Hallo mijn volvo 145 uit '70 heeft een benzine en temp meter die steeds op en neer gaan,, als ik hem net start geeft hij goed aan benzine bijna vol zoals het hoort en temp op koud,, dan gaan we rijden en zakt de benz meter loopt de temp iets op en gaan dan samen weer terug naar links in de hoek,,, in het begin zat ik wat terommelen achter het dashboard en gaven ze weer goed aan maar dat werkt ook niet meer ..
Weet iemand of dat teverhelpen is in het dashboard en of je deze er makkelijk uit krijgt., ik wil namelijk wel graag weten of de motor niet tewarm word..
mvg dave timmers:)
dashboard meters??
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: 11.03.2008 - 07:09
Ik ken de tellerunits van de 100 serie niet maar zit er bij jou op de achterkant niet toevallig een goudkleurig rechthoekig blokje ?
Ik ben de naam van die weerstand even kwijt maar als die defect is dan gaan je benzine- en temperatuurmeter in combinatie raar doen
Ik ben de naam van die weerstand even kwijt maar als die defect is dan gaan je benzine- en temperatuurmeter in combinatie raar doen

- dave145
- 2nd Gear member
- Berichten: 99
- Lid geworden op: 17.10.2008 - 15:59
het is een rechthoekig dachboard met een lijn rechte snelheids meter,, en links achter de tellerklok zit wel een ijzeren spiraal, maar is die niet om de verlichting in de tellerkast te dimmen?? die doet ook raar als ik aan het knopje draai.
dave
dave
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 11.03.2009 - 12:24
Hallo Dave,
Ik las je meter probleem en vroeg me af of je het al opgelost hebt?
Ik las je meter probleem en vroeg me af of je het al opgelost hebt?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
ik heb nu pas mn eerste volvo waar alle meters het normaal van doen.
heb een 360 gehad, daar trilde alle meters van. de 240 had kromme wijzers door hitte. de 460 trilde tot de 60 km per uur. verder sloeg de aanduiding van de 240 nergens op. op de snelweg was de tank nagenoeg leeg en in stadsverkeer zat de auto weer vol.
mn huidige 740 van 85 geeft alles goed aan.
niet fijn, maar redelijk bekende kwaal bij verschillende volvo modellen. spoelen beginnen uitgewerkt te raken denk ik.
heb een 360 gehad, daar trilde alle meters van. de 240 had kromme wijzers door hitte. de 460 trilde tot de 60 km per uur. verder sloeg de aanduiding van de 240 nergens op. op de snelweg was de tank nagenoeg leeg en in stadsverkeer zat de auto weer vol.
mn huidige 740 van 85 geeft alles goed aan.
niet fijn, maar redelijk bekende kwaal bij verschillende volvo modellen. spoelen beginnen uitgewerkt te raken denk ik.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 11.03.2009 - 12:24
Achterop de teller-unit zit een rechthoekig metalen huisje van 3x1,5 cm.
Hierin zit in het geval van de 145 een mechanisch spanningsregelaartje. Deze werkt op het bimetaal principe Als het goed is maakt hij van 12V 10V. De temperatuur en benzinemeter werken beide op deze 10V.
Nagenoeg al deze mechanische regelaars gaan defect, worden onnauwkeurig.
Wat later, ik schat eind jaren 80, werden er electronische gebruikt. Deze gaan zelden defect. Het optische verschil tussen beide is een klein schroefje in het isolatieplaatje aan de onderzijde. Dit schroefje heeft alleen het oude type.
Hierin zit in het geval van de 145 een mechanisch spanningsregelaartje. Deze werkt op het bimetaal principe Als het goed is maakt hij van 12V 10V. De temperatuur en benzinemeter werken beide op deze 10V.
Nagenoeg al deze mechanische regelaars gaan defect, worden onnauwkeurig.
Wat later, ik schat eind jaren 80, werden er electronische gebruikt. Deze gaan zelden defect. Het optische verschil tussen beide is een klein schroefje in het isolatieplaatje aan de onderzijde. Dit schroefje heeft alleen het oude type.
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 11.03.2009 - 14:15
Ik heb een 144 met hetzelfde probleem, grappig om te lezen dat ik niet de enige ben. Kun je die elektronische spanningsregelaar er ook in prutsen, is die ook 10v?
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 11.03.2009 - 12:24
De electronische uitvoering is ook 10V en volledig uitwisselbaar.
Martens Volvoparts in Deurne verkoopt ze nog.
Martens Volvoparts in Deurne verkoopt ze nog.