Vandaag wat zwartgeblakerde lampjes vervangen.
Vooral de duplo lampen achter waren erg zwart geworden.
Ook verse ruitenwissers, van de Lidl, gemonteerd.
Het Flashlube reservoir stond na 3.000km net boven de 100ml dus die ook weer aangevuld tot 400ml.
Km stand gaat niet hard op het moment, 308.140km op de teller.
PLOF!!!!!!
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Ik kom je daar ook steeds vaker tegen, nu ik er op letPas259 schreef:Ontzettend leuk om te lezen, ik volg het ook op FOK! trouwens

De Volvo blijft prima rijden!
Ook met de strengste vorst die we hadden geen problemen met starten op LPG; 1 of 2x starten en de motor liep.
De inhaalslag op achterstallig onderhoud die mijn oom en ik hebben uitgevoerd werpt nu zijn vruchten af

Door het koude pekelweer de laatste maand wat vaker de auto gewassen, maar roesten doet hij van onderen gelukkig nog niet.
Wel wat roest op het dak, rond het dakraampje en in in de dakgoten (vanwege een imperial die er ooit op zat).
Leuk klusje om dat in het voorjaar of in de zomer aan te pakken.
En misschien ga ik ook nog wat doen aan het loshangende hemeltje...
Kilometerstand gaat niet hard, 310.000km op de teller nu.
Veel woon-werkverkeer en dat is maar 36km per dag.
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Geen nieuws = goed nieuws?
Eigenlijk wel... De teller is inmiddels naar de 311.800 gereden en het wegwerken van het achterstallig (meestal klein) onderhoud van de afgelopen 18 maanden lijkt zijn vruchten nu echt af te werpen.
Starten en rijden, iedere ochtend.
Alleen hoor ik het metaal van de remmen af en toe tegen de opstaande randjes van mijn remschijven schuren dus wordt het tijd voor nieuwe remblokjes.
Ook de remschijven zijn niet al te dik meer dus wordt het tijd om de "nieuwe" veerpoten (waar de goedkopere remschijven op passen) te gaan monteren.
Normale slijtage natuurlijk, zeker als je rekent dat ik het 50.000km geleden al behoorlijk "versleten" vond.
Blijkbaar gaat het niet zo hard met de remmen van onze bakstenen.
Of ligt het aan mijn rijstijl?
Hmm... Wel veel lange afstanden gereden en op de snelweg rem je niet veel... Dat zal ook wel meespelen...
Ik wacht nog op wat mooier weer! En dan los!
Eigenlijk wel... De teller is inmiddels naar de 311.800 gereden en het wegwerken van het achterstallig (meestal klein) onderhoud van de afgelopen 18 maanden lijkt zijn vruchten nu echt af te werpen.
Starten en rijden, iedere ochtend.
Alleen hoor ik het metaal van de remmen af en toe tegen de opstaande randjes van mijn remschijven schuren dus wordt het tijd voor nieuwe remblokjes.
Ook de remschijven zijn niet al te dik meer dus wordt het tijd om de "nieuwe" veerpoten (waar de goedkopere remschijven op passen) te gaan monteren.
Normale slijtage natuurlijk, zeker als je rekent dat ik het 50.000km geleden al behoorlijk "versleten" vond.
Blijkbaar gaat het niet zo hard met de remmen van onze bakstenen.
Of ligt het aan mijn rijstijl?
Hmm... Wel veel lange afstanden gereden en op de snelweg rem je niet veel... Dat zal ook wel meespelen...
Ik wacht nog op wat mooier weer! En dan los!
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Zaterdag zijn we bezig geweest met de achterremmen (nieuwe blokjes) en heb ik gelijk maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de nieuwe witte knippers te monteren.
De huidige waren links en rechts van 2 verschillende kleuren oranje en als het dan toch nieuw moest...
Afijn, het resultaat is er naar

De huidige waren links en rechts van 2 verschillende kleuren oranje en als het dan toch nieuw moest...
Afijn, het resultaat is er naar


- Michael Oud
- 5th Gear member
- Berichten: 2228
- Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
- Locatie: Amsterdam
Keurig! Netjes dat je er oranje bolletjes in hebt gedaan. 

Volvo 940 SE
- Henk 760 Hausser
- 3rd Gear member
- Berichten: 280
- Lid geworden op: 09.03.2006 - 20:46
- Locatie: Epe
Ik zie dat er een oranje gloed in de knippers zit Je kunt er ook zilver kleurige lampjes in doen, deze zie je niet zitten in tegenstelling tot die oranje lampjes.Uiteraard branden deze dan oranje als je ze aanzet.
Groet,n ûût Epe.
Groet,n ûût Epe.
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
De Dalhaussertjes
Volvo 760 GLE Hausser 1982
";Slurpje";
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Dank je!Michael Oud schreef:Keurig! Netjes dat je er oranje bolletjes in hebt gedaan.
De oranje bolletjes leken me wel een goed idee.
Ze zijn prima zichtbaar, ook bij laagstaande zon

- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Ik hoorde hetzelfde van een collega vandaag.Henk 760 Hausser schreef:Ik zie dat er een oranje gloed in de knippers zit Je kunt er ook zilver kleurige lampjes in doen, deze zie je niet zitten in tegenstelling tot die oranje lampjes.Uiteraard branden deze dan oranje als je ze aanzet.
Groet,n ûût Epe.
Ach ja, heb deze er nu inzitten en weggooien is ook weer zonde...
Volgende keer ga ik wel voor zulke lampjes!
De koplampglazen lijken nu wat dof bij deze nieuwe knippers.
Misschien schoonmaken aan de binnenzijde? Of nieuwe glazen?
- leidsekade
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 27.10.2006 - 21:43
- Locatie: Utrecht
Ziet er mooi uit. Ik heb inmiddels vrijwel dezelfde looks, alleen ook met witte zijknippers. Goed te horen van die zilveren knippers, ga ik ook eens proberen.
Jerry
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1998 Midnight Blue 307 K
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1997 Nautic Blue 527k
Renault Laguna 2.0 DCI 130 FAP estate (Lease)
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1998 Midnight Blue 307 K
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1997 Nautic Blue 527k
Renault Laguna 2.0 DCI 130 FAP estate (Lease)
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Ik heb ze bij mijn 940 een keer schoongemaakt.MaGNeT schreef:De koplampglazen lijken nu wat dof bij deze nieuwe knippers.
Misschien schoonmaken aan de binnenzijde? Of nieuwe glazen?
Je kunt ze verwijderen en als je dat voorzichting doet, blijven de clips, de rubbers en het glas heel....

Je kunt ze bij wijze van spreken als lasagna-schaal gewoon in de vaatwasser mikken...

Ik koos voor een sopje, goed laten drogen voor montage.
De reflector kun je op zich schoonmaken, MAAR IN GEEN GEVAL MET WATER OF POETSMIDEL!!
Gewoon de zachtste stofdoek die je kan vinden, en dan nog met veel beleid.
Bij mij is het er toen heel erg van opgeknapt, als geheel.
Zeker met de witte knipper die ik toen had, zag het er prima uit.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
test
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
andere remklauwen?
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Veerpoten overgezet van een 1996 Volvo 940 op m'n 1986 Volvo 740mightyspawn schreef:andere remklauwen?

En het past

Voordelen?
-> weer nieuwere schokdempers
-> er passen nu nieuwere, goedkopere remschijven op
-> nieuwere lagers (toplager, wiellager, fuseekogel)
Ben nu de foto's aan het bewerken en morgen ga ik aan het verslag werken!
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
Zoals eerder aangehaald in dit topic heb ik veerpoten van een Volvo 940 uit ± 1996 overgenomen.
Deze heb ik onlangs gedemonteerd, ontroest, toplager gesmeerd, gespoten en weer inelkaar gezet.
Op zich geen moeilijke klus.
Je spant de veer op met een veerspanner (waar je overigens wel heel voorzichtig mee moet omgaan vanwege de grote kracht van de veer), draait de zelfborgende topmoer los (even tegenhouden met een ander sleuteltje omdat het meedraait) en je kan het hele zaakje zo uitelkaar halen.
Het toplager zat ingeklemd in 2 kunststof schalen die bij mijn eerste veerpoot van elkaar loskwamen zodat gelijk de helft van de kogeltjes het hazenpad koos. Gelukkig kon ik ze allemaal weer terugvinden... Pfff...
Afijn, eerst de metalen lagerschalen en de kogeltjes goed ontvet, nieuw vet er in, kogeltjes terudrukken in het vet, schalen met kunststof omhulsel weer inelkaar drukken en het zit weer voor jaren...
Helaas heb ik van dit werkje geen foto's maar afgezien van het werken met de verenspanners is het niet echt moeilijk als je maar onthoudt hoe de volgorde is van wat je loshaalt.
Links de Volvo 940 veerpoot (1996) ontroest en gespoten.
Rechts mijn oude Volvo 740 veerpoot (1986), oud en roestig.

Nog een probleem waren de ankerplaten.
De 940 ankerplaten die bij de veerpoten zaten waren zo verrot en vol met gaten dat ze niet meer hergebruikt konden worden.
Gelukkig waren de 740 ankerplaten met wat kleine aanpassingen om te bouwen zodat ze geschikt zijn voor de nieuwe fusee.
De 940 fusee heeft namelijk wél een gat voor de ABS sensor en daardoor zit ook gelijk het 3e boutgat iets verder opzij.
Daarnaast is het centrale gat in het midden een paar milimeter groter en zijn de "stofdekseltjes" (iemand die weet hoe ze heten?) die tussen de ankerplaat en het lager zitten net iets anders.
We hebben de 940 stofdeksels hergebruikt. De stofdeksels van de 740 zijn namelijk zo'n 5mm te breed en het gat is iets te klein.
De foto's spreken voor zich...
De fusee van de 740 is iets anders dan de "nieuwe" van de 940.
Je ziet een gat zitten voor de ABS sensor (die ik niet heb), het 3e boutgat zit daardoor iets verschoven en het centrale gat moet iets groter.
De oude:

De "nieuwe":

Er moest dus geboord en gevijld worden om het passend te maken:

Het past:

De ankerplaat ontroest en in de primer:

De stofdeksels voor het lager verschillen iets in dikte, daarom de 940 deksels hergebruikt en ontroest:

De stofdeksels van de 940 gepopnageld en gelijmd (met goede 2 componentenlijm) aan de ankerplaten van de 740. Tevens alles in de grondverf en tektiel.
Het roestbruine rond de boutjes is kopervet
De volgorde van de foto's lijkt wat vreemd omdat hier ook de nieuwe veerpoot al gemonteerd is. Maar het leek me handig om eerst de ankerplaat er uit te lichten:

De oude veerpoot moet verwijderd worden. Op de 2 onderstaande foto's is duidelijk te zien wat er los moet.
De fuseekogel onder de fusee is hier net los uit de draagarm.
Deze kan behoorlijk vastzitten. Met behulp van het gewicht van de auto, het handig plaatsen van de assteun, voorzichtig laten zakken van de krik en wat aanmoediging van een moker kwam het toch nog vlot los.
Wel uitkijken dat je vingers er niet ergens tussen komen...

Ook de stabilisatorstang moet los omdat je anders niet genoeg ruimte krijgt om de fusee uit de draagarm te tillen. Aan de bovenkant is immers geen ruimte want daar zit hij klem in de veertoren.

De moertjes bovenop kunnen losgedraaid worden, dan is er aan de bovenkant niets meer wat de veerpoot tegenhoudt.
Daarna aan de onderkant met een hefboom (stevig balkje) de draagarm naar beneden tillen terwijl een ander de veerpoot opvangt en eruit haalt.
De 2 moertjes bovenop:

Na het verwijderen hou je een gapend gat over...
Gelukkig geen roest te ontdekken, ook niet aan de onderkant.
Dat scheelt weer een hoop werk

Het monteren van de nieuwe veerpoot is eigenlijk de omgekeerde volgorde van het loshalen.
Eerst de veerpoot in de toren hangen met de moertjes.
Let er daarbij goed op dat de bovenkant van de veerpoot op 2 manieren gemonteerd kan worden. De centrale moer zit uit het midden gemonteerd, aan de kant van het schutbord (zie 2e foto hierboven).
Vervolgens de fuseekogel weer in de draagarm, spoor- en stabilisatorstang weer aansluiten en het wiellager monteren met de grote zelfborgende moer (dop 36 aanbevolen!)
Helaas vergeten om een goede foto te maken... Vandaar dat ik er ééntje geleend heb...

En de hagelnieuwe remschijf er op:

Je ziet de vertanding voor de ABS nog zitten. We gebruiken het niet maar het zit ook niet in de weg...
Dan de remklauw weer bevestigen met de 2 imbusbouten.
Natuurlijk ook de splitpen er weer in bij de fuseekogel, zodat je niet onverhoopt de moer verliest...
De oude remklauw past probleemloos op de nieuwe fusee.
Of dit bij alle modellen zo is weet ik niet.
In dit geval is de afstand tussen de gaten 10,4cm en is de remklauw van het merk "Bendix". Dit was bij de Volvo 940 ook het geval, al had deze andere remzuigers en ABS.
Een kwestie van opmeten...
Afstand 10,4cm:

Rond de fusee waar de remklauw vastgezet wordt hebben we de tektiel weggekrabt. Bij controle bleken de imbusbouten aan de andere kant niet meer goed vast te zitten, met alle mogelijke gevolgen van dien...
We draaiden de imbusbouten in eerste instantie wel goed vast maar de tektiel druk je er tussenuit waardoor de boutjes toch weer los gaan zitten...
Hier zit alles weer gemonteerd:

Over de remblokjes had ik eerst nog wat vraagtekens.
Er zijn namelijk 2 verschillende remklauwen van Bendix. De oude, die ik heb, en de update.
De remblokjes blijken echter uitwisselbaar en prima te passen.
Boven de oude, versleten remblokjes.
Onder de nieuwe blokjes én de nieuwe anti-rammelveer.
De anti-rammelveer voorkomt letterlijk het rammelen van de remblokjes door ze tegen 1 kant aan te drukken. Bij de originele Volvo remblokjes waren ze meegeleverd, bij de imitatie niet. Let hier dus op!
Overigens heb ik ruim 60.000km zonder deze dingen gereden en afgezien van wat lawaai op klinkerwegen lijkt dit geen probleem te zijn.

De blokjes en anti-rammelveer gemonteerd:

Wiel er weer onder en rijden maar
Al met al hebben we aan iedere kant een zaterdag werk gehad.
Ik heb op verschillende momenten (geen) foto's gemaakt dus vandaar dat je soms links ziet en soms rechts, dus het lag niet aan je ogen :razz:
Het mooiste is dat alles, ondanks de 10 jaar in leeftijdsverschil, prima bleek te passen. Als de ankerplaten van de 940 niet verrot waren geweest hadden we helemaal niets hoeven aanpassen
Voordelen van deze operatie?
- er passen nu moderne, goedkope remschijven op die goed verkrijgbaar zijn
- de volgende keer is het vervangen van de remschijven iets eenvoudiger
- er passen nu moderne wiellagers op
- er zitten weer veel frissere schokdempers onder
- toplager en fuseekogel zijn weer gesmeerd en tevens hebben deze veel minder kilometers achter de rug dan de oude
- alles is ontroest en zit weer in de tektiel
De auto is overigens woensdag ook voor de APK geweest en er in één keer door! :multi:
Met grote dank aan mijn oom (zowel sleutelkennis als sleutelruimte), zonder wie ik dit uiteraard nooit voorelkaar had gekregen!
Deze heb ik onlangs gedemonteerd, ontroest, toplager gesmeerd, gespoten en weer inelkaar gezet.
Op zich geen moeilijke klus.
Je spant de veer op met een veerspanner (waar je overigens wel heel voorzichtig mee moet omgaan vanwege de grote kracht van de veer), draait de zelfborgende topmoer los (even tegenhouden met een ander sleuteltje omdat het meedraait) en je kan het hele zaakje zo uitelkaar halen.
Het toplager zat ingeklemd in 2 kunststof schalen die bij mijn eerste veerpoot van elkaar loskwamen zodat gelijk de helft van de kogeltjes het hazenpad koos. Gelukkig kon ik ze allemaal weer terugvinden... Pfff...
Afijn, eerst de metalen lagerschalen en de kogeltjes goed ontvet, nieuw vet er in, kogeltjes terudrukken in het vet, schalen met kunststof omhulsel weer inelkaar drukken en het zit weer voor jaren...
Helaas heb ik van dit werkje geen foto's maar afgezien van het werken met de verenspanners is het niet echt moeilijk als je maar onthoudt hoe de volgorde is van wat je loshaalt.
Links de Volvo 940 veerpoot (1996) ontroest en gespoten.
Rechts mijn oude Volvo 740 veerpoot (1986), oud en roestig.

Nog een probleem waren de ankerplaten.
De 940 ankerplaten die bij de veerpoten zaten waren zo verrot en vol met gaten dat ze niet meer hergebruikt konden worden.
Gelukkig waren de 740 ankerplaten met wat kleine aanpassingen om te bouwen zodat ze geschikt zijn voor de nieuwe fusee.
De 940 fusee heeft namelijk wél een gat voor de ABS sensor en daardoor zit ook gelijk het 3e boutgat iets verder opzij.
Daarnaast is het centrale gat in het midden een paar milimeter groter en zijn de "stofdekseltjes" (iemand die weet hoe ze heten?) die tussen de ankerplaat en het lager zitten net iets anders.
We hebben de 940 stofdeksels hergebruikt. De stofdeksels van de 740 zijn namelijk zo'n 5mm te breed en het gat is iets te klein.
De foto's spreken voor zich...
De fusee van de 740 is iets anders dan de "nieuwe" van de 940.
Je ziet een gat zitten voor de ABS sensor (die ik niet heb), het 3e boutgat zit daardoor iets verschoven en het centrale gat moet iets groter.
De oude:

De "nieuwe":

Er moest dus geboord en gevijld worden om het passend te maken:

Het past:

De ankerplaat ontroest en in de primer:

De stofdeksels voor het lager verschillen iets in dikte, daarom de 940 deksels hergebruikt en ontroest:

De stofdeksels van de 940 gepopnageld en gelijmd (met goede 2 componentenlijm) aan de ankerplaten van de 740. Tevens alles in de grondverf en tektiel.
Het roestbruine rond de boutjes is kopervet
De volgorde van de foto's lijkt wat vreemd omdat hier ook de nieuwe veerpoot al gemonteerd is. Maar het leek me handig om eerst de ankerplaat er uit te lichten:

De oude veerpoot moet verwijderd worden. Op de 2 onderstaande foto's is duidelijk te zien wat er los moet.
De fuseekogel onder de fusee is hier net los uit de draagarm.
Deze kan behoorlijk vastzitten. Met behulp van het gewicht van de auto, het handig plaatsen van de assteun, voorzichtig laten zakken van de krik en wat aanmoediging van een moker kwam het toch nog vlot los.
Wel uitkijken dat je vingers er niet ergens tussen komen...

Ook de stabilisatorstang moet los omdat je anders niet genoeg ruimte krijgt om de fusee uit de draagarm te tillen. Aan de bovenkant is immers geen ruimte want daar zit hij klem in de veertoren.

De moertjes bovenop kunnen losgedraaid worden, dan is er aan de bovenkant niets meer wat de veerpoot tegenhoudt.
Daarna aan de onderkant met een hefboom (stevig balkje) de draagarm naar beneden tillen terwijl een ander de veerpoot opvangt en eruit haalt.
De 2 moertjes bovenop:

Na het verwijderen hou je een gapend gat over...
Gelukkig geen roest te ontdekken, ook niet aan de onderkant.
Dat scheelt weer een hoop werk


Het monteren van de nieuwe veerpoot is eigenlijk de omgekeerde volgorde van het loshalen.
Eerst de veerpoot in de toren hangen met de moertjes.
Let er daarbij goed op dat de bovenkant van de veerpoot op 2 manieren gemonteerd kan worden. De centrale moer zit uit het midden gemonteerd, aan de kant van het schutbord (zie 2e foto hierboven).
Vervolgens de fuseekogel weer in de draagarm, spoor- en stabilisatorstang weer aansluiten en het wiellager monteren met de grote zelfborgende moer (dop 36 aanbevolen!)
Helaas vergeten om een goede foto te maken... Vandaar dat ik er ééntje geleend heb...

En de hagelnieuwe remschijf er op:

Je ziet de vertanding voor de ABS nog zitten. We gebruiken het niet maar het zit ook niet in de weg...
Dan de remklauw weer bevestigen met de 2 imbusbouten.
Natuurlijk ook de splitpen er weer in bij de fuseekogel, zodat je niet onverhoopt de moer verliest...
De oude remklauw past probleemloos op de nieuwe fusee.
Of dit bij alle modellen zo is weet ik niet.
In dit geval is de afstand tussen de gaten 10,4cm en is de remklauw van het merk "Bendix". Dit was bij de Volvo 940 ook het geval, al had deze andere remzuigers en ABS.
Een kwestie van opmeten...
Afstand 10,4cm:

Rond de fusee waar de remklauw vastgezet wordt hebben we de tektiel weggekrabt. Bij controle bleken de imbusbouten aan de andere kant niet meer goed vast te zitten, met alle mogelijke gevolgen van dien...
We draaiden de imbusbouten in eerste instantie wel goed vast maar de tektiel druk je er tussenuit waardoor de boutjes toch weer los gaan zitten...
Hier zit alles weer gemonteerd:

Over de remblokjes had ik eerst nog wat vraagtekens.
Er zijn namelijk 2 verschillende remklauwen van Bendix. De oude, die ik heb, en de update.
De remblokjes blijken echter uitwisselbaar en prima te passen.
Boven de oude, versleten remblokjes.
Onder de nieuwe blokjes én de nieuwe anti-rammelveer.
De anti-rammelveer voorkomt letterlijk het rammelen van de remblokjes door ze tegen 1 kant aan te drukken. Bij de originele Volvo remblokjes waren ze meegeleverd, bij de imitatie niet. Let hier dus op!
Overigens heb ik ruim 60.000km zonder deze dingen gereden en afgezien van wat lawaai op klinkerwegen lijkt dit geen probleem te zijn.

De blokjes en anti-rammelveer gemonteerd:

Wiel er weer onder en rijden maar

Al met al hebben we aan iedere kant een zaterdag werk gehad.
Ik heb op verschillende momenten (geen) foto's gemaakt dus vandaar dat je soms links ziet en soms rechts, dus het lag niet aan je ogen :razz:
Het mooiste is dat alles, ondanks de 10 jaar in leeftijdsverschil, prima bleek te passen. Als de ankerplaten van de 940 niet verrot waren geweest hadden we helemaal niets hoeven aanpassen

Voordelen van deze operatie?
- er passen nu moderne, goedkope remschijven op die goed verkrijgbaar zijn
- de volgende keer is het vervangen van de remschijven iets eenvoudiger
- er passen nu moderne wiellagers op
- er zitten weer veel frissere schokdempers onder
- toplager en fuseekogel zijn weer gesmeerd en tevens hebben deze veel minder kilometers achter de rug dan de oude
- alles is ontroest en zit weer in de tektiel
De auto is overigens woensdag ook voor de APK geweest en er in één keer door! :multi:
Met grote dank aan mijn oom (zowel sleutelkennis als sleutelruimte), zonder wie ik dit uiteraard nooit voorelkaar had gekregen!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Deze klus ga ik binnenkort ook doen op mijn 740 GLE van 1985, gelukkig heeft die pas 108.000 gelopen. Heb 2 veerpoten kunnen bemachtigen, maar weet nog niet of ik ze ga gebruiken. De huidige zijn roestvrij en in perfecte stat door de geweldige tectyl behandelingen die ze in Zweden geven aan de auto's. Moet daar ook wel met al die pekel, vooral in het Zuiden.
Ik doe ook meteen alle rubbers vervangen door PU bussen, klein extra werkje en bij mij zijn de rubbers echt tot op het bot versleten.
Gelukkig heb ik 60% korting op alle auto onderdelen bij een kennis, dus de duurdere remschijf met wielnaaf is verwaarloosbaar. Enige is wel dat ze steeds moeilijker leverbaar zijn. ATE maakt ze bijvoorbeeld al niet meer. Maar Brembo gelukkig nog wel.
Ik doe ook meteen alle rubbers vervangen door PU bussen, klein extra werkje en bij mij zijn de rubbers echt tot op het bot versleten.
Gelukkig heb ik 60% korting op alle auto onderdelen bij een kennis, dus de duurdere remschijf met wielnaaf is verwaarloosbaar. Enige is wel dat ze steeds moeilijker leverbaar zijn. ATE maakt ze bijvoorbeeld al niet meer. Maar Brembo gelukkig nog wel.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
En toevallig ook 15 inch beugels voor de remklauwen geplaatst? Heb ik wel gedaan, heb namelijk nu 15" Sirius velgen en daar staan wat grotere schijven toch wat mooier achter. De remklauwen blijven hetzelfde verder.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Oh en heb je toevallig ook de fuseekogels gedaan? Ik heb links iets minder als 1mm speling erop zitten. Die vervang ik en rechts neem ik ook meteen mee. Die 17 euro is het geld niet. Moet namelijk toch alles uit elkaar halen om de andere bussen in de draagarmen enz te kunnen plaatsen.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- MaGNeT
- 3rd Gear member
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
- Locatie: Friesland
De fuseekogels die aan de 940 fusee's vastzaten waren nog zo goed dat we ze alleen opnieuw in het vet gezet hebben.mightyspawn schreef:Oh en heb je toevallig ook de fuseekogels gedaan? Ik heb links iets minder als 1mm speling erop zitten. Die vervang ik en rechts neem ik ook meteen mee. Die 17 euro is het geld niet. Moet namelijk toch alles uit elkaar halen om de andere bussen in de draagarmen enz te kunnen plaatsen.
Ook de APK keurmeester vond ze prima, en die heeft er "2 bouwlampen en spiegels" bijgehad om te kijken of we het goed hadden gedaan (waren echt zijn woorden :razz:)