Hallo,
Allereerst even voorstellen: Ik ben Maikel van de Sande, 35 jaar, Consultant bij een Fleet Management adviesbureau, woonachtig in Utrecht en sinds vandaag de eigenaar van een V50 2.0D Kinetic. Een trouwe Volvo rijder, op dit moment nog een 940 Estate, die nu dus de deur uit kan. Fantastische auto trouwens, rijdt heerlijk, 45000 km gereden dit jaar en buiten bougies, een luchtfilter en wat olie geen onkosten gehad. En wat nog wel het fijnste aan de auto is, is dat mijn 2 persoons matras achterin past en dat is prettig als je wel graag gaat stappen, maar je vriendin geen rijbewijs heeft.
Na wat getwijfel tussen een V70 en een V50 toch voor de laatste gekozen. Voornamelijk vanwege de kosten van aanschaf en de maandelijkse lasten. Voor het geld waar je een V50 van 2005 voor koopt rij je een V70 van 2001 met 2,5 ton en ik wilde een iets grotere vooruitgang boeken dan dat.
Nu heb ik al allerlei waardevolle topics gelezen over de S40 grill die in de V50 past, de achterspoiler die ik in kleur in Belgie moet halen en geleerd dat ik niet aan Xenon ga beginnen. Wat ik wel heel graag wil -en nu al mis aan mijn 940- is goed geluid. Waar mijn 940 van heel goed audiospul is voorzien met een radio met USB aansluiting heb ik in mijn V50 helaas de standaard installatie zitten, het 4 x 1,5 watt kartonnen systeem zeg maar. Ook hier zijn allerlei topics over, maar die beperken zich tot enthousiaste reacties van bevoorrechte mensen met het HP systeem en speaker aanpassingen op het standaard systeem. Wat ik graag zou willen weten is:
- Wat is het uitgangsvermogen van de standaard radio? Als dat 4 x 10 watt is kan ik wel hele dikke speakers kopen, maar dat wordt denk ik niet heel erg bevredigend
- Of ik op de een of andere manier een I-pod aansluiting of USB uitgang op de standaard radio kan knutselen. Als je daaraan gewend bent zijn CD's ineens net zou ouderwets als LP's
- Of ik een externe versterker op de standaard radio kan aansluiten. Dit heeft mijn voorkeur, kan ik (een deel) van mijn audio uit de 940 overbouwen
Heeft iemand hier ervaring mee? Ervaring met inbouw van audio heb ik genoeg, dus daar zal het niet aan liggen. Zou ik in het uiterste geval mogelijk de speaker uitgang van de radio kunnen gebruiken om een versterker aan te sturen? Of alsnog een gebruikt HP systeem op de kop tikken?
Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft, hoor het graag.
Groeten, Maikel.
Nieuw en weer een audio vraag
-
- Starter
De USB en Ipod vraag is inmiddels beantwoord door nog eens goed door alle topics te zoeken!
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Mods break
Om te helpen verplaatst naar het audio hoofdstuk
Om te helpen verplaatst naar het audio hoofdstuk
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- FrankS60
- 5th Gear member
Je kunt wel een zogenaamde high-low convertor halen die het uitgangssignaal van de headunit omzet in 5V pre-out (tulp) waardoor je een versterker kunt aansluiten. Het nadeel hiervan is dat je signalen om blijft zetten en je daardoor natuurlijk de nodige verliezen hebt.
Verder zijn fabrieksradio's vaak intern gefilterd en afgesteld op de speakers die erop komen af-fabriek. Daardoor mis je een deel van de frequenties of zijn ze minder aanwezig. Je merkt dit vooral vaak bij het op die manier aansluiten van een subwoofer, de onderste frequenties zijn vaak weggefilterd waardoor je beneden de +/- 35 hz weinig respons hebt. Maar dit alles is fabrikant afhankelijk, hoe het precies zit bij de Volvo radio in jouw auto durf ik niet te zeggen. Of je moet iemand met ervaring met deze specifieke radio zien te vinden, of je moet het gewoon uitproberen.
Ron de Vries in Zwaag (bij Hoorn in NH) verkoopt goede units. Kosten 100 euro de stuk zie ik net. www.rondevries.nl -> versterkers -> signaal processoren -> MTX RE-Q 3. Met bassremote lijkt me niet heel zinnig als je het bij een redelijk normaal systeem wilt houden.
Andere (goedkopere) optie van Ron de Vries is de Helix AAC voor 59 euro, die geeft alleen slechts 2 kanalen en compenseert niet voor eventuele filters die in de radio aanwezig zijn. Nogmaals, ik durf niet te zeggen of die filters ook in deze specifieke radio aanwezig zijn...
Kijk trouwens ook eens of je versterker geen zogenaamde high-input heeft. Dwz dat je de speakerkabels van je radio direct kunt aansluiten op de versterker. De versterker heeft dan de bovengenoemde high-low converter als het ware ingebouwd zitten. Alhoewel het meestal niet de hoogste kwaliteit versterkers zijn die dat hebben, geeft het waarschijnlijk wel een beter geluid dan van high naar low naar amp die weer naar high versterkt.
Kun je misschien posten wat je nog precies hebt liggen aan audio van de vorige auto? Dan kan ik wat beter met je meedenken in deze. En ook wat je graag in wilt bouwen in je nieuwe, met of zonder sub, flinke composet of gewoon coaxiaaltje die iets harder moet dan fabrieks-af.
Verder zijn fabrieksradio's vaak intern gefilterd en afgesteld op de speakers die erop komen af-fabriek. Daardoor mis je een deel van de frequenties of zijn ze minder aanwezig. Je merkt dit vooral vaak bij het op die manier aansluiten van een subwoofer, de onderste frequenties zijn vaak weggefilterd waardoor je beneden de +/- 35 hz weinig respons hebt. Maar dit alles is fabrikant afhankelijk, hoe het precies zit bij de Volvo radio in jouw auto durf ik niet te zeggen. Of je moet iemand met ervaring met deze specifieke radio zien te vinden, of je moet het gewoon uitproberen.
Ron de Vries in Zwaag (bij Hoorn in NH) verkoopt goede units. Kosten 100 euro de stuk zie ik net. www.rondevries.nl -> versterkers -> signaal processoren -> MTX RE-Q 3. Met bassremote lijkt me niet heel zinnig als je het bij een redelijk normaal systeem wilt houden.
Andere (goedkopere) optie van Ron de Vries is de Helix AAC voor 59 euro, die geeft alleen slechts 2 kanalen en compenseert niet voor eventuele filters die in de radio aanwezig zijn. Nogmaals, ik durf niet te zeggen of die filters ook in deze specifieke radio aanwezig zijn...
Kijk trouwens ook eens of je versterker geen zogenaamde high-input heeft. Dwz dat je de speakerkabels van je radio direct kunt aansluiten op de versterker. De versterker heeft dan de bovengenoemde high-low converter als het ware ingebouwd zitten. Alhoewel het meestal niet de hoogste kwaliteit versterkers zijn die dat hebben, geeft het waarschijnlijk wel een beter geluid dan van high naar low naar amp die weer naar high versterkt.
Kun je misschien posten wat je nog precies hebt liggen aan audio van de vorige auto? Dan kan ik wat beter met je meedenken in deze. En ook wat je graag in wilt bouwen in je nieuwe, met of zonder sub, flinke composet of gewoon coaxiaaltje die iets harder moet dan fabrieks-af.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -