Dashboardverlichting van lichtschakelaar

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
locus
3rd Gear member

Vanmiddag even bezig geweest om een nieuw knopje voor mistlampjes te instaleren. Ik had al opgemerkt dat de verlichting ervan stuk was, maar deze lijkt bijna wel weggesmeult - zie foto's

Afbeelding

Afbeelding

Is dit gebruikelijk?? Heb namelijk al eens een verhaal gelezen van iemand wiens V40 in spontaan in de fik vloog
arnoud
8th Gear member

Die van mij zag er precies hetzelfde uit, dat lampje... Gewoon een nieuwe gehaald bij de dealer... Het is geen LED maar een echt lampje, en die worden inderdaad ietwat warm, maar ik denk dat als je kortsluiting krijgt, dat het vooral in de lichtschakelaar zou zijn? Ik denk dat daar aardig wat meer vermogen door loopt....

Maar waarom heb je die schakelaar uberhaupt zo ver uit elkaar gehaald? De knop verwisselen kon gewoon door 't ding er uit te wippen met een schroevendraaiertje?

Het lampje kan je vanaf de achterkant er gewoon uitdraaien.

Zo ziet en nieuwe er uit :)

Afbeelding
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
joost
7th Gear member

locus schreef:Vanmiddag even bezig geweest om een nieuw knopje voor mistlampjes te instaleren. Ik had al opgemerkt dat de verlichting ervan stuk was, maar deze lijkt bijna wel weggesmeult - zie foto's

Is dit gebruikelijk?? Heb namelijk al eens een verhaal gelezen van iemand wiens V40 in spontaan in de fik vloog
Ja, ik en ik meen mij ook iets te herinneren dat de brand zou zijn ontsaan in de lichtschakelaar, maar volgens mij weer niet door het lampje.
Ik zou eens kijken of het topic nog kan vinden.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
joost
7th Gear member

Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Turbodesk
5th Gear member

Ik zou als ik jou was HEEL ERG SNEL die lichtschakelaar vervangen!!!

De mijne ging op de snelweg spontaan smeulen en dat ging net goed anders was mijn auto waarschijnlijk ook afgefikt.
Heel snel gestopt en het contact afgezet.

Dit gebeurt vaker, als je dat andere topic hebt gelezen dan zie je dat het ook fout kan gaan.
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
menjo
7th Gear member

Reed je toen toevallig met de dimmer helemaal naar beneden? Dan wordt alle energie die anders naar de lampjes gaat in de rheostaat gedissipeerd. Ik heb wel eens gemerkt dat het dan bij die knop erg heet kon worden. Zo'n 3W lampje wordt niet zo heel erg heet dat er iets in de knop in brand kan vliegen. Die rheostaat straalt in principe net zo veel warmte uit als alle dashboardlampjes bij elkaar.
locus
3rd Gear member

Ik had de knop id simpeler kunnen verwisselen, maar ben blij dat ik de hele schakelaar uit elkaar heb gehaald, anders was dat lampje me niet zo snel opgevallen.

Ik rijd altijd met dashboardverlichting (maximaal) aan, maak dus geen gebruik van de dimmer. Kan het zo zijn dat dit dashboardlampjes kapot klapte door het aansluiten van een kapot electrisch apparaat op de 12 volt aansluiting?

Heb vorig jaar zo´n elec. pompje gekocht om luchtbedden op te pompen. Bij het testen vlogen de vonken eraf - fijn zo´n goedkoop pomje uit china waarbij ze de aan/uit schakelaar nogal onnozel gesoldeerd hadden....maakte kortsluiting. Na de vonkenregen deed de dashboardverlichting het niet meer vanwege een zekering die klapte. Ik heb na het verwisslen van de zekering nooit meer gekeken naar de verlichting van lichtschakelaars, de rest van mijn dashboard lampjes branden namelijk weer normaal.
menjo
7th Gear member

Ja, als er een zekering uit klapt kunnen er ook lampjes geknapt zijn.
locus
3rd Gear member

maar dat het `voetje` zo gaat smeulen vind ik wel scary..
cgraaf
2nd Gear member

Nee hoor, das volgens mij niet zo bijzonder.
Afgelopen zaterdag ben ik bezig geweest om te kijken hoe het komt dat er zo weinig licht uit die lichtschakelaar komt, en dan nog oranje-achtig ook, terwijl de rest van het dashboard groen licht geeft. En wat schetste mijn verbazing. het lampje zag er exact hetzelfde uit als die op de foto in dit forum: beetje verschroeid voetje, en het blauwe condoompje was ook nogal gehavend en vergaan. Sterker nog, toen de schakelaar open lag zag ik ook dat de lichtleiders, die om het lampje heen zitten, ook een beetje gesmolten zijn geweest. Dat zal zeker ook de reden zijn geweest dat er niet zoveel licht meer doorheen kwam.

Nu kan ik natuurlijk gewoon het lampje vervangen, maar als de boel straks weer gaat smelten kan het natuurlijk ook een ideetje zijn om de hele schakelaar om te wisselen met een exemplaar Phase II, waarbij de mistschakelaars onderin zitten, naast elkaar, inplaats van rechts een tuimelaar. Weet iemand of dit gaat passen voor wat betreft:
- de maten natuurlijk,
- de stekkers.

Wellicht handig om te weten: de auto heeft al dual headlights. Misschien maakt dat nog wat uit voor het schakelschema ofzo...

Grtz,
Chris
menjo
7th Gear member

Schakelaar gaat totaal niet passen. Ik denk dat in phase 2 de schakelaar alleen een signaaltje doorgeeft aan de computer wat er aan en uit moet.
locus
3rd Gear member

Dat gaat id niet passen. Toen ik mijn phase 2 mistlampjes kocht zat er een complete schakelunit bij. De nieuwe heeft inderdaad een compleet andere aansluiting.

Aan de ene kant voel ik opluchting dat meer mensen dit "probleem" hebben, aan de andere kant als zelf het lichtgeleidend materiaal weg gaat smelten.... Misschien zet ik er wel geen nieuw lampje in. Liever in de duisternis tasten dan een grote vuurbol.
IkeV70
5th Gear member

Ik heb hetzelfde probleem meegemaakt met m'n vorige auto, een Opel. Doorgesmolten lichtschakelaar unit (geen brand gelukkig). Dat krijg je ervan als je Opel rijdt, denk je dan. Wel een tegenvaller dat zoiets ook bij Volvo gebeurt...
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”