Klopt maar ook een gevolg van steeds nauwkeuriger op en in elkaar passende delen. Veel betere kwaliteistcontrole dan b.v. 20 jaar geleden.smokingman schreef:Die opmerking van mij staat er eigenlijk een beetje beroerder dan dat ik hem bedoelde.Ludo schreef: nee maar het is wel vergelijkbaar, onderhoud is een steeds terugkerend fragiel onderwerp.
ps: als we uit alle topics moeten uithalen wat er niet thuishoort blijft er niet veel van het forum over.
Wat mij overigens opvalt is dat er ook hier op het forum (NB een specifiek autogericht forum, waar dus alleen maar liefhebbers van hun auto komen) mensen zijn die onderhoud aan de auto maar onzin vinden.
In de autobranche zie je de onderhoudsintervallen steeds langer worden. Maar dat is volgens mij voornamelijk te danken aan de verbeterde produkten op het gebied van smering.
Wat gebeurt er met een auto zonder enig onderhoud
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 01.03.2006 - 20:17
- Locatie: Voeren
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
precies, daarover ging ook mijn reactie over het airco onderhoud, dat is exact hetzelfde.smokingman schreef:Wat mij overigens opvalt is dat er ook hier op het forum (NB een specifiek autogericht forum, waar dus alleen maar liefhebbers van hun auto komen) mensen zijn die onderhoud aan de auto maar onzin vinden.
- Caerbannog
- 5th Gear member
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
- Locatie: Niekerk (wk)
- Contacteer:
Oei, roep dat niet te hard. Kennis van mij is in z'n Celica GT-4 met z'n 2e 3SGTE blok bezig. De andere was van binnen gescheurd. Alles wil stuk, ook tojootaMarcel schreef:Alleen een Toyota-japanner blijft maar doorgaan......bart simpson schreef:Ook een japanner kan stuk (zelfs met regelmatig onderhoud)
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14865
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Ik denk dat een keer per jaar zat is om de garage te bezoeken
voor een diesel.
De olie vol syntheet kan makkelijk 50.000km draaien. Zeker met autobaankm.
( heb ik getest met monster opsturen naar lab )
Probleem is dat je dan wel remblokken moet vervangen als ze de volgende jaarcycles niet halen. :?
Kijk eens in onderhoudsboekje...controleren controleren enz.
Ik doe in ieder geval een keer per jaar alle filters en twee keer per jaar olie op jaarkm 50-55.000km.
Bij koop deze auto afgesproken, (koop dec 05) dat 30.000km interval niet dejaargarantie van select used car garantie aantast. ( volvo garage )
fgr bob
voor een diesel.
De olie vol syntheet kan makkelijk 50.000km draaien. Zeker met autobaankm.
( heb ik getest met monster opsturen naar lab )
Probleem is dat je dan wel remblokken moet vervangen als ze de volgende jaarcycles niet halen. :?
Kijk eens in onderhoudsboekje...controleren controleren enz.
Ik doe in ieder geval een keer per jaar alle filters en twee keer per jaar olie op jaarkm 50-55.000km.
Bij koop deze auto afgesproken, (koop dec 05) dat 30.000km interval niet dejaargarantie van select used car garantie aantast. ( volvo garage )

BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Dat mag zo zijn, je coulanceregeling vanuit Volvo kun je hierdoor op je buik schrijven.Bover schreef:Bij koop deze auto afgesproken, (koop dec 05) dat 30.000km interval niet dejaargarantie van select used car garantie aantast. ( volvo garage )
Ook je Volvotouringservice vervalt als je niet eenmaal per jaar je olie ververst (jij rijdt meer dus bij jou is dat geen optie)
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14865
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
[ Ook je Volvotouringservice vervalt als je niet eenmaal per jaar je olie ververst (jij rijdt meer dus bij jou is dat geen optie)[/quote]
ER staat dat ik elke 25-30.000km de olie ververs.
Dus dat is ok dacht ik zo.
ER staat dat ik elke 25-30.000km de olie ververs.
Dus dat is ok dacht ik zo.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- wicky
- 2nd Gear member
- Berichten: 61
- Lid geworden op: 02.12.2005 - 20:16
- Locatie: zuid holland
wij hadden pas een xc70 2.5t in de werkplaats waarvan de motor was vastgelopen.
de oorzaak was dat de bestuurder hiervan het na 40000 km nog niet nodig vond om een dealer optezoeken om een beurt te laten uitvoeren.
als je dan flink doorijdt en de motor word goed warm en de smering is dan niet optimaal meer krijg je toch abnormale slijtage :shock:
koste toch een flink aantal euro's
gr WICKY
de oorzaak was dat de bestuurder hiervan het na 40000 km nog niet nodig vond om een dealer optezoeken om een beurt te laten uitvoeren.
als je dan flink doorijdt en de motor word goed warm en de smering is dan niet optimaal meer krijg je toch abnormale slijtage :shock:
koste toch een flink aantal euro's
gr WICKY
- hajok
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 26.03.2006 - 15:26
- Locatie: Assen
In het algemeen is de kans op een (mogelijke) gevolgschade groter zonder regulier onderhoud. Vaak zijn kleine mankementen op de langere termijn funest voor andere onderdelen. Voorbeeld: een iets kromme remschijf zorgt voor een grote belasting van het stuurhuis en een ongelijke slijtage van de banden. Een versnelde slijtage van de wielophanging, lagers en stuurhuis is het gevolg. Bedenk de kosten er bij als je al deze onderdelen moet vervangen...
Even over japanse betrouwbaarheid: Een collega van me had een mazda 323 uit het jaar kruik met ongeveer 2 ton op de teller. Hij deed er, behalve olie en ruitesproeiervloeistof bijvullen, helemaal niets aan: geen onderhoud, smerig aan de binnen- en buitenkant. Hij was (let op: was) er trots op dat zijn japanner het zo goed bleef doen. Totdat... zijn blokken versleten waren en de schijven en trommels verziekt waren, zijn nokkenaslagering kapot was, de synchromeshringen van de versnellingsbak kapot gingen, etc. Gewoon op!
In het algemeen beheersen de japanse fabrikanten heel goed de kunst van het afstemmen van de levensduur van onderdelen. Tot een x aantal kilometers doet alles het goed en is de auto betrouwbaar. Maar dan is de auto ook op, of je moet tegen veel geld dure revisies laten uitvoeren. Wat is een waarde voor x? In de jaren 80 rond de 2 ton, jaren 90 rond de 3 ton... bij goed onderhoud!
Europese fabrikanten bouwen hele mooie stukjes techniek, maar falen soms op kleine dingetjes. Mocht er iets verslijten dan is de constructie vaak zodanig dat de slijtagedelen ook werkelijk te vervangen zijn (zoals lagerschaaltjes van nokkenassen...)
Japanse betrouwbaarheid is nog geen europese levensduur! : P
Even over japanse betrouwbaarheid: Een collega van me had een mazda 323 uit het jaar kruik met ongeveer 2 ton op de teller. Hij deed er, behalve olie en ruitesproeiervloeistof bijvullen, helemaal niets aan: geen onderhoud, smerig aan de binnen- en buitenkant. Hij was (let op: was) er trots op dat zijn japanner het zo goed bleef doen. Totdat... zijn blokken versleten waren en de schijven en trommels verziekt waren, zijn nokkenaslagering kapot was, de synchromeshringen van de versnellingsbak kapot gingen, etc. Gewoon op!
In het algemeen beheersen de japanse fabrikanten heel goed de kunst van het afstemmen van de levensduur van onderdelen. Tot een x aantal kilometers doet alles het goed en is de auto betrouwbaar. Maar dan is de auto ook op, of je moet tegen veel geld dure revisies laten uitvoeren. Wat is een waarde voor x? In de jaren 80 rond de 2 ton, jaren 90 rond de 3 ton... bij goed onderhoud!
Europese fabrikanten bouwen hele mooie stukjes techniek, maar falen soms op kleine dingetjes. Mocht er iets verslijten dan is de constructie vaak zodanig dat de slijtagedelen ook werkelijk te vervangen zijn (zoals lagerschaaltjes van nokkenassen...)
Japanse betrouwbaarheid is nog geen europese levensduur! : P
S60 D5 2001
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Preventief onderhoud is een moeilijk te beschrijven onderwerp.
Je brengt je auto naar de dealer en je betaald een relatief groot bedrag voor een onderhoudsbeurt.
Je stapt in je auto en je merkt er meestal niets van dat er iets aan de auto gebeurd is,alleen in je portemonnee merk je het.
De service intervallen zijn tegenwoordig zo rekbaar geworden,dat een paar duizend km meer of minder niet meer zo veel uitmaakt.
Remmen en vloeistoffen zijn dingen die je in de gaten moet houden,maar verder,Tja.
Bij de dealer staat je auto meestal ook weer binnen een uur weer buiten hoor.
Je brengt je auto naar de dealer en je betaald een relatief groot bedrag voor een onderhoudsbeurt.
Je stapt in je auto en je merkt er meestal niets van dat er iets aan de auto gebeurd is,alleen in je portemonnee merk je het.
De service intervallen zijn tegenwoordig zo rekbaar geworden,dat een paar duizend km meer of minder niet meer zo veel uitmaakt.
Remmen en vloeistoffen zijn dingen die je in de gaten moet houden,maar verder,Tja.
Bij de dealer staat je auto meestal ook weer binnen een uur weer buiten hoor.
