Vragen over carberateurs (Zenith-Stromberg)

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Ik had al een tijdje op de planning staan om de carberateurs eens een beurt te geven. Over twee maanden ga ik met de 164 naar het buitenland en dan moet hij ook goed op benzine rijden.
Vandaag dus met het mooie weer de daad bij het woord gevoegd, volgens de instructies uit de manual. In mijn (onwetende?) ogen zien ze er prima uit. Ik heb wel wat vragen:

1. De flotters in de achterste carberateur liggen een stuk lager dan in de voorste. Ze voldoen daarmee ook niet aan de eis die het boek stelt. Is er een reden te bedenken waarom ik ze niet zou bijstellen?
2. In andere topics las ik dat bij lpg rijden de naalden versleten raken en daarom het mengsel rijker wordt wanneer er op benzine wordt gereden. Is de staat van die naalden ook met het oog te beoordelen? Ze zien er namelijk gewoon netjes uit, maarja, ik weet ook niet waar ik op moet letten.
3. Hoe haal je de naald los van het buisje?
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
volvov40t4
3rd Gear member
Berichten: 265
Lid geworden op: 30.11.2005 - 17:43
Locatie: noord-brabant

Ik heb ook regelmatig getracht mij te verdiepen in carb's. Ben er echter achter gekomen dat een bezoekje aan een Carb-revisie bedrijf goedkoper is dan je denk en zeker sneller. Ik kan je zeker de website van http://www.bccp.nl/nl/indexnl.htm aanraden. Zij hebben echt alles wat je moet hebben mocht je er toch zelf aan willen beginnen.

Gr, Jules
Volvo Amazon 121 B18 1966 LPG
LandRover Defender 90 TD5 1999

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

Gaat het om strombergs?
Kijk dan in ieder geval even op deze site:
http://volvolvo.nl/index.php?option=com ... pic=4478.0

Met name de link naar deze site is erg interessant:
http://web.archive.org/web/200209111555 ... CarbsI.htm

Succes ermee.
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Ah net alles besteld bij Nordicar... Wel een uitgebreide site, die ga ik onthouden.
Het is jammer dat niemand hier antwoorden heeft, maar ik ga gewoon met m'n eigen verstand (en dat van het internet ;)) aan de slag.

Heb ondertussen ontdekt dat de by-pass valve (wat is de nederlandse vertaling hiervoor?) lek is. Waarschijnlijk om mogelijk lekken te verkomen, heeft de vorige eigenaar de klep helemaal dichtgedraait. Ik wil deze natuurlijk vervangen en hoop daarmee het wat schokkerige gedrag van de auto (bij gas loslaten) verholpen te hebben. Ben benieuwd :)

@dop; bedankt voor de links, ga ze bestuderen!
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Gebruikersavatar
volvov40t4
3rd Gear member
Berichten: 265
Lid geworden op: 30.11.2005 - 17:43
Locatie: noord-brabant

omleidingsklep??

gr, Jules
Volvo Amazon 121 B18 1966 LPG
LandRover Defender 90 TD5 1999

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Ja daar gok ik ook op :D
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Waar je op moet letten is de zitting waar de naald invalt,als deze ovaal zijn,moet je ze vervangen.
Gebruikersavatar
Jordos
3rd Gear member
Berichten: 414
Lid geworden op: 16.12.2007 - 19:56

Oke Ramon daar zal ik nog extra naar kijken, bedankt!
Volvo 164 1970, 4-bak, Benz + LPG
Volvo 340 1986, 4-bak, Benz
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Succes..
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”