Tik in motor na het starten

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pas259
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 22.10.2008 - 11:17
Locatie: Spijkenisse

Als ik mijn motor start terwijl hij koud is hoor ik tikken, volgens mijn broer zijn dat mijn kleppen?

Weet iemand of dit zo is en of het schadelijk is/ wat ik er tegen kan doen?

Alvast bedankt
Volvo 440 1.6i '95
Volvo 850 2.5i GLT '94
Mercedes C200 CDI Elegance '00
Saab 9-3 2.0 SE '00
Volvo S60 2.4 '01
ALF
4th Gear member
Berichten: 678
Lid geworden op: 29.03.2008 - 21:37
Locatie: Veenendaal

dat zijn waarschijnlijk je kleppen ja, als ik mijn 460 start na een nachtje stilstaan dan wil ik het ook nog wel eens heel kort horen, maar daarna gaat het weg. ik weet niet of dat bij jou ook is.
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
Gebruikersavatar
den toerist
5th Gear member
Berichten: 1378
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
Locatie: Wichelen

Ik zou er toch best zo snel mogelijk mee naar de garage gaan als ik jou was.
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V90cc Ocean Race 2019
XC90 2021
C30 1.6d 2009
Gebruikersavatar
Pas259
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 22.10.2008 - 11:17
Locatie: Spijkenisse

Bij mij gaat het na een tijdje ook weg, mijn vader zegt weer dat het kan komen door te weinig olie maar volgens de peilstok zit er genoeg in.

En als het de kleppen zijn, is het dan schadelijk of?

En ik ga pas volgende week naar de garage.
Volvo 440 1.6i '95
Volvo 850 2.5i GLT '94
Mercedes C200 CDI Elegance '00
Saab 9-3 2.0 SE '00
Volvo S60 2.4 '01
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

het zijn niet de kleppen, maar de klepstoters.
ze moeten zich even vullen met olie.
is heel normaal bij de 850, kan geen enkel kwaad.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21564
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik heb er ook last van.
Ondanks dat ik een cilinder meer heb (feitelijk dezelfde motor), lijkt het getik bij mij een injector te zijn wat optreedt zodra de motor warm wordt.
Met starten heb ik ook wat getik maar dat wordt veroorzaakt doordat de olie nog niet boven in het blok is gepompt.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

den toerist schreef:Ik zou er toch best zo snel mogelijk mee naar de garage gaan als ik jou was.
dan weet jij niet waar je over praat;
bij motoren met hydraulische klepstoters zoals de 5 pitters in de 850 en v70 classic maakt dit geen balle uit ze worden er oud mee de stoters moeten zich eerst met olie vullen voor ze stoppen met herrie maken.

Dit mag tot wel max 10 min. na koude start zo klinken
maar als het af en toe terug komt dan is het nog geen ramp.
Geen zorgen over maken en lekker door roffelen!!!

En btw zorg wel dat je olie op peil blijft onze roffels verbruiken soms nog wel eens wat......!
Gebruikersavatar
Pas259
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 22.10.2008 - 11:17
Locatie: Spijkenisse

Bedankt voor de opheldering!

En wat voor olie kan ik het beste gebruiken?

Heb nu nog een flesje Shell Helix 5w-40 synthetic liggen.

Is dit een goede olie\? of wat zou het beste zijn?

Ik werk bij Shell en krijg dit met een goede korting dus.
Volvo 440 1.6i '95
Volvo 850 2.5i GLT '94
Mercedes C200 CDI Elegance '00
Saab 9-3 2.0 SE '00
Volvo S60 2.4 '01
Gebruikersavatar
LeonW
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 08.04.2008 - 22:16
Locatie: Drenthe

In je boekje staat wel wat voor olie erin moet.

Mijn 2.5T krijgt 10w40 en draait er prima op.
Volvo S70 2.5T
Gebruikersavatar
Steev
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 02.04.2008 - 11:28
Locatie: Bennekom

De 5 cylinders hebben inderdaad hydrolische klepstoters die zich eerst met olie moeten vullen, maar ik las ook verhalen over 440/460 die tikken.

alleen een 440/460 heeft absoluut GEEN hydrolische klepstoters, maar plaatjes. dus als die tikken zou ik toch maar even richting garage gaan.

ajuus
Volvo V40 D4 12-2014
Volvo V50 1.6D 04-2009 242000km
Volvo C70 T5 04-1999 154000km
Volvo 460 1.8DL 03-1993 261500km
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

Steev schreef:De 5 cylinders hebben inderdaad hydrolische klepstoters die zich eerst met olie moeten vullen, maar ik las ook verhalen over 440/460 die tikken.

alleen een 440/460 heeft absoluut GEEN hydrolische klepstoters, maar plaatjes. dus als die tikken zou ik toch maar even richting garage gaan.

ajuus
als die tikken moet je kleppen stellen met idd die plaatjes :D
Gebruikersavatar
Steev
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 02.04.2008 - 11:28
Locatie: Bennekom

Dat bedoelde ik eigenlijk ook. omdat door de garage te laten doen :wink:
Volvo V40 D4 12-2014
Volvo V50 1.6D 04-2009 242000km
Volvo C70 T5 04-1999 154000km
Volvo 460 1.8DL 03-1993 261500km
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

BTW!: het kan ook nog een lek uitlaatspruitstuk zijn dat je met koude motor hoort tikken
Gebruikersavatar
Pas259
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 22.10.2008 - 11:17
Locatie: Spijkenisse

arjen-440 schreef:BTW!: het kan ook nog een lek uitlaatspruitstuk zijn dat je met koude motor hoort tikken
Waarom zou het dan na circa 10 minuten overgaan als hij warm is?
Volvo 440 1.6i '95
Volvo 850 2.5i GLT '94
Mercedes C200 CDI Elegance '00
Saab 9-3 2.0 SE '00
Volvo S60 2.4 '01
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Metalen zetten uit wanneer deze warm worden.

[Zeikmodusaan]Maar een lekke uitlaat tikt niet, maar puft toch meer? [Zeikmodusuit]
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pas259
3rd Gear member
Berichten: 378
Lid geworden op: 22.10.2008 - 11:17
Locatie: Spijkenisse

Maarja ik ga er vanuit dat het de kleppen zijn. :P
Volvo 440 1.6i '95
Volvo 850 2.5i GLT '94
Mercedes C200 CDI Elegance '00
Saab 9-3 2.0 SE '00
Volvo S60 2.4 '01
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3028
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Pas259 schreef:Maarja ik ga er vanuit dat het de kleppen zijn. :P
klepstoters.
of je zou de enige zijn die het niet heeft.
dit staat trouwens ook nog geschreven in het handleidingsboekje...
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

Auk schreef:Metalen zetten uit wanneer deze warm worden.

[Zeikmodusaan]Maar een lekke uitlaat tikt niet, maar puft toch meer? [Zeikmodusuit]
nou dat klinkt dus wel zo wil je komen luisteren? :D
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

Hmmmm hoor ik hier heel veel verstand over tikken plaatjes stoters spruitstuk tikken???? een 4 cil is gelijk aan 5 cil???? Heb ik iets gemist ofzo. Wat je kan proberen is een klein beetje ATV olie toe tevoegen. Of naar een iets dunnere olie gaan een 5W40 IPV 10W40. En inderdaad een 400 serie zitten stel plaatjes in, is een heel ander verhaal dus!
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
vin940
4th Gear member
Berichten: 709
Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
Locatie: Den Haag

Oja vergeten onderhoud is ook heel belangrijk
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

__________________________________________________
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”