idd, zo zien zowat alle bodemplaten van de 4 serie eruit.
Ligt er olie onder de auto iedere morgen? Zo niet dan is het gewoon zweet en lekker laten zoals het is.
Slecht nieuws na bezoek garage
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Ja er liggen wel een paar druppeltjes onder. Maar ik kwam ook achter dat er teveel olie in zit.
Wat moet ik nou doen? Ik heb eigenlijk geen mogelijkheid om wat olie af te tappen. Kan ik hier mee door rijden of is dit echt schadelijk?
Wat moet ik nou doen? Ik heb eigenlijk geen mogelijkheid om wat olie af te tappen. Kan ik hier mee door rijden of is dit echt schadelijk?
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Precies, teveel olie is net zo slecht als te weinig olie. Als het maar een paar mm boven max staat a la, maar meer echt aflaten via de aftapplug. Je drukt anders de oliekeeringen eruit door te hoog oliepeil of bij echt teveel olie slaan de zuigers tegen de olie. Dan ben je echt de sjaak.Wat is "te veel" ?
Je schrijft dat de gelekte olie gelig is, kan alleen die kleur hebben als het net ververste motorolie is. Anders denk ik eerder richting versn.bak olie.
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Misschien is de olie die je op de onderplaat hebt liggen van het oude oliefilter, aangezien het olie filter voor op het blok zit drupt er ook al gauw olie naar beneden als je hem vervangt.
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
- Auk
- 6th Gear member
- Berichten: 3524
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
- Locatie: Randstad
Lijkt me stug, hoe wil je nieuwe olie uit een oud filter laten komen?
De olie wordt niet eerst vervangen en na het starten pas het filter.. dus nieuwe olie lijkt me niet uit het filter te komen.
Wellicht sluit het rubber van het filter niet geheel af?
De olie wordt niet eerst vervangen en na het starten pas het filter.. dus nieuwe olie lijkt me niet uit het filter te komen.
Wellicht sluit het rubber van het filter niet geheel af?
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Auk, Wie zegt dat er nieuwe olie uit een oud filter komt? hoor je mij niet zeggen hoor
En ik weet hoe ik olie moet verversen hoor xD waarschijnlijk al 100 keer gedaan ofzo 
Iroll, Dan doe je toch echt iets verkeerd als je zoveel morst dat de hele onderplaat nat is.. maar alles kan tegenwoordig! Ik sta nergens meer versteld van


Iroll, Dan doe je toch echt iets verkeerd als je zoveel morst dat de hele onderplaat nat is.. maar alles kan tegenwoordig! Ik sta nergens meer versteld van

Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Vrijdag heb ik m'n auto weer (staat nu op m'n werk) dan zal ik kijken op de peilstok hoeveel olie ik er te veel in heb zitten.
Ik heb denk ik bijna 2 maanden geleden olie laten verversen, met een nieuw oliefilter uiteraard. Dus die is nieuw. Toen was er nog geen lekkage te zien.
Gemorst is het niet, dat weet ik zeker. Lekken van het oliefilter zou misschien wel kunnen. Maar in het ergste geval zijn er door de tevele olie de keerringen verpest?
Ik heb denk ik bijna 2 maanden geleden olie laten verversen, met een nieuw oliefilter uiteraard. Dus die is nieuw. Toen was er nog geen lekkage te zien.
Gemorst is het niet, dat weet ik zeker. Lekken van het oliefilter zou misschien wel kunnen. Maar in het ergste geval zijn er door de tevele olie de keerringen verpest?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Waarom zou de olie door de keerringen geperst worden?
De carterontluchting "haalt de druk eraf" dus druk staat er neit op. Ik kan me alleen voorstellen dat als je de olie tot boven de keerringen van de krukas hebt staan, dat dan de olie erdoor sijpelt, ook met stilstaan.
Ik heb die verhalen nooit begrepen, dus IROLL kun je mij voorlichten, graag.
De carterontluchting "haalt de druk eraf" dus druk staat er neit op. Ik kan me alleen voorstellen dat als je de olie tot boven de keerringen van de krukas hebt staan, dat dan de olie erdoor sijpelt, ook met stilstaan.
Ik heb die verhalen nooit begrepen, dus IROLL kun je mij voorlichten, graag.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Doordat het peil (veel) te hoog staat kunnen er drukgolven in de olie ontstaan. Doordat bijv. de zuigers op de olie slaan en de keeringen door het te hoge peil onder de olie staan. Dat kan ervoor zorgen dat de oliekeerring(en) het begeven zeker als ze al wat ouder zijn. Het kan ook gebeuren dat door het hoge oliepeil de oliescheider van de carterontluchting vol olie komt te staan. Dan kan die de druk niet meer verwerken en krijg je druk opbouw.Ik heb die verhalen nooit begrepen, dus IROLL kun je mij voorlichten, graag.
- plim
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
- Locatie: San Jose, California, USA
Ik heb op tv ook wel eens gezien bij een consumenten programma, dat een auto pas olie lekte nadat er bij een fastfitter gekeken werd. Die hadden gewoon een oliespuit en morsten wat olie, om vervolgens de klant erbij te roepen met een verhaal dat er veel mis aan de auto is. Dit natuurlijk met het doel om werk te krijgen.
Ik zeg niet dat dit zo is in jouw geval, maar ik zou in het geval van een geelkleurige olie toch wel wat argwanend zijn, zeker wanneer de auto niet al te lang in onderhoud is geweest en er toen niets aan de hand was.
Gewoon even het oliepeil in de gaten houden.
Ik zeg niet dat dit zo is in jouw geval, maar ik zou in het geval van een geelkleurige olie toch wel wat argwanend zijn, zeker wanneer de auto niet al te lang in onderhoud is geweest en er toen niets aan de hand was.
Gewoon even het oliepeil in de gaten houden.
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
- v40pokemon
- 3rd Gear member
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 07.08.2005 - 12:20
- Locatie: Eindhoven
Als je net een grote beurt hebt laten doen, zou ik er zeker mee door blijven rijden. Je weet immers nu wat je hebt. ashoes en draagarm (laten) maken en je kunt weer lange tijd vooruit. Laat je het niet maken, dan heb je misschien met verkoop ook problemen.
Over fastfitters gesproken: dezelfde als eerder genoemd in Eindhoven deed een paar liter teveel olie in mijn auto en tijdens dezelfde ' beurt' drukte een stagiare de motorkap tegen het plafond dubbel. Dat laatste heet pech, maar teveel olie afvullen is gewoon onkunde..
Fastfitters zijn leuk voor de bandenaanbiedingen die ze hebben, maar zelfs dan zijn ook niet spotgoedkoop. De werkplaatsuren van een fastfitter zijn gelijk aan die van een niet-dealer vakgarage. Sowieso kun je voor ' serieuze' problemen meestal niet bij hun terecht.
Over fastfitters gesproken: dezelfde als eerder genoemd in Eindhoven deed een paar liter teveel olie in mijn auto en tijdens dezelfde ' beurt' drukte een stagiare de motorkap tegen het plafond dubbel. Dat laatste heet pech, maar teveel olie afvullen is gewoon onkunde..
Fastfitters zijn leuk voor de bandenaanbiedingen die ze hebben, maar zelfs dan zijn ook niet spotgoedkoop. De werkplaatsuren van een fastfitter zijn gelijk aan die van een niet-dealer vakgarage. Sowieso kun je voor ' serieuze' problemen meestal niet bij hun terecht.
S80 2.9 LPI Aut 1998 453K
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
Ik heb net het oliepeil gecontroleerd en de olie komt een millimeter boven het maximum uit (koude motor).
Het kwaad kan dus al geschied zijn. Er lag een plasje onder mijn auto vanochtend, ik heb gister avond ong. 60 km gereden. Heel rustig, durfde niet veel gas meer te geven.
Dit is de foto van het plasje.

Er zat wel vrijveel water bij. Maar er zit natuurlijk dus ook olie bij en ik weet niet, maar dit lijkt vrij veel te zijn, is het niet?
Het kwaad kan dus al geschied zijn. Er lag een plasje onder mijn auto vanochtend, ik heb gister avond ong. 60 km gereden. Heel rustig, durfde niet veel gas meer te geven.
Dit is de foto van het plasje.

Er zat wel vrijveel water bij. Maar er zit natuurlijk dus ook olie bij en ik weet niet, maar dit lijkt vrij veel te zijn, is het niet?
Heb vanmiddag bodemplaat er weer onderuit gehaald en ook het kapje dat onder de versnellingsbak zit. Nu zag dat er zo uit.

Niet echt top dus. Maar daarna heb ik alles schoon gemaakt en ben een stukje gaan rijden. Toen zat er in dat bakje 1 of 2 druppeltjes olie. Maar waar het precies vandaan komt, ik weet het echt niet.
Wel viel me op dat aan de 'achterkant' van de motor, dus naar de achterwielen, dat de pakking half tussen de carterpan uit komt (blauw) en dat ik met het poetsen daar ook stukken pakking (ook op de foto) bij de bouten vandaan haal.. En dat is allemaal redelijk vettig, maar of het daar nou lekt???
Wat ik ook heb gezien, is wat troep olie, stof, zand etc. tussen het uitlaatspruitstuk en de motor, maar daar kom ik zelf niet bij, dus kan ik verder ook niet beoordelen.
En tot slot, aan de rechterkant op de motor, dus op het zelfde stuk waar de vuldop zit, maar dan dus aan de rechterkant, is het wel wat nat van de olie..
Ik wacht denk ik maar gewoon af hoeveel olie er nou lekt. Want op deze manier wordt ik gewoon niet wijzer.. Ik kan zelf niet ontdekken waar het vandaan komt, dus dat houdt gewoon op..

Niet echt top dus. Maar daarna heb ik alles schoon gemaakt en ben een stukje gaan rijden. Toen zat er in dat bakje 1 of 2 druppeltjes olie. Maar waar het precies vandaan komt, ik weet het echt niet.
Wel viel me op dat aan de 'achterkant' van de motor, dus naar de achterwielen, dat de pakking half tussen de carterpan uit komt (blauw) en dat ik met het poetsen daar ook stukken pakking (ook op de foto) bij de bouten vandaan haal.. En dat is allemaal redelijk vettig, maar of het daar nou lekt???
Wat ik ook heb gezien, is wat troep olie, stof, zand etc. tussen het uitlaatspruitstuk en de motor, maar daar kom ik zelf niet bij, dus kan ik verder ook niet beoordelen.
En tot slot, aan de rechterkant op de motor, dus op het zelfde stuk waar de vuldop zit, maar dan dus aan de rechterkant, is het wel wat nat van de olie..
Ik wacht denk ik maar gewoon af hoeveel olie er nou lekt. Want op deze manier wordt ik gewoon niet wijzer.. Ik kan zelf niet ontdekken waar het vandaan komt, dus dat houdt gewoon op..
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
[quote="Iroll
Doordat het peil (veel) te hoog staat kunnen er drukgolven in de olie ontstaan. Doordat bijv. de zuigers op de olie slaan en de keeringen door het te hoge peil onder de olie staan. [/quote]
Ja hmm, in extreeem geval wel ja, ik noem dat gewoon volschudden! Dat is niet meer een klein beetje olei teveel zeg!.
Maar goed, vullen en vullen is schijnbaar niet voor iedereen duidelijk, gelukkig kan ik lezen en weet wat de streepjes op de peilstok betekenen
Doordat het peil (veel) te hoog staat kunnen er drukgolven in de olie ontstaan. Doordat bijv. de zuigers op de olie slaan en de keeringen door het te hoge peil onder de olie staan. [/quote]
Ja hmm, in extreeem geval wel ja, ik noem dat gewoon volschudden! Dat is niet meer een klein beetje olei teveel zeg!.
Maar goed, vullen en vullen is schijnbaar niet voor iedereen duidelijk, gelukkig kan ik lezen en weet wat de streepjes op de peilstok betekenen

Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Nou de olie lekkage lijkt qua oliepeil heel erg mee te vallen. Er ligt zoals gezegd dus iedere dag een plasje onder m'n auto met water en olie. Maar ik ben zaterdag naar venlo en terug gereden (iets meer dan 100 km) en nog wat stukjes gereden. En het oliepeil is nog exact het zelfde als voor ik naar Venlo reed..
Nu weet ik eigenlijk niet of ik blij moet zijn of niet. Aan alle kanten is m'n motor nat (was eerder niet) maar het oliepeil zakt niet verder.. Kan dus óf iets anders zijn óf het ziet er erger uit dan het is.... wat denken jullie?
Nu weet ik eigenlijk niet of ik blij moet zijn of niet. Aan alle kanten is m'n motor nat (was eerder niet) maar het oliepeil zakt niet verder.. Kan dus óf iets anders zijn óf het ziet er erger uit dan het is.... wat denken jullie?
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 16.03.2009 - 16:39
Goede dag, DjRik!
Het is mij eerste post op dit geweldig forum maar het komt omdat ik precies hetzelfde probleem als jij nu heb. Nergens te vinden waar die stomme olie lekt! (440 '96 1.8i, pas een week in bezitm super auto!)
Oliepeil zakt ook niet, andere vloeistoffen lekken ook blijkbaar niet..
Olie van de schakeldoos? Hoop het niet..
Gr,
Andre
Het is mij eerste post op dit geweldig forum maar het komt omdat ik precies hetzelfde probleem als jij nu heb. Nergens te vinden waar die stomme olie lekt! (440 '96 1.8i, pas een week in bezitm super auto!)
Oliepeil zakt ook niet, andere vloeistoffen lekken ook blijkbaar niet..
Olie van de schakeldoos? Hoop het niet..
Gr,
Andre
Hallo Andre(naline),
Ja het probleem is nogal moeilijk op te lossen op de manier
.. Bij mij lekken er ook geen andere oliën. Heb ook al gezegd in m'n vorige bericht dat ik eigenlijk niet weet of ik blij moet zijn dat m'n olie peil niet zakt. Want het zou dus evt. ook versnellingsbakolie kunnen zijn misschien....
Maarja het kan voor ons allebei iets anders zijn uiteraard. Maar misschien dat we hier nog tips te weten komen om de olie lekkage op te sporen... Laten we het hopen
Ja het probleem is nogal moeilijk op te lossen op de manier

Maarja het kan voor ons allebei iets anders zijn uiteraard. Maar misschien dat we hier nog tips te weten komen om de olie lekkage op te sporen... Laten we het hopen

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08
Als je eraan ruikt en het stinkt opvallend is het versnellinsbakolie. check dan meteen even de hoes van de aandrijfas links of rechts (een zit direct op de bak) voor olie lekkage. Wel de kant van de bak en niet de kant van het wiel he...