[Amazon] Dynamo werkt niet meer

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
DrBumQuist
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 15.02.2009 - 21:58
Locatie: Breda

Afgelopen weekend is mijn dynamo ermee op gehouden. Bijna stilstaan op de moerdijkbrug om 1 uur 's nachts is geen pretje. Ik had die hele dag gereden (zo'n 300km). 's Avonds viel het me op dat het AMP lampje steeds harder ging branden en de verlichting steeds zwakker werd. Je zou zeggen dat ik bij een defecte dynamo eerder op de dag al problemen gehad zou moeten hebben.

Ik denk dus dat het ding stuk is. Ik heb bij een stationair toerental geen voltage kunnen meten op de gebruikelijke aansluitpunten.

Nu heb ik het ding eens uit elkaar gehaald, maar zie niets bijzonders. Ik weet ook niet precies wat er kapot zou kunnen zijn.

Een bekende van me gaf aan dat dit type dynamo sowieso te weinig vermogen heeft bij wat meer vraag naar stroom. De vraag is dan ook of het beter is het ding te vervangen of kan ik met een reparatie uit de voeten en zo ja, hoe?

Foto's van de dynamo:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

mogelijk is het anker stuk (het anker is de laatste foto)

je moet eens meten op die 2 koperen ringetjes of deze doorgeven naar elkaar
Afbeelding

geven ze door is het anker nog goed ,
geven ze niet door is het anker stuk (is niet herstelbaar voor zover ik weet)

is deze nog wel goed kunnen de kooltjes op of versleten zijn ..

ook kunnen ze vastzitten probeer er eens tegen te duwen en te voelen of deze nog goed bewegen


Afbeelding
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Ankers willen inderdaad wel verslijten al is het wel zeldzaam. Je kunt dit duidelijk zien wanneer de koolborstels weinig raakvlak hebben op het anker.

Naast de koolborstels kan ook de spanningsregelaar de geest gegeven hebben.

De spanningsregelaar lijkt mij het meest voor de hand liggende, deze vertonen de eerste momenten rare spanningen en daarna stoppen ze er in één klap mee.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Waarschijnlijk je spanningsregelaar, kosten incl nieuwe koolborstel ~ 25 euro.
DrBumQuist
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 15.02.2009 - 21:58
Locatie: Breda

De kooltjes veren nog wel, maar zijn niet van dezelfde lengte. Misschien dus teveel afgesleten. De spanningsregelaar zit waarschijnlijk ook in dat 'losse' gedeelte wat je er op de foto's bij ziet hangen? Is dat nog door te meten? Wellicht is het ding stuk.

In dat geval kan ik dat vervangen. Ik zal vanavond de koperen ringen ook eens doormeten.

Maar een andere vraag; geeft dit type dynamo wel genoeg capaciteit? Dat mijn AMP lamptje continu oplicht vind ik wel zorgelijk.

Dan is het wellicht misschien een beter idee om een hele nieuwe te kopen.
Gebruikersavatar
volvov40t4
3rd Gear member
Berichten: 265
Lid geworden op: 30.11.2005 - 17:43
Locatie: noord-brabant

Bij mijn amazon gaat het lampje ook zwak branden als je veel stroom vraagt. Ik bedoel dus dimlicht, blower op 2. Verder geen problemen.

Komt dit wellicht door een hapering ergens anders in het systeem? Ik heb zover ik weer trouwens nog een gelijkspanningsdynamo.

Gr, Jules
Volvo Amazon 121 B18 1966 LPG
LandRover Defender 90 TD5 1999

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Bij een amazon met gelijkstroom is dat normaal. Geen zorgen over maken!
Als-ie stationnair draait, gloeit het lampje ook heel zwak.

(Als je er meer electrische zaken aan gaat hangen, is de laadstroom van de dynamo niet meer voldoende, maar dan heb ik het over extra lampen, achterruitverwarming etc. Dan zul je een alternator moeten kopen en monteren.)
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
DrBumQuist
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 15.02.2009 - 21:58
Locatie: Breda

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of de dynamo gelijkstroom is. De twee ringetjes heb ik doorgemeten, deze geven verbinding. Waarschijnlijk zijn de kooltjes op, de één is wat langer dan de ander.

Bij de gangbare winkels (scandcar, nordicar, volvoklassiekers) vind ik alleen maar nieuwe dynamo's.. enig idee welk onderdeel het is voor dit type?
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Als ie "kort en dik" is het een alternator (wisselstroom) en als hij "lang en dun" is, is het.......juist! Die van jou lijkt me een alternator.

Van wat voor auto komt-ie af? En welk bouwjaar?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
DrBumQuist
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 15.02.2009 - 21:58
Locatie: Breda

whitehorsekart schreef:Als ie "kort en dik" is het een alternator (wisselstroom) en als hij "lang en dun" is, is het.......juist! Die van jou lijkt me een alternator.

Van wat voor auto komt-ie af? En welk bouwjaar?
Amazon P130 ('64)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Die heeft waarschijnlijk een externe spanningsregelaar. Ziet eruit als een groot hoog relais, ik weet niet waar die bij de ama precies zit, maar meestal tegen het spartbord aan. Bij mijn ES links in het midden. En dat de koolborstels verschillen in lengte is normaal. Als de kleinste minder als een cm is vervangen. Is waarschijnlijk een Bosch 35amp altenator, kan je op de behuizing misschien nog terug vinden. Je kan een zwaardere 55 amp altenator inbouwen met een ingebouwde spanningsregulator. Kost iets van rond de €150.
Gebruikersavatar
volvov40t4
3rd Gear member
Berichten: 265
Lid geworden op: 30.11.2005 - 17:43
Locatie: noord-brabant

Alternator heb ik inderdaad al liggen. Deze kreeg ik bij de koop. Dit is volgens mij echter een type zonder spanningsregulator. Deze zal ik dan nog apart aan moeten schaffen en monteren.
Heb volgens mij ergens in mijn boeken ook een conversie plaatje gevonden. Gaat nog wel ff duren, maar zodra ik aan extra lampen toe ben..Dan zal ik het maar doen begrijp ik.

iig bedankt voor de info.
Gr, Jules
Volvo Amazon 121 B18 1966 LPG
LandRover Defender 90 TD5 1999

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Het makkelijkst is toch een nieuwe kopen met de regelaar erin. Een gewone kost rond de 90 euro.
Als je een B18 motor hebt, moet je nog wél een extra steuntje kopen om de alternator vast te kunnen zetten. Electrisch aansluiten is een makkie: één draad naar de startmotor en één naar het laadlampje. De rest van de draden vervalt.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
volvov40t4
3rd Gear member
Berichten: 265
Lid geworden op: 30.11.2005 - 17:43
Locatie: noord-brabant

ok, misschien wel verstandig voor een electro leek (i'm still learning though)..Begreep van IRoll dat een met spanningregulator 150,- euri was...

Gr, Jules
Volvo Amazon 121 B18 1966 LPG
LandRover Defender 90 TD5 1999

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Ja, de 55 amp misschien, maar de standaard is iets van 35 amp. Da's zat!
Kijk maar eens op Scandcar.nl of Nordicar.nl

ps ik heb hem ooit ingeruild, daarom was hij misschien goedkoper?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
DrBumQuist
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 15.02.2009 - 21:58
Locatie: Breda

Inmiddels heb ik een nieuwe dynamo gekocht. (65amp, scandcar). Alleen nu nog zoeken naar een V-snaar. Heb nu een 10*888, die is te kort. Had ik niet verwacht, omdat ze bij Scandcar aangaven dat mijn huidige V-snaar lang genoeg moest zijn.
DrBumQuist
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 15.02.2009 - 21:58
Locatie: Breda

Nou het werkt allemaal weer hoor. Heb er wel weer een wat langere V-snaar op moeten zetten. (925mm).

Mijn AMP lampje blijft wel (nog steeds) branden, ik weet niet hoe dit komt... Ik heb overigens wel het idee dat de accu goed geladen wordt. Kan iemand het principe van dit AMP lampje uitleggen? Dan helpt wel bij de foutopsporing.

Wat ik me ook afvroeg. Op de dynamo zit nog een extra aansluiting, namelijk 'W' Waar is deze voor? Wat ik toe nu toe denk is t.b.v. het aansluiten van een toerenteller.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

B+ is constante spanning
D+ is lampje aansluiting
W is toerenteller
DrBumQuist
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 15.02.2009 - 21:58
Locatie: Breda

Inmiddels werkt alles bij mij perfect. Het AMP lampje brandde omdat het kabeltje ergens beschadigd was, deze heb ik vervangen.

De dynamo levert voldoende vermogen, met ruitenwissers, lampen, blower en radio aan draait het prima :)

Bedankt voor alle hulp hier.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

Mooi werk!
Veel plezier met je Amazon!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”