Slecht nieuws na bezoek garage

Alles over de 440 / 460
Guestuser

Ik ben gisteren naar de garage geweest (Kwikfit) om mijn auto uit te laten lijnen, want m'n auto trok een beetje naar rechts tijdens het rijden.

Toen werd ik geroepen door de monteur en die liet me wat vervelende dingen zien.

Als eerste waren de draagarmrubbers aan beide zijden flink ingescheurd. Deze komen niet meer door de APK heen (september pas, maar ok).
Verder was de ashoes gescheurd, deze is al een keer dicht gekit, maar er komt nu toch weer vet uit.. Dit moest ook binnen niet al te lange tijd vervangen worden.
En als klapper op de vuurpijl, is er ook nog een olie lekkage.
Alles bij elkaar meer dan 500 pleuro om het te repareren, wat ik toch wel heel veel geld vindt..

Ik dacht dat mijn auto altijd motorisch helemaal goed was, maar dit blijkt dus toch flink tegen te vallen eigenlijk.
Nu het probleem, ik ga volgend schooljaar studeren (op kamers in Breda) en ik weet gewoon nog niet of ik mijn auto dan kan blijven rijden. Wat is nu volgens jullie slim om te doen? Toch laten maken (of evt. zelf doen) of er gewoon mee doorrijden?

Omdat ik gewoon nog niks zeker weet, dacht ik dat het misschien een idee was om goede 2e handse draagarmen te kopen, is dat misschien een idee?
Wat ik gelezen heb op internet, is het vervangen van de draagarmen niet zo heel erg moeilijk en goed zelf te doen, klopt dat?

Alvast bedankt weer voor jullie reacties :)
Goelette
3rd Gear member
Contacteer:

Draagarmen zijn normaal niet zo'n probleem om zelf te doen, al kunnen de bouten nog al eens goed vast zitten. Ashoezen zijn ook niet moeilijk maar wel vies en een #*#werk. Ashoezen kosten ook bijna niks. Olielekkage wil op zich niks zeggen; waar lekt hij...? Als het de klepdeksel is, dan ben je met een tientje en 10 min werk klaar, als het iets anders is kan het wel een dure grap gaan worden. Als je het tenminste wilt repareren... olielekkage op zich hoeft niet een heel erg probleem te zijn, het is maar net hoeveel hij lekt...
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
Jor
5th Gear member

Naar Kwikfit geweest? :roll:
Renault Megane Classic 1.6 '99
Mercedes 350 SLC '77
Volvo S40 2.0T '01
VW Polo, 1.4 TDI, '04
Volvo S60, T5, '03
Peugeot 107, 2007
Volvo V70, 2.4 LPG, 2002 te koop

Volvo V70, 2.5T, 2005
Audi A2, 2000
Guestuser

Volgens mij valt de olie lekkage opzich wel mee, ze zeiden bij de garage ook dat ik gewoon mijn oliepeil in de gaten moest houden. Ik heb eigenlijk ook nog geen idee waar de lekkage zit..
Hoe kom je daar achter, gewoon eronder gaan liggen en kijken of je kan zien waar het vandaag komt?
Ik heb wel laatst 't autootje een grote beurt laten geven en distributieriem en alles laten vervangen. Heb toen meegekeken op de brug, maar toen was er volgens mij geen lekkage te zien.. Is mij en de monteur toen in ieder geval niet opgevallen.

@ Jor: Tja wist anders niet waar ik m moest laten uitlijnen..
mmxc90
2nd Gear member

Sinds wanneer is Kwik Fit een garage??
XC90 sport my08 185pk D5 geartronic black sapphire met.
vulcanis 19"; silver bright (zomer)
alutec nrg 78 17"; polar zilver nokian wr 235/65(winter)
Guestuser

mmxc90 schreef:Sinds wanneer is Kwik Fit een garage??
nou vertel mij dan ff wat er mis is met de Kwikfit, hebben we dat ook gehad.. ik ben er al vaker geweest en altijd goed geholpen... dus weet niet wat jouw probleem ermee is?
Iroll
6th Gear member

Draagarmen kosten compleet zo'n €80 pst. Of je perst zelf nwe rubbers in de draagarmen, die zijn iets van €15 pst dacht ik. Moet je wel in een doe het zelf garage een pers huren om ze erin en eruit te persen. Of een grote bankschroef, daar wil het ook wel mee lukken als het meezit plus een passende dop om het rubber eruit en erin te krijgen. K** klus dus. Stuurt wel een stuk prettiger een set nwe rubbers of draagarmen. Draagarm zelf vervangen is goed te doen als je een beetje handig bent.
440escape
1st Gear member

je moet naar marans gaan in veldhoven :)
daar heb ik laatst een stuur kogel en draagarm lv. gehaald voor me 440 en dat koste me maar 65 euro dus dat valt nog wel mee.
en zeker als je het er zelf opzet ;)
Volvo 440 1.8I
wpee
5th Gear member

500 euro, voor minder als de helft krijg je het ook gedaan.
Laat KWITFIT het nooit doen met die prijs.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Guestuser

ja dat ik het voor dat geld niet moet laten doen dacht ik al wel.. ik denk dat ik de draagarmen zelf wel vervangen krijg..
maar denken jullie dat het een goede investering is, aangezien de mogelijkheid bestaat dat ik m over een paar maanden moet verkopen?
daarom dacht ik aan 2e hands onderdelen, waar die toch nog wel een paar jaar op vooruit kan.. of is dat geen oplossing?
nielo
3rd Gear member

Als je het goedkoop kan verhelpen,zou ik het doen.
Maar heb je al gezien waar hij olie lekt?
Welke kant?
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
460volvo
2nd Gear member

marans in veldhoven zijn een stelletje afzetters. rekenen veel te hoge prijzen.
er zijn filialen bij van de kwikfit waar wel fatsoenlijk gewerkt wordt, maar de meeste inderdaad niet.
een gescheurd draagarmrubber is niet automatisch afkeur. deze mogen niet helemaal los liggen, maar 99% gescheurd is nog geen afkeur. dus die kan je eventueel al laten zitten. olie lekkage zoals gezegd onder controle houden, en die ashoes ergens goedkoop laten vervangen.
Guestuser

nielo schreef:Als je het goedkoop kan verhelpen,zou ik het doen.
Maar heb je al gezien waar hij olie lekt?
Welke kant?
Nee ik heb nog niet gekeken, ga ik straks denk ik even bekijken.
460 volvo schreef:een gescheurd draagarmrubber is niet automatisch afkeur. deze mogen niet helemaal los liggen, maar 99% gescheurd is nog geen afkeur. dus die kan je eventueel al laten zitten. olie lekkage zoals gezegd onder controle houden, en die ashoes ergens goedkoop laten vervangen.
Weet ik, maar bij mij zit het al (bijna) ijzer op ijzer, en dat is volgens de monteur wel afkeur..
Wiebe
5th Gear member
Contacteer:

DjRik schreef: Weet ik, maar bij mij zit het al (bijna) ijzer op ijzer, en dat is volgens de monteur wel afkeur..
Klopt.

En Kwikfit is niet slecht,s ommige filialen wel maar heleboel ook niet! Als kwikfit echt zo slecht is waarom hebben ze dan zoveel filialen en hebben ze nog steeds licenties enzo.
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
460volvo
2nd Gear member

had ooit is een auto waarvan alles apk afkeur was, alleen de roetmeting was goed.
ging hier naar de kwikfit in eindhoven ( psv stadion ). keuren ze hem alleen af op de roetmeting..dat zegt al genoeg over het bedrijf..

(afkeurpunten: rotte dorpels, schermen, veren gebroken, gordels defect etc.)
Wiebe
5th Gear member
Contacteer:

Daar komen ze zelf snel genoeg achter als ze een steekproef krijgen, ik denk niet dat ze hun APK licentie vergokken om een auto goed te keuren terwijl het afkeur is.

Guestuser

Nou ik heb net even onder m'n auto gelegen en proberen te ontdekken waar de olielek vandaan komt. Het is een gelige olie, dus ik denk dat het toch m'n motorolie is.

Afbeelding

Hier op de plaat onder de motor is de lekkage vooral aan de rechterkant te zien. Maar aan de linkerkant is het nog nat.. Dus ik vind het lastig te bepalen aan welke kant ik zou moeten zoeken..
Gewoon aan de "bovenkant" van de motor is eigenlijk nix te zien.
(de rode pijl is gewoon even een andere vraag wat dit precies is, het slangetje zit namelijk alleen maar vast met tie-wraps..

Afbeelding

Na wat zoeken heb ik wel het idee dat er misschien iets fout kan zitten in de buurt van het oliefilter. Het witte gedeelte links boven op de foto is het filter.. Maar wat er naast zit is toch nat..

Afbeelding

Wat denken jullie er van? Kunnen jullie misschien aan de hand van de foto's zeggen waar ik nog eens zou kunnen kijken? En hoe ik het beste kan checken waar het vandaan komt?
Wiebe
5th Gear member
Contacteer:

Dat potje die je aanduid met de rode pijl is voor de carterontluchting,Bij mij zit het slangetje er gewoon los op zonder tie wraps. Gebeurd verder niks mee.

Controleer de carterpakking en check ook even of het olie filter goed vastzit. en anders als je niks kunt vinden, motor schoonmaken en dan even een stuk rijden en dan nog een keer checken op lekkages.

Guestuser

Ja bij de carterpakking zou het probleem welleens kunnen zitten ja,, vergeten te vermelden, sorry. Maar ik denk dat ik van de week inderdaad alles eens even goed schoon maak en dan stukje ga rijden om te kijken of ik dan iets wijzer wordt..
Bedankt voor de tip!
Blade
5th Gear member
Contacteer:

carterpannetjes zweten bijna allemaal bij de 400 serie. Lekker laten zitten, gaat de pan ook niet roesten, pas als er echt druppels op de grond liggen zou ik m loshalen. olie kan bij heel veel plaatsen lekken. Denk aan voorstekrukaskeerring, nokkenaskeeringen, oliepompkeerring/pakking. Achter op het blok zit ook nog een dop met een rubberpakking, die rubberring wil nog weleens uitdrogen en gaan lekken.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”