet achter.
FrankS60
5th Gear member

Die turbo hoor je inderdaad amper tot niet, je moet weten welk geluid je probeert te horen om het te herkennen. Je zult hem wel horen afblazen als je er een open luchtfilter op zet (heb ik ook op de 60).
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
hollander
3rd Gear member

Volgens mij is het heel normaal dat de temperatuur meter iets schommeld. De koelventilator heeft een onder en bovengrens om te moeten gaan werken (koelen). Als je stilstaat heb je geen rijwind en zal de radiator niet zoveel koelen wat tot gevolg geeft dat de temp wat oploopt. Daarna zal de koelven in werking gaan treden.
Peter
sportfan27
2nd Gear member

hollander schreef:Volgens mij is het heel normaal dat de temperatuur meter iets schommeld. De koelventilator heeft een onder en bovengrens om te moeten gaan werken (koelen). Als je stilstaat heb je geen rijwind en zal de radiator niet zoveel koelen wat tot gevolg geeft dat de temp wat oploopt. Daarna zal de koelven in werking gaan treden.
Peter
bedankt voor je reactie maar de werking van de fan weet ik zelf ook. :D
Het gaat erom dat ie bij het rijden niet altijd in het midden staat , soms wel en soms niet , en bij 1 minuut voor het stoplicht staan met een buitentemperatuur van 8 graden slaat de fan nog niet aan hoor .
Ik heb al aardig wat merken auto,s gehad en normaal staat de wijzer altijd strak in het midden en zal ie bij warm weer en lange stilstand iets oplopen totdat de fan aanspringt maar daar is hier nog geen sprake van, denk toch dat de thermostaat niet geheel in orde is .
Afbeelding Volvo S80 2.4T Limited Edition
dreday
2nd Gear member

hallo

bij mij maak het niet uit wat ik doe staat altijd in de midden.

maar wat bepalend is, wat voor thermostaat erin zit.
heb je een koudere, zal de meter iets voor het midden staan.
heb je een std, zal die in dit geval exact in het midden staan.

en het fan verhaal klop wel een beetje. bij somige merken
gaat de thermostaat erder open dan de fan gaat draaien. dan
zie je idd dat de meter een klein tikeltje op en neer gaat. voor een stoplicht bvb. of langer stil staan met draaiende motor.

maar bij mijn volvo staat die exact in het midden altijd.

mijn advies is om tog de thermostaat te vervangen.

voor het geval komt dat die in eens in het rood staat.
dan zijn de omkosten niet meer te over zien.

dat afblazen hoor je ok met een std luchtfilter. bij even meer gas te geven bij lagen toeren, en dan gas in een keer los te laten hoor je een puff. doodgewoon het afblazen van de turbo.

sucses

mvg dre
Plaats reactie

Terug naar “S80”