bij volledig insturen wringend rubber geluid

Alles over de 440 / 460
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

Zoals de titel al verteld, ik hoor als ik volledig instuur (bij een hele scherpe langzame bocht zoals parkeergarages hebben) een geluid wat het beste te omschrijven is als wringend rubber. Alleen linksvoor
-niveau stuurbekrachtigingsvloeistof is goed
-geen scheuren in aandrijfas/homokineet hoes
-verder geen duidelijke zichtbare schade

auto is 2 maande geleden nog goedgekeurd voor de apk (zegt opzich niets, behalve dat ze alle stuur/fusee kogelsbekijken).

Maar iemand een idee wat te bekijken en waarop letten?
Gebruikersavatar
Jurgen S60
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 09.10.2006 - 18:57
Locatie: Groningen
Contacteer:

Heb je brede banden?
S60 for life!!

440 GL 1988 (25000km)
440 GLE 1989 (120000km)
V40 2.0 1996 (250000km)

S60 2.4 170pk 2000 - mobility line, etc.
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

nope gewoon de kleinste standaard maat (origineel)
460volvo
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42

veerpootlagers wellicht versleten..
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

Geluid is niet altijd
ook als ik stilsta
zowel naar links als naar rechts sturend

en de stuurbekrachtigingsolie stinkt (misschien verbrand?)
niels.nijsten
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 16.05.2007 - 18:36

pas nieuwe banden?
440 B18U 1995, Elec. Ramen+Spiegels, Middenarmsteun, Halflederinterieur Dubbele Remus DTM, Pilot Openluchtfilter, 40MM Verlaagd en Black windows.
290.000KM op de klok.
brittje
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 21.02.2008 - 20:23

Hallo, ik heb dit ook gehad met mijn 440, en het zijn de verbindingstangetjes die van de stabilistorstang naar de veerpot lopen. kosten bij volvo ongeveer 22€ per stuk en zijn gemakkelijk zelf te vervangen, even het wiel eraf en je ziet ze zo zitten. het zijn de recht opstaande stangetjes met de twee kogelgewrichtjes. succes. groet .
niels.nijsten
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 16.05.2007 - 18:36

deze kunnen absoluut niet kraken deze tikken als je over een oneffenheid rijd! kraken doen deze nooit
440 B18U 1995, Elec. Ramen+Spiegels, Middenarmsteun, Halflederinterieur Dubbele Remus DTM, Pilot Openluchtfilter, 40MM Verlaagd en Black windows.
290.000KM op de klok.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

deze kunnen absoluut niet kraken deze tikken als je over een oneffenheid rijd! kraken doen deze nooit
??
Als die droplinks slijten beginnen ze eerst te kraken als het tuigage van een zeilschip. Heb ze net daarom vervangen. Kraken finito met de nwe eronder.
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

de gewraakte stanhetjes zijn nog niet zo oud (schat een jaar of 3). misschien kwaliteitsverschil? Ook totaal geen speling op de stangetjes

Ook de banden zijn niet nieuw (laten we zeggen nog net apk waardig)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Onderin het reservoir waar de uitgang van de slang zit, zie je een klein filtertje zitten. Als daar zwarte drab opzit verwijderen met de punt van een schoon doekje, eerst de vloeistof eruit halen met een grote injectiespuit of eruit zuigen met een stuk tuinslang bijv. De vloeistof moet helder rood zijn en mag niet verbrand stinken. Vervang anders de stuurbekrachtigingsvloeistof (ATF type G). Zet de voorwielen los van de grond, stevig opbokken dus. Ingaande slang verwijderen aan de zijkant van het reservoir, slang in een 2ltr fles hangen. Start de motor en de vloeistof wordt in de fles gepompt. Draai ondertussen het stuur langzaam van helemaal links naar helemaal rechts en vice versa. Slang erop met een nwe slangenklem, motor weer starten en reservoir op peil brengen terwijl je het stuur weer van helemaal links naar rechts draait. Klaar.
Hier saat de procedure ook in beschreven met foto''s.
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

je bedoelt gewon de retourleiding zeg maar (de bovenste).
Had dit inderdaad al bedacht. zal even kijken met een injectiespuit, kon het filter al niet vinden en de vloeistof is ooit rood geweest maar nu vooral zwart.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Daar zit de oorzaak van het kraken in bij volledige stuuruitslag hoor je het kraken als de vloeistof te laag staat of oud is. En ik bedoel idd de retourslang loshalen aan de zijkant. Het filtertje/zeefje zit onderin op de andere (aanvoer)slang op de bodem.
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

Heeft iemand nog een idee voor een goedkoop adres, vind 23,50 voor een liter wat veel als je 1,7 nodig hebt. 1.0 voor spoelen 0,7 voor afvullen
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Even de lokale autozaken bellen?

Olie is nu eenmaal duur :(
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

Vandaag nog even goed geluisterd en wat opvalt:
-alleen echt goed hoorbaar als je scherp naar rechts stuurt en langzam rijdt.
-als de auto nog koud is hoor je het niet
-geluid lijkt uit het stuk stuurhuis te komen wat naar het linkervoorwiel gaat.
-stuurhuis lekt echt toaal niet

Kan dit nog steeds de olie zijn?
Hoe kan je anders bekijken of het het stuurhuis is?
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

Kleine bump.
-zou er eventueel iets in te vetten zijn onder de stofhoes?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Vervang nou eerst eens gewoon de ATF van het stuurhuis. Of laat het doen als je er tegenop ziet. 99% kans dat de bijgeluiden weg zijn. Hoe langer je daar mee rond blijft rijden hoe groter de kans op schade aan de stuurbekrachtiging. Je begrijpt toch wel dat smerige zwarte olie nooit goed kan zijn?
philippevk
2nd Gear member
Berichten: 162
Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08

Even over de juiste olie:
-zag vandaag atf olie type llD is dit de goede voor onze stuurbekrachtiging?

EDIT Heb het gevonden type F of Type G
maakt de l, ll of lll nog uit die er voor staat?
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Ik zit met dezelfde vraag. Kroon heeft ATF F voor Ford. Maar Kroon geeft zelf SP 3013 aan als olie voor de stuurbekrachtiging. Welke heb ik nodig?
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”