V50 reageert na het starten niet op de gaspedaal

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
henk99
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 21.02.2007 - 00:19

Ik heb een V50 van Oktober 2004, een 2.0 diesel. De auto loopt normaal gesproken prima, maar de laatste maand ofzo heb ik (heel) af en toe problemen.
Als ik de auto start, dan kan ik merken (zonder dat ik gas gegeven heb) dat hij wat onregelmatig loopt. Ik voel zelfs de auto trillen. Ik heb er niet veel verstand van, maar het lijkt alsof niet alle cilinders meedoen ofzo.
Als ik gas probeer te geven, dan gebeurt er niets. Het toerental wordt niet hoger en vaak slaat de motor zelfs af.
Ik heb er geen echte remedie voor. Meestal als ik een paar keer opnieuw start dan is het na 4-5 keer wel normaal en kan ik weer gas geven. Soms helpt het ook dat ik hem een paar minuten laat lopen.

Een bekende die wel wat van auto's af weet had het idee dat het 'iets elektronisch' zou zijn.

Heeft hier iemand een idee wat het kan zijn?
Gebruikersavatar
600RR
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 20.11.2007 - 20:10

Hallo Henk, Ik heb sinds kort hetzelfde probleem.
Ik ben in het bezit van een V50 2.0 D van 2005. Was zojuist aan het zoeken op het forum en toen kwam ik jou bericht tegen. Ik heb de auto gisteren naar de dealer gebracht om de computer uit te laten lezen.
Hier kwam niet echt iets bruikbaars naar voren, maar volgens de monteurs was het mogelijk de gasklep die bleef hangen. Die is inderdaad electronisch.
Ikzelf dacht ook nog aan het vervangen van de gloei-bougies. Het probleem is bij mij nog niet verholpen.
Wie ben ik om aan mijzelf te twijfelen??

Volvo V50 2.0 D/2005/Momentum/Black Sapphire Metallic/Dala Off Black/Verlaagd Sportchassis
Gebruikersavatar
Jolly Breeze Racing
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Meestal is het de EGR-klep
Jolle

1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)

Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

vrij zeker EGR klep, vorige week heeft de VAB mij moeten wegslepen vanop de parking op het werk (als ik geweten had dat het de EGR was had ik die kerel niet nodig gehad, maarja...)

Auto startte, maar toen ik gas gaf sloeg de motor af... terug starten ging zeer moeilijk, en toen de motor uiteindelijk aansloeg begon deze na een paar seconden stotterend te draaien en viel weer uit...

Conclusie van de garage was: EGR klep vast, ze hebben ze terug losgekregen en daarna gewoon uitgeschakeld zodat het probleem zich nooit meer kan voordoen. Bovendien trekt de auto nu veel vlotter op (verloor daarvoor wat vermogen rond de 2000-2300 rpm)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Ad103
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 29.05.2008 - 11:40

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. (S40 2.0D uit 2005, 90.000 km). Motor slaat wel aan maar loopt gebrekkig en onregelmatig. Ook reageert de motor niet op het gaspedaal(maakt geen toeren), als je hem langer zo laat draaien is het net alsof hij elk moment afslaat. Probleem doet zich alleen bij starten met warme motor(even tanken of boodschappen doen)

De dealer heeft de EGR schoongemaakt en het probleem was voorbij, nog sterker, de auto is veel pittiger geworden. Wat de kosten zijn geweest weet ik niet, heb de auto nu 5 maanden in bezit en het was garantie.
Ad103
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 29.05.2008 - 11:40

was vergeten te vermelden dat bij uitlezen van storingen de dealer niets heeft kunnen vinden
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”