Electrisch probleem <opgelost>
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Waar zit deze?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Lijkt me ook op de dynamo (weet het niet zeker bij een S40), dus moet hij er alsnog af vermoed ik. Meestal is het inderdaad de spanningsregelaar of de koolborstels (indien van toepassing). Als je handig bent kun je je op die manier aardig wat geld besparen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Als je de regelaar in je handen hebt, zie je wel dat dat eigenlijk niets voorstelt.
Ik kon zo gauw niets anders vinden dan dit, nummer 7:

Ik kon zo gauw niets anders vinden dan dit, nummer 7:

940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 4th Gear member
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
- Locatie: Den Haag
100% dynamo, die stuk is, hij laad nog wel bij, maar er is een wikkeling stuk. Er zit met een moderne dynamo geen losse spangsregelaar meer op. Compleet vervangen kan je er weer jaren tegen.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW
__________________________________________________

VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW
__________________________________________________

- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
(ik leer graag bij, dus...)
Als er een wikkeling stuk is, dan slaat de dynamo toch vast?
Ik rijdt een 940 met een Bosch dynamo, met een losse standaard 14.4 spanningsregelaar erop. Vanaf welk jaar zijn ze verdwenen?
De auto uit dit topic is ook uit 96, dus denk ik dat er nog een losse regelaar op zit.
Als er een wikkeling stuk is, dan slaat de dynamo toch vast?
Ik rijdt een 940 met een Bosch dynamo, met een losse standaard 14.4 spanningsregelaar erop. Vanaf welk jaar zijn ze verdwenen?
De auto uit dit topic is ook uit 96, dus denk ik dat er nog een losse regelaar op zit.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 4th Gear member
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
- Locatie: Den Haag
rond 1995, en als er in de koper wikkeling een onder breking in zit, is je spannings veld niet goed. Dan loopt hij dus niet aan. Dat zijn je lagers, of je koolborstels. Wat je zou kunnen doen hoevel amp laad hij bij. Wat is je spanning die je dynamo nog vrij geeft. Het klop ook dat de oudere 700 en 900 een losse spanningsregelaar hadden. De moderne auto zit het verwerkt in de dynamo
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW
__________________________________________________

VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW
__________________________________________________

- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Maar als er een wikkeling in de rotor los zit, dan wordt die door middelpunt vliedende kracht toch naar buiten geslingerd en loopt de dynamo toch vast of heb ik niet op zitten letten bij energietechniek?
In de stator maakt het niet uit, klopt.
In de stator maakt het niet uit, klopt.
940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 4th Gear member
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
- Locatie: Den Haag
ja dat klopt, was gister ook een beetje moe lange dag gehadt. En weer een dag met veel rare storingen etc. Maar blijf erbij dat de dynamo stuk is. :fadein:Baseman schreef:Maar als er een wikkeling in de rotor los zit, dan wordt die door middelpunt vliedende kracht toch naar buiten geslingerd en loopt de dynamo toch vast of heb ik niet op zitten letten bij energietechniek?
In de stator maakt het niet uit, klopt.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW
__________________________________________________

VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW
__________________________________________________

- Baseman
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 12.09.2006 - 23:45
- Locatie: 's-Hertogenbosch
Dat kan natuurlijk alsnog.vin940 schreef:Maar blijf erbij dat de dynamo stuk is. :fadein:
Meten is in dit geval weten, waarbij dat meten een verschil kan uitmaken van ongeveer 150 euro....

940 Estate Regent Red pearl metallic, 1996, 483832 442875 kms, B230FK, AW71L, Vialle LPi
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
460 1.8 GL Benzine 1992, grijs, of zo, of vaal zwart, 160.000 kms
- verkocht - 940 Estate Nautic Blue, 1991, 369500 kms, B230FB, M47, OMVL LPG-installatie
- verkocht - 940 Sedan Ruby Red metallic, 1994, 333000 kms, B230FB, handbak, Vialle AMS
- verkocht - 164 Sedan Blue metallic, 1973, 117800 kms, B30E, BW35, GMS-G2
-
- 4th Gear member
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 05.03.2009 - 22:15
- Locatie: Den Haag
Natuurlijk is meten is weten, maar ik zag de km stand dan kan wel een dynamo op zijn hoor. Ben eigenlijk alleen maar benieuwd of de dynamo wel bekrachtigt wordt.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW
__________________________________________________

VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW
__________________________________________________

-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Bagger... Nu zit er een dynamo in, die een aanlopende / gierend geluid maakt. Ik vermoed de lagers. En hij laad maar 13.8 volt. Das ook niet goed!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Andere dynamo erop, goede spanning. Alleen na 2 dagen ging het ding erg geluid maken. Dynamo eraf, en een andere gehaald. Gemonteerd, mooi geen geluidjes!
Echter hele zwik aan lampjes weer aan. Spanning bedroeg 11volt. PFFF.
Ding eraf en maar losgesloop


Kap eraf;

Spanningsregelaar eraf;

Deze is nog goed;

Deze niet;

Alles omgewisseld, start de auto. Geen herrie en 14.2 volt HEHE, eindelijk.
Echter, me fan ging als een dolle blazen meteen en een motorstoring.
1+1=2. Bij de pomp, en dynamo zit de thermostaat. Hier zit een voelertje in.

Maar zo doet die weinig. Hersteld, gestart, EINDELIJK 100% in orde.
Echter hele zwik aan lampjes weer aan. Spanning bedroeg 11volt. PFFF.
Ding eraf en maar losgesloop


Kap eraf;

Spanningsregelaar eraf;

Deze is nog goed;

Deze niet;

Alles omgewisseld, start de auto. Geen herrie en 14.2 volt HEHE, eindelijk.
Echter, me fan ging als een dolle blazen meteen en een motorstoring.
1+1=2. Bij de pomp, en dynamo zit de thermostaat. Hier zit een voelertje in.

Maar zo doet die weinig. Hersteld, gestart, EINDELIJK 100% in orde.
- DirkT4
- 2nd Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: 06.04.2008 - 14:31
- Locatie: Breda
- Contacteer:
FIjn om te lezen dat het opgelost is!!
Ik had ook hetzelfde probleem bij mijn T4, na een diagnose van 160 euro
bij de Volvo dealer bleek de dynamo niet goed te zijn.
Deze is vervangen wat ook nog wat centen heeft gekost.
Twee weken later precies dezelfde kerstboom op het dashboard!
Toen zou de accu niet goed zijn (nieuwe Varta was er in de zomer 2008 in gegaan).
Accu vervangen.
Een week later wederom dezelfde problemen.
Wat blijkt nu....
- de plus accuklem is geoxideerd vanuit de kern en daar kwam dus het
probleem vandaan.
Voor 2,5 euro een nieuwe klem gekocht en geen problemen meer!
De accu nalaten kijken bij Johson Controls Batteries (Varta) en deze bleek helemaal goed te zijn!
De oude dynamo na laten kijken en deze bleek ook helemaal goed te zijn.
Kortom een hele dure accuklem!
Check bij dit soort problemen dus eerst eventje de aansluitingen bij en rondom de accu.
Ik had ook hetzelfde probleem bij mijn T4, na een diagnose van 160 euro
bij de Volvo dealer bleek de dynamo niet goed te zijn.
Deze is vervangen wat ook nog wat centen heeft gekost.
Twee weken later precies dezelfde kerstboom op het dashboard!
Toen zou de accu niet goed zijn (nieuwe Varta was er in de zomer 2008 in gegaan).
Accu vervangen.
Een week later wederom dezelfde problemen.
Wat blijkt nu....
- de plus accuklem is geoxideerd vanuit de kern en daar kwam dus het
probleem vandaan.
Voor 2,5 euro een nieuwe klem gekocht en geen problemen meer!
De accu nalaten kijken bij Johson Controls Batteries (Varta) en deze bleek helemaal goed te zijn!
De oude dynamo na laten kijken en deze bleek ook helemaal goed te zijn.
Kortom een hele dure accuklem!
Check bij dit soort problemen dus eerst eventje de aansluitingen bij en rondom de accu.
";Op electriciteit moet je koken en op gas moet je rijden";
- Volvo V40 T4 '98 LPi (daily driver)
- VW Golf Mk 1 '76 (daily summer driver)
- Volvo V40 T4 '98 LPi (daily driver)
- VW Golf Mk 1 '76 (daily summer driver)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 05.08.2008 - 18:45
- Locatie: NH
Sowieso is het bij elke vage elektrische storing verstandig om alle kabels ff na te lopen.
Accu kabels en Massa kabels zitten soms net niet goed vast, waardoor ze zo nu en dan geen contact maken.
Spreek ook uit ervaring.....
Accu kabels en Massa kabels zitten soms net niet goed vast, waardoor ze zo nu en dan geen contact maken.
Spreek ook uit ervaring.....
An3s
V50 2.0D, 2006, 117k
Volvo S60 Bifuel edition, 2004 en 163k
- laheije
- 4th Gear member
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 15.04.2006 - 15:39
- Locatie: Schimmert gemeente Nuth
Mag ik vragen wat die dynamo heeft gekost?DirkT4 schreef:FIjn om te lezen dat het opgelost is!!
Ik had ook hetzelfde probleem bij mijn T4, na een diagnose van 160 euro
bij de Volvo dealer bleek de dynamo niet goed te zijn.
Deze is vervangen wat ook nog wat centen heeft gekost.
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Nou het mag onderhand wel
Dynamo eruit
Dynamo erin
Dynamo eruit
Dynamo erin
Dynamo eruit
Dynamo erin
PFFF
Dynamo eruit
Dynamo erin
Dynamo eruit
Dynamo erin
Dynamo eruit
Dynamo erin
PFFF
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Ja nog ff, want hij gaat eruit 

-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Een Volvo
OF een 850R
OF een S70
OF een C70
OF een S60
De laatste drie zijn momenteel de grootste kanshebbers.
Wil perse nu automaat. De S60 icm gas en betaalbaar is niet te vinden
De C70 en S70 wel.
OF een 850R
OF een S70
OF een C70
OF een S60
De laatste drie zijn momenteel de grootste kanshebbers.
Wil perse nu automaat. De S60 icm gas en betaalbaar is niet te vinden
De C70 en S70 wel.